3g -> Dator -> router problem

Inaktiv
3g -> Dator -> router problem

Hej!
Jag har nu slitit mitt snart tunna hår två dagar över detta problem.
Beskrivning:
Har 3 bredband (usb). Jag och tjejen vill surfa samtidigt.

Min lösning:
Koppla 3usbn till min stationära dator. Vidarekoppla med internetdelning till router som delar ut trådlöst (tjejen vill ha trådlöst, vad kan man göra...).
Har lyckats få ut signal via ett av mina extra nätverkskort så det fungerar att surfa om man kör med nätverkskabel direkt från min dator. Men det vill hon inte.

Det verkar inte som min router (gamelounge nånting) vill få ip (som hennes dator fick). Har testat med korsad kabel och vanlig kabel. Båda ger utslag att de har kontakt men routeräcklet vägrar få ip.

Jag anar att det kan ha något att göra med att min dator har ip: 192.168.0.1 till routern som i sin tur också tar detta ip som sitt eget. Därför satte jag om routeript till 192.168.0.10. Dock fungerar det inte ändå.

Alla tips är extremt välkomna då jag börjar bli tunnhårig här.

Medlem

Du måste koppla din dator till WAN-porten på routern, eftersom det är din dator som blir huvudrouter i nätverket.

USB modem - din dator - router - flickväns dator.


signatur
Inaktiv

Hola!
Tackar för tipset. Har kört på den porten hela tiden. Har jobbat 1.5 år med nätverkssupport så lite koll har jag, hehe. Fast snart börjar man ju undra :(. nåväl. när jag kopplar den korsade får jag 10mbit mellan datorn och routern, när jag kör vanlig kabel får jag 100mbit. Det sänds paket och det skickas paket men inte så värst frekvent. Men det är ju ändå kommunikation lixom. Jag har en Dlink GameLounge 4300 router förresten, kanske glömde skriva det.

Medlem

Har du ställt in allt rätt i routern då?

Skrivet av humpeljulbonus:

Jag anar att det kan ha något att göra med att min dator har ip: 192.168.0.1 till routern som i sin tur också tar detta ip som sitt eget. Därför satte jag om routeript till 192.168.0.10. Dock fungerar det inte ändå.

Du måste ju ha 2 ipadresser i routern, en på WAN och en på LAN på separata ip-serier.


signatur
Inaktiv

okey. hur hade du gjort?
Ip från datorns nätverskort -> router = 192.168.0.1
Ipt på routern -> 192.168.1.1
?
Jag anade nästan att det var något med det här men när jag meckar lite med det så pissar routern ut felmeddelanden.

Medlem

USB-modem - skarp ip från isp.

Nätverkskort i dator - 172.1.1.1

WAN Router - 172.1.1.2 gateway 172.1.1.1

LAN router 192.168.0.1 och dhcp igång för LAN-et

Nätmask 255.255.255.0 på alla.


signatur
Inaktiv

fick det att funka till slut. Det är dock sjukt labilt. Verkar som att själva delningen lägger ner emellanåt så jag får starta om datorn då och då. Men det får man väl ta när man är snål anar jag, hehe.
tack igen!

1
Skriv svar