Thunderbird

Medlem
Thunderbird

Sitter här på jobbet med ett ganska irriterande problem. En kund kom in med en laptop och sa att han inte kunda ta bort all skräppost han hade fått. Så nu efter 2 timmar har jag fortfarande inte lyckats få bort det. Han använder Thunderbird och har ca 8000 viagra-mail. Har kört både virus- och spyware-scan. Det funkar inte att ta bort dom ändå. Har även varit inne i inställningarna och valt så att all skräppost ska bli borttagen på en gång. Men.. ikke. Någon som har några idéer?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

nj
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt så är Thunderbirds eget skräppostfilter aktiverat, men det plockar alltså inte bort skräppost trots att den är märkt som det?
Jag har själv råkat ut för det problemet, enda anledningen jag hittade var att jag hade använt programmet MozBackup för att kopiera min Thunderbird-profil för att kunna återställa den efter ominstallationer av Windows. Av okänd anledning så fick skräppostfiltret fnatt då och vägrade fungera, enda sättet att få liv i det igen var att skapa en helt ny profil och importera min epost till den nya från den gamla profilen.
Numera så använder jag bara metoden att manuellt säkerhetskopiera hela Thunderbird-katalogen från Application Data i min Windows-profil, och det har aldrig orsakat samma problem.

Eller handlar det om att du precis aktiverat skräppostfiltret (och kunden inte hade gjort det innan)? Isåntfall så måste det "läras upp" om vad som är skräppost och inte, i listan med epost så finns det möjlighet att bocka för vad som ska vara skräp (går att högerklicka på mailet i fråga med och välja "Märk" -> "Som skräp"). Tar ett litet tag, men efter en stund så lär sig TB det riktigt bra, dock så får man hålla lite uppsikt så vanlig epost inte råkar följa med också, vilket kan vara lätt hänt i början.

Medlem

Dom löste det strax efter jag slutat. Tack ändå.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

1
Skriv svar