Problem med Realtek AC'97 integrerat ljudkort

Medlem
Problem med Realtek AC'97 integrerat ljudkort

Tjenare. Har haft min dator i snart ett år, och har kört på det integrerade ljudkortet Realtek AC'97 och ett 5.1 system, men ljudkortet har aldrig funger som det ska. När jag t.ex. lyssnar på musik i iTunes eller Media Player så hörs ljudet ur alla högtalare, men när jag t.ex. spelar spel eller är ute på internet så hörs alla ljud bara ur två av högtalarna. Jag har instellerat alla drivrutiner och uppdaterat flitigt, och försökt en massa inställningar men det fixar sig inte. Har inte heller plats i datorn för ett ljudkort. Någon som känner till felet?

Inaktiv

Det kan bero på vilka spel du kör. Om de bara har stöd för stereo så är det fullt möjligt att du bara får ljud ur de främre två högtalarna. Kan du nämna några spel där du förväntar dig ljud från minst fyra högtalara men bara får det från de två främre?

Medlem

Jo men som jag sa... det blir ljud ur två högtalare på internet, MSN, allting, förutom musik och typ DVD:er i media player osv då det hela 5.1. ljudet fungerar. Så när jag har testat Oblivion, Crysis, Morrowind osv... spel som ska funka med 5.1 ljud så äre fortfarande bara ljud ur två högtalare plus subwoofern. Jättmysko

nj
Medlem
Skrivet av caddylac:

Jo men som jag sa... det blir ljud ur två högtalare på internet, MSN, allting, förutom musik och typ DVD:er i media player osv då det hela 5.1. ljudet fungerar. Så när jag har testat Oblivion, Crysis, Morrowind osv... spel som ska funka med 5.1 ljud så äre fortfarande bara ljud ur två högtalare plus subwoofern. Jättmysko

Hur är ljudinställningarna i spelen då? Kan ju behöva ställa in att de ska spelas upp i annat än stereo (som brukar vara standardinställningen).

1
Skriv svar