Hur får jag igång mina gamla spel?

Medlem
Hur får jag igång mina gamla spel?

har en massa gamla härliga lir liggandes, som hade varit kul att spela igen. tänker på Constructor, Beasts and Bumpkins, Theme Hospital och andra sköna spel. några av spelen går igång men laggar något fruktansvärt eller så blir det snabbt grafikfel, typ allt blir rosa lila och grönt. eller så blir man utslängd efter introt.
de spel som inte går igång brukar visa felmedelande som "programmet kan inte hitta ***** filen"

har provat med windows egen kompabillitets mojs men utan resultat. Dosbox är ett annat programm jag provat men förstår inte riktigt hur det fungerar.
har spelat en del Theme hospital med hjälp av dosbox dock fick jag spela utan ljud.

någon som vet ett par bra program eller några trix för hur man ska få igång dessa höjdarspel?

Inaktiv

DOSBox tycker jag du ska tanka som är en DOS emulator för bland annat Windows som automatiskt sköter kopplingarna mellan det du ställer in i configen (typ ljudkortets irq,adress etc.) och hårdvaran. Här har du heller inga problem med att spel inte startar för att du inte har tillräckligt EMS/XMS minne utan du har alltid typ max som går att ha.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem

ser att det kommit nyare versioner av dosbox än den jag har.(jag har .70) har det blivit lättare att förstå och ställa in nu? tycker det är onödigt krångligt, sen är det irriterande att det bara finns med amerikansk layout på tangentbordet. ljudet har jag aldrig fått till och fungera. har spelat Theme Hospital, Syndicate Wars, Pizza Tycoon, Turtles och något sipmsonspel men aldrig med ljud. hur gör man det?

Inaktiv

Bästa är typ ett program som sväljer rubbet. Annars måste man dra igång spelen separat och det är ett helsikes jobb per spel.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv
Skrivet av napahlm:

ser att det kommit nyare versioner av dosbox än den jag har.(jag har .70) har det blivit lättare att förstå och ställa in nu? tycker det är onödigt krångligt, sen är det irriterande att det bara finns med amerikansk layout på tangentbordet. ljudet har jag aldrig fått till och fungera. har spelat Theme Hospital, Syndicate Wars, Pizza Tycoon, Turtles och något sipmsonspel men aldrig med ljud. hur gör man det?

Tanka en frontend till DOSbox då?

DOS spel är inte Plug And Play så ljudet fungerar i 99% av fallen inte automatiskt (om det nu då inte skulle vara inställt från början) så vad du måste göra är att du kör spelet setup/installations fil och ställa in det där så du får en .cfg (eller liknande) med ljudinställningarna för spelet.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem

eeh... sorry men jag fattar inte riktigt. är inte speciellt haj på sånt här.
vad är en frontend?

varför finns det inget program som fixar allt själv?
ljudinställningar brukar jag göra men det funkar inte för det, det är ju inte direkt så at man kan välja SB Audigy 2 i listan. vad ska man använda istället?

Inaktiv
Skrivet av napahlm:

eeh... sorry men jag fattar inte riktigt. är inte speciellt haj på sånt här.
vad är en frontend?

Om du går in på DOXBoxs hemsida så finns det en lista med olika frontends du kan tanka. Det är istortsätt ett vanligt windows program och inte DOS där du kan lägga till de vanliga spelen du spelar med en del tillhörande inställningar så du slipper skriva allting om och om igen varje gång du vill starta spelet.

Skrivet av napahlm:

varför finns det inget program som fixar allt själv?
ljudinställningar brukar jag göra men det funkar inte för det, det är ju inte direkt så at man kan välja SB Audigy 2 i listan. vad ska man använda istället?

För att det (som jag sa innan) inte finns "Plug N Play" i DOS. Kommer du inte ihåg hur du gjorde när du ställde in spelen på den tiden? Eller är det så att du inte alls sysslade med datorer på den tiden när det var DOS som gällde?

Hursomhelst det brukar funka att ställa in SoundBlaster 16 (eller PRO) med 220 / 7 / 1 som inställningar.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

Medlem
Skrivet av napahlm:

har en massa gamla härliga lir liggandes, som hade varit kul att spela igen. tänker på Constructor, Beasts and Bumpkins, Theme Hospital och andra sköna spel. några av spelen går igång men laggar något fruktansvärt eller så blir det snabbt grafikfel, typ allt blir rosa lila och grönt. eller så blir man utslängd efter introt.
de spel som inte går igång brukar visa felmedelande som "programmet kan inte hitta ***** filen"

har provat med windows egen kompabillitets mojs men utan resultat. Dosbox är ett annat programm jag provat men förstår inte riktigt hur det fungerar.
har spelat en del Theme hospital med hjälp av dosbox dock fick jag spela utan ljud.

någon som vet ett par bra program eller några trix för hur man ska få igång dessa höjdarspel?

Du kanske får igång ljudet om du installerar VDMSound. För det ska fixa till ljudet för DOS-spel.

Medlem

jo, jag kommer ihåg hur man gjorde, man var väl en 10-12 år på den tiden. grejen är den att DosBox använder engelsk keyboardlayout och jag lär mig aldrig var alla tecken sitter. vilket resulterade i att stta och skriva dessa långa sökvägar kunde ta nån minut och då pallar man inte.

men dessa frontend du nänmer verkar vettiga, jag får prova.

1
Skriv svar