Pinball Dreams & Pinball Fantasies

Robot
Pinball Dreams & Pinball Fantasies

Två av Digital Illusions dankdängare får nytt liv på Playstation Portable. Vi jagar poängrekord och avgör om det var värt att sätta defibrillatorn på arkadkabinettet.

#pinball-dreams, #cowoby-rodeo


Medlem
Vi testar nygamla flipper från Dice

Köpte Pinball Fantasies. Det är lite pricey, men skönt att kunna återuppliva gamla minnen. Att spela i portrait mode fungerar riktigt bra faktiskt.

Medlem

Nää..

En 4'a ska det la ha iaf.
Om inte annat så för att det är kult.

En femtilapp för att resa 15 år tillbaks i tiden är inte farligt.

Medlem
Skrivet av Manley:

Nää..

En 4'a ska det la ha iaf.
Om inte annat så för att det är kult.

En femtilapp för att resa 15 år tillbaks i tiden är inte farligt.

måste väl tänka på dom som inte spelade det spelet för 15 år sen med eller?

KoP
Medlem

Man kan ju drömma om att både Dreams och Fantasies dyker upp på xbla. :/

Inaktiv

Erfarenheter av Pinball Fantasies:
Jag blev själv väldigt nostalgisk när jag såg att fantasies fanns att köpa så jag gjorde det direkt. Jag hade tidigare spelat Dreams på amiga 500 och minns hur bra jag tyckte att spelet var. Jag hade ingen erfarenhet av fantasies men hoppades att det skulle ha en liknande känsla.
Jag har en PSP slim och fastnade snabbt för portrait-läget vilket gav mig bättre överblick. Jag vet inte hur bra det fungerar på en PSP GO som inte har knapparna placerade på samma sätt. Därför kanske en av spelets fördelar går förlorade med den enheten.
Sedan har jag märkt en konstig bugg, nämligen att high-score-visningen i menyn (visas i portrait-läge) blir felaktig ibland. På något sätt lägger spelet på en etta så att en high score på 80 miljoner istället blir 180 miljoner. Väljer man en bana så visas poängen ordentligt.
Nu när dreams släppts som minis så är det ett självklart köp för mig.

MFC
Medlem

windows3?... ni menar DOS nu va?

windows3 var ju liksom något helt utanför i sammanhanget eftersom PD o PF kördes under DOS.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Nostalgi, lirade Dreams hårt på amigan

Jee
Medlem
Skrivet av MFC:

windows3?... ni menar DOS nu va?

windows3 var ju liksom något helt utanför i sammanhanget eftersom PD o PF kördes under DOS.

Var det inte möjligt att köra DOS under Windows 3 då?


signatur

Eller inte?

Medlem

själva grejen med flipper är ju att torrjucka mot machinen och slå så hårt man bara kan på knapparna, alla vet ju att bollen åker dit man vill då


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Inaktiv

mitt bästa minne av deras flipperspel var att man kunde få "riktigt" ljud över pc-speakern. Ruskigt imponerande.

Oooootrooooligt uppskattat på min lilla söta "bärbara" compaq ifrån -90-nått.

Medlem

Om nån minns så fanns det ju en tv serie som hetter flipper, som handlade om en delfin,
hade iaf vart coolt om det kom ett flipper som flipper spelar.

cmd
Medlem

DICE har inte utvecklat denna nya release som det står bara.


signatur

Lead Gameplay Designer @ Digital Illusion CE
-- Alla mina inlägg är privata och har inget med min arbetsgivare att göra --

MFC
Medlem
Skrivet av Jee:
Skrivet av MFC:

windows3?... ni menar DOS nu va?

windows3 var ju liksom något helt utanför i sammanhanget eftersom PD o PF kördes under DOS.

Var det inte möjligt att köra DOS under Windows 3 då?

på den tiden kördes Windows i DOS och NEJ, spelet funkade INTE i Windows då man behövde allokera minne för spelet som Windows hade tagit.

Då hade man 640k att förfoga över för spel samt även det "högre minnesområdet". Inte sällan fick man konfigurera separata autoexec.bat och config.sys filer för olika spel, starta om o sedan köra spelet just för den minneskonfigurationen.

EDIT:
Kommer ihåg att för att starta Windows vid uppstart var man tvungen att ha med kommandot "win" i autoexec.bat annars hamnade man i DOS efter uppstart.

Ahh.. vilka minnen..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv

Flipper är en av de mest underskattade spelgenrerna. Jag spelade aldrig originalet en jag ska ge det en chans ändå.

Medlem

Finns nästan exakt samma till Iphone. Ser dock bra mycket bättre ut på iphonen.

Medlem

föredrar Obsession framför Pinball Dreams


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av Jee:
Skrivet av MFC:

windows3?... ni menar DOS nu va?

windows3 var ju liksom något helt utanför i sammanhanget eftersom PD o PF kördes under DOS.

Var det inte möjligt att köra DOS under Windows 3 då?

på den tiden kördes Windows i DOS och NEJ, spelet funkade INTE i Windows då man behövde allokera minne för spelet som Windows hade tagit.

Då hade man 640k att förfoga över för spel samt även det "högre minnesområdet". Inte sällan fick man konfigurera separata autoexec.bat och config.sys filer för olika spel, starta om o sedan köra spelet just för den minneskonfigurationen.

EDIT:
Kommer ihåg att för att starta Windows vid uppstart var man tvungen att ha med kommandot "win" i autoexec.bat annars hamnade man i DOS efter uppstart.

Ahh.. vilka minnen..

Ja det var på den tiden man faktikst lärde sig något om datorer när man skulle installera, köra spel... dagens "next... next... next... done" är inte riktigt lika lärorikt och spännande... Inte konstigt att ungarna undrar "dos, vad är det".

Konfigurera ljudkortsinställningar, skriva konfig filer. Det var skojigt det...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

1
Skriv svar