Medlem
SP1

Nu har det kommit på svenska och jag fick det automatiskt nerladdat igår via windows update till mitt vista 64 bitar. En sak jag undrar över är, jag läste att det skulle ta upp mer plats men till min förvåning så fick jag mer plats över på hårddisken när det var installerat. Det verkar som att den har tagit bort vissa filer? Kan någon förklara vad detta beror på?:|

Medlem

SP1 rensade bort gamla restore points.

Medlem

Kan man rensa restorepoints själv ibland när det blir för mycket?

Inaktiv
Skrivet av landahl:

Kan man rensa restorepoints själv ibland när det blir för mycket?

Det kan man säkert, men det kan vara bra och ha kvar restorepoints i fall något går fel i operativsystemet.

Medlem

(Saxat från idg.se)

Äldre versioner av vissa filer sparas på din dator efter att du uppgraderat till Vista SP1. Flera gigabyte data ligger där och väntar om du mot förmodan skulle vilja avsinstallera Service Pack 1. Sannolikt ska du ju inte det, så filerna ligger där och tar upp utrymme helt i onödan.

Så här städar du bort de äldre filerna och sparar ditt hårddiskutrymme till annat:

Öppna dialogen "kör" i Windows genom att trycka "Windowstangenten" och "r"
Skriv in vsp1cln.exe (vilket kort betyder Vista SP1 cleaner)

Det här kommandot gör Windows Vista SP1 permanent på din dator, du kan alltså inte backa tillbaks nu, om du mot förmodan skulle vilja göra det.

De flesta verkar spara någonstans mellan en till 1,5 gigabyte på att köra det här kommandot.


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Tack så mycket silenz

Är det någon mer än jag som tycker att vista fungerar mycket bättre efter spi? Jag har inga crachar nu. Windows brukade sluta att fungera osv. Spel crachade och lite andra saker. Dessutom tycker ja allt reagerar fortare i datorn. Hårddisken tuggar inte heller hela tiden.

Medlem

Ventrilo funkar för mig nu.


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Gen
Medlem

Installerade Vista 64 bit idag och installerade därmed 59 uppdateringar på 220MB totalt.

Sen när jag gick igenom installerade uppdateringarna så står det ingenstans att SP1 har installerats.

Behöver jag tanka ned hela klienten från Microsoft Download och installera SP1 manuellt? Eller kommer det med tiden?

Inaktiv

Kör inte Vista själv men det brukar dröja innan den autouppdateras. Då får man dra ner den manuellt. XP SP3 kom dock av någon anledning direkt till automatisk.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Gen
Medlem

Det löste sig...SP1 dök upp i automatiska uppdateringar efter en stund men tog desto längre tid att installera. Hoppas slippa göra om en alltför snar framtid

1
Skriv svar