XP eller Vista ?

Inaktiv
XP eller Vista ?

Hej hej

Nya datorn ligger på posten och skall hämta ut den imorgon.

Frågan är : Vilket operativ system skall jag köra på den ?

Vista Ultimate.
Eller
XP pro Sp2.

Ni vet nog själva vad för typ av versioner på dom båda jag har.

Körde Vista på en kompis dator idag, hans är 1 månad gammal och en helt ok spel dator. Funkade super fint med vistan.

Men jag är osäker ?
tips tack.

Medlem

Det finns i dagsläget ingen anledning att använda sig av Windows Vista. Detta operativsystem är egentligen bara Microsofts försök till att spä på kassan genom att sälja samma vara i ny förpackning. Ett operativ som krystats fram utan att det egentligen finns behov för det blir bara överflödigt och överdådigt. Gillar du grafiskt lull-lull i din fönsterhantering så för all del, använd Vista.

Vill du kunna arbeta med din dator utan att störas av miljontals säkerhetsrutor och andra meddelanden som idiotförklarar dig som datoranvändare så bör du köra på XP.

Medlem

Tycker du ska välja Vista!
Har själv nyss skaffat ny burk med Vista och tycker det känns fräscht. Dessutom har det ju stöd för dx10 och fyrakärniga cpuer osv. När man frågade Om Xp och win98 när Xp kom gnällde många på det och tyckte man skulle hålla sig kvar med 98an.
undrar just hur många som idag skulle svara 98an mellan det och xp;)
Nu släpps också sp1 ett snart till Vista dessutom och det är säkert bra fast jag inte har nåt direkt att klaga på.

Ny Pc = Nyaste operativ såklart:)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Silenz:

Dessutom har det ju stöd för dx10 och fyrakärniga cpuer osv.

XP supportar fyrkärniga cpu:er också.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Skrivet av Silenz:

Nu släpps också sp1 ett snart till Vista dessutom och det är säkert bra fast jag inte har nåt direkt att klaga på.

nu får du inte glömma att XP SP3 kommer samtidigt som Vista SP1 och ska vara 20% snabbare än vad SP2 är idagens läge. dessutom så håller jag med asker om att enda anledningen att ens skaffa vista är om man vill köra med dx10 grafik. men ärligt talat så skiljer det inte så mycket mellan dx9 och dx10 grafiken(än så länge iaf)

Inaktiv

XP Pro SP2 är riktigt bra.
Fullödig SP3 beräknas komma till den (svensk version) i Juni i år.
Verkar iofs som man redan i nuläget kan böka in DX10 i XP dock. Då menar jag "böka".


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

XP för prestanda, men Vista för snyggt, fräscht, nytt operativsystem. Jag var också tveksam om jag skulle skaffa Vista för tre månader sen. Och visst, det jag har märkt är att det poppar upp en del rutor, (UAC), men det får man väga upp med den lilla extra säkerhet som det ger i sig.

Jag tycker att Vista är mycket snyggare med med flytande, smidigare animationer, (främst minimera, maximera fönster! Mycket fränt!)

Så XP = bättre prestanda. Vista kräver lite mer resurser, men snyggare OS. Jag har inte bytt tillbaka till XP än, jag är nöjd med Vista helt enkelt. :heart: Jag har Home Premium (32-bit).

Inaktiv

Det vart vista ultimate 32-bit.
Inte upplevt nått dåligt ännu, stängt av UAC.
Kör ju med DX10 just nu så det är väll den största delen att Vista hamnade på datorn.
Tycker det flyter riktigt fint, men har bara sittit vid det en dag, så får se hur det blir i längden, men när XP kommer med SP3 blir det nog xp, men ungefär samtidigt kommer även SP1 till vista !
bara XP SP3 kommer med dx10 stöd !

Medlem

Finns säkert redan någon som sagt det men, Kör på Xp så länge. Vista är för kasst i nuläget och kommer nog vara det ett bra tag till!

Medlem

Vista är långt ifrån kasst. Fungerat bättre än XP för mig i vissa fall.

Medlem

LINUX!


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Vista är lite si och så med vissa datorer. Du får så klart välja själv efter eget tycke!

Inaktiv

Okej. Haft vista nu i nästan en vecka

Och personligen hatar jag det nu tyvärr.

