Invaderad av spyware

Inaktiv
Invaderad av spyware

Jag ger upp.. min dator har fått fnatt o är helt plötsligt invaderad av spyware. Jag är inte speciellt bra på datorer så jag vette fasen vad jag skall göra. Köpte denna i somras begagnad av en hemmabyggare så windows versionen är ju så klart en kopia, vilket betyder att jag inte kan updatera skydden eller nåt vad jag förstått.

Har sedan innan AVG (free edition) samt Ad-aware.. men den går inte att updatera av nån anledning så den är ganska meningslös.

Nu har det blivit såpass illa att bakgrunds bilden har bytts av nåt varnings-meddelande där står " Warning: Spyware threat has been detected on your PC. It is strongly recommended to install an antispyware software to close all security vulnerabilities. etc etc etc"..

Det poppar upp varnings fönster då o då också från windows security center som hittar spyware trojans hela tiden.

Har aldrig haft detta problem utan det kom bara helt plötsligt.

Vad ska jag göra?

Medlem
Medlem

1. Fixa brandvägg.
2. Kör en Full Scan med Ad-Aware/ladda ner en ny version först. Eller använd något annat Anti-Spyware program, t.ex. SpyBot S&D.

EDIT: Eller formatera

Inaktiv

Ska formatera. Brorsan får komma förbi i veckan. Han är lite bättre än mig på sånt här. Men det känns alltid meningslöst o skanna med anti spyware. Jag skannade med AVG o fixade till 8 filer tror jag.. vart ingen skillnad.

Vart får ni tag på era virus skydd? Laddar ni ner o letar upp cdkey nånstans eller köper ni?

Inaktiv

För övrigt kan jag inte ens ladda ner längre.. slängde min gamla ad aware o försökte ladda ner en ny men det gick inte.. "gick inte o spara för att vi hitta inte source" eller nåt liknande stod det.. min dator är ju helt handikappad nu. går inte att uppdatera nåt eller ladda ner. haxxor-snorungarna vann

Medlem
Skrivet av sprengkoet:

Vart får ni tag på era virus skydd? Laddar ni ner o letar upp cdkey nånstans eller köper ni?

Jag säger bara Comodo, alla Anti program jag behöver och brandvägg. Dom flesta köper nog.

Medlem

Om du lyckas ladda hem pröva då F Secure 2008 med spionskydd man får testa i 30 dagar fullversion och när du kör manual scan tar den även bort spionprogram.
Hittas här --> https://store.f-secure.com/cgi-bin/dlreg/ml=EN?ID=FSISTB


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Jag, min bror och många vänner har alltid använt AVG och AVG-anti spyware. Har inte haft virus eller elaka spyware på några år nu. ZoneAlarm är en äckligt bra brandvägg som jag tycker du ska kika på, gratis och superbra. Allt detta är gratis och lättanvänt (oftast). And remember; stay away from Windows Brandväggen!

Inaktiv

Använd Firefox så slipper du den typen av virus. Uppdaterad brandvägg hjälper inte.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Och framför allt, håll koll på vad du surfar på, vad du klickar ok på och vad du laddar ner!

Medlem

Comodo's brandvägg rekommenderar jag verkligen

Inaktiv

Nu har jag formaterat o installerat. Ska kika runt o se om jag hittar nån anti virus trial, samt AVG..

men jag har ett annat litet problem nu. kan inte ladda ner drivrutiner till mitt grafik-kort på ATI:s hemsida. försöker hitta senaste versionen av Radeon x800.. när jag laddar ner så slutar sidan helt enkelt att ladda, så för tillfället hittade jag nån gammal driver på annat håll sålänge.

jag tänker att det kanske är nåt skydd som blockerar eller liknande.

Inaktiv

Som sagt och synd att folk inte tar till sig:

Använd Firefox så slipper du virus.

Hämtning från till exempel den sidan är ibland tokseg.
Catalyst 8.2 har kommit och fungerar även till ditt kort.
Catalyst från 8.1 är ordentligt mycket bättre än de tidigare.
Är det 8.2 du försöker hämta? I annat fall gör det.

Jag tankade därifrån idag i 25Mbit / s så det fungerade bra nu i alla fall.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ja det är Catalyst 8.2.. jag har försökt hitta den senaste versionen på andra ställen men inte hittat. Vet du någon sida?

Jag har använt Firefox uteslutet dom senaste 4 åren.. tror faktiskt jag fick mitt virus genom msn.. ingen aning hur dock. Tar aldrig emot filer och har inga skumma kontakter.

Kan inte heller installera MSN.. när jag går in på msn.se o sen download så står det på sidan "Undefined" bara.. och nu upptäckte jag att jag inte kommer inte på min hotmail heller. Efter jag skrivit lösenord så händer inte ett skit.

VAD ÄR DET SOM HÄNDER? Har jag skumma grejjer som ligger o blockerar internet i bakgrunden? Har ZoneAlarm och AVG.. vette fan hur man kollar.

Inaktiv

Rekommenderar en ominstallation av OS. Definitivt näst intill omöjligt att tala om allt. Bättre att ha burken framför sig. ZoneAlarm kan iofs självt ställa till det så att du får de effekterna. Alternativt AVG. Prova att stänga skyddsprogrammen och starta om webläsaren. Testa sedan igen. Har du router kan det vara där, det är mycket vanligt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Kopplade ur routern o kör bara genom modemet och nu funkar det fint! Frågan är då bara.. hur fan ska jag fixa problemet? Måste ju ha min router.. annars kan jag inte lira xbox live samtidigt och då blir jag ledsen i ögat.

Inaktiv

glömmer routerköret titt som tätt eftersom jag, tack och lov, har fyra IP i väggen och slipper router.
Kan dock bli avhjälpt här: http://portforward.com/


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Comodo anti-virus + deras brandvägg rekommenderas starkt


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Sluta porrsurfa

Nej, men som alla skriver, formatera, lägg in t ex avg och surfa med FF.
Testa dessutom spybot istället för adaware.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

om du inte startat om din router än gör det, de kan hänga ibland och man kan uppleva skumma fel på nätet.

Och som de flesta sagt Firefox för surffande, scanna då och då spyware med Adaware.


signatur

thank you, come again

MFC
Medlem

säger bara en sak.. (som redan sagt), formattera!

att få spyware är som att få kryp innanför kläderna, du blir inte helt ren förrän du tagit en dusch! (syftar då på att man ska formattera datorn helt o rent).


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

säger bara en sak.. (som redan sagt), formattera!

att få spyware är som att få kryp innanför kläderna, du blir inte helt ren förrän du tagit en dusch! (syftar då på att man ska formattera datorn helt o rent).

Varför inte byta till nya kläder innan man tar en
dusch. Testa och ladda hem SUPERAntiSpyware Free här ifrån och kör en complete scan.

Detta är ett gratis program. Spybot S&D kan du också testa med.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

1
Skriv svar