Spela Windows XP spel i DOS

Medlem
Spela Windows XP spel i DOS

Okej, det fungerar ju att spela vissa DOS spel i Windows med lite knåpande. Kom ihåg förut då man hade Windows 3.11 på datorn och DOS 6.12. Funkade ju så smidigt då man startade upp datorn i DOS och gjorde en enkel meny i autoexec.bat där man kunde välja vilket spel man vill starta på en gång, speciellt konfigurerat och optimerat för det spel man vill spela. Ända nackdelen var ju att man fick knåpa lite för att allt skulle fungera, men när det väl fungerade var det ju helt underbart! Felfritt och det gick snabbt att starta. Tänk om bara kunde göra samma sak med alla Windows XP spel! Istället för att starta upp Windows XP med massor med onödiga systemresurser laddade, så startar man upp spelet istället på en gång, med minimalt med resurser laddade, och utan massor med buggar och annat bajs. Inga krav av olika operativ-system och de problem som följer med dessa. Jag vet att det är omöjligt att få det att vara så lättsamt nu med alla nya spel p.g.a. alla drivrutiner m.m. Men jag tycker om önsketänkandet, och orsaken till det är att jag är trött på Windows och gott över till Linux. Synd för mig...men jag går aldrig över till Windows nå mer.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

va.

allt sög fan med dos. få starta med bootdiskett för att disabla cd-romen, för att få loss några kilobyte minne så ljudet fungerade i ett visst spel... osv.

du har ett extremt selektivt minne, dos-program och spel hängde sig hela tiden, och då var det bara reset-knappen som gällde..


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem

Hehe, kan vara så kanske att man "glömmer bort" de problem man haft. Men jag saknar simpelheten helt enkelt. Det finns många jobbiga problem också på Windows vill jag tillägga. Mer problem än vad jag har haft med DOS om jag vill minnas rätt.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Inaktiv

Sen uppstår ju lite problem som att DOS bara var 16bitars istället för dagens moderna 32/64 bitars.

Drivrutiner, DirectX, + en massa annat skulle behövas också.

Det kommer inte bli så litet ändå. Visst det skulle vara en otroligt bantad version av Windows men ingenting jag skulle lita på.


signatur

Har enbart sin Laptop: Intel 1.83GHz Core 2 Duo, 2GB ram, 7300 Go, 15.1" skärm

nj
Medlem

Tja, man kan ju göra lite liknande saker med XP som när man satt och lekte med femtioelva olika startdisketter till DOS (ungefär en per spel vill jag minnas).
Black Viper har gått om guider hur man kan tweaka Windows XP (och även 2000/Vista), skapa olika profiler för att ladda olika tweaks (eller rättare sagt, ha en originalversion kvar ifall man gör något fel) för att få ut mer systemresurser.

1
Skriv svar