Det är ett riktigt snyggt och välbyggt och jädrans lätthanterligt OS, men som sagt, det strular på en väldig massa ställen, så fram tills att det är riktigt stabilt, elelr tills SP1 komemr ut så kör jag xp.
har nu bytt till XP pro sp2 och har alldtid vart nöjd med det.
Var mycket problem med spel, nya som gammla, många program vägrade fungera, tom vissa drivrutiner till min dator vägrade bara. Mycket krashade och hängde sig, har kört XP nu i 18 timmar non stop (Lanar) och har inte haft ett enda problem.
Har windows släppt nått ungefärligt datum på Vista SP1 eller XP SP3 ännu ?

Medlem

Finns inget exakt release datum men jag tror i sommar XP SP3 och Vista SP1 någon gång i vår eller i början av sommaren.

Inaktiv

SP3 har redan kommit jag har kört det sedan förra året.
Dock som jag nämnde tidigare så kommer SP3 till svensk version i sommar.
Det går inte att installera nuvarande SP3 på en XP Pro svensk version.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

ja skulle säga xp, pga att det har bättre prestanda än vista. Sitter själv på Vista Buisness nu, förr med 1 gb ram men har nu 3 gb med viss förbättring, fast den är så pass liten så nu ska ja slänga in xp pro imorron

Medlem

ehm skulle säga Vista Ultimate X 64 om du har ok dator och minst 2 GB ram annars kör XP...Kan också vara smart o vänta lite tills SP 1 kommer ut.. Själv kör jag retail Vista Ultimate X 64 ...

Inaktiv

Tänker personligen köra XP tills dess att någon annan Windowsversion ger mig bättre prestanda och/eller kompatibilitet.
Hade det inte varit för vissa kompatibilitetsprob hade jag fortfarande kört Win98SE, eller DOS 6.22, eller Linux.
Glittret är roligt i en timme, sen märker man man det inte längre, typiskt av MS och Apple att göra såna saker för att locka "vanliga människor" de ser fasaden och tycker att det verkar bra/nytt, modernt och häftigt.

Fast jag ser framemot Windows 7 och Min Win.

Medlem

Kör vista, kan inte klaga.

Medlem

Win 3.11 + DOS <----- bästa som har funnits !

Medlem

Rätt simpelt beslut.
Vill du ha ett OS som är rätt ok välj XP.
Vill du ha ett OS som gör samma sak fast som tar mycket mera resurser, välj då Vista.

För du faller väl intei fällan att DirectX 10 skulle vara ett skäl att byta till Vista?
Isåfall får jag gratulera Microsoft kan styra dig hur dom vill.
Finns ingen "teknisk" anledning till varför det inte skulle finnas till XP.

Medlem

vad är det för dator?

är den tillräckligt bra rekommendear jag VISTA


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Inaktiv

Wow wow wow... Hold your horses! Är det så att Dx10 kommer i SP3 till XP?

Medlem
Skrivet av Kibb:

Wow wow wow... Hold your horses! Är det så att Dx10 kommer i SP3 till XP?

Nej

Inaktiv
Medlem
Skrivet av 540Pata:

Hej hej

Nya datorn ligger på posten och skall hämta ut den imorgon.

Frågan är : Vilket operativ system skall jag köra på den ?

Vista Ultimate.
Eller
XP pro Sp2.

Ni vet nog själva vad för typ av versioner på dom båda jag har.

Körde Vista på en kompis dator idag, hans är 1 månad gammal och en helt ok spel dator. Funkade super fint med vistan.

Men jag är osäker ?
tips tack.

Tankar du mycket?
Spelar du mycket?
Arbetar du på datorn?
Programmerar?...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Valet är självklart. Vista är det ju som gäller. Varför köpa ett flera års äldre operativsystem bara för att några n00bs wajnar på att det laggar? Klar att det inte är flawless men bättre, stabilare å inga frysningsgrejor.


signatur

They once tried to make a toilet paper out of Chuck Norris, but there was a problem. It wouldn't take shit from anybody.

Medlem
Skrivet av slajzan:

Valet är självklart. Vista är det ju som gäller. Varför köpa ett flera års äldre operativsystem bara för att några n00bs wajnar på att det laggar? Klar att det inte är flawless men bättre, stabilare å inga frysningsgrejor.

Jag tycker man ska köpa Vista om man ska köpa nytt. Dual boot är det som är bäst.

Medlem

Bättre att vänta ett år eller så och köra vidare på XP. Vistas ersättare är runt hörnet.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

XP


signatur

Googla först , fråga sen

1
Skriv svar