Mass Effect 2 på två skivor

Medlem
Skrivet av Nemo:

Va, måste jag RESA mig från soffan och GÅ till kryssboxen?
Argh, låter tokjobbigt. Kommer få värsta träningsvärken.

Haha, ja, jag har även hört att en del tycker det är jobbigt att bläddra i en serverlista.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

För mig är i alla fall digital distribution framtiden. Argumentet att "vad händer när steam stänger ner" tycker jag personligen är löjligt. Då kan man lika gärna fråga.. "Vad händer när ditt hus brinner ner och alla skivor konverteras till gojja?" För mig är digitalt smidigt och skönt när man slipper alla drm och kopieringsskydd.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av Amtays:

Kommer inkopiering av skicorna på hårddisken lösa problemet för xbox användare?

Att de inte har detta som alternativ ter sig väldigt märkligt.

Mja. man måste ju ha skivan i för att det ska funka, så det sket sig väl iaf.

Medlem
Skrivet av gurkoz:

För mig är i alla fall digital distribution framtiden. Argumentet att "vad händer när steam stänger ner" tycker jag personligen är löjligt. Då kan man lika gärna fråga.. "Vad händer när ditt hus brinner ner och alla skivor konverteras till gojja?" För mig är digitalt smidigt och skönt när man slipper alla drm och kopieringsskydd.

Man slipper inte DRM bara för att man laddar ner något (såvida man inte gör det olagligt). Det enda man slipper är CD/DVD-baserade kopieringskydd.

Medlem
Skrivet av dawah:

Jag laddar ner mina spel gratis

Inga skivor, inga kostnader, inget steam, inga problem.

sikken billig liten jävel, väx upp.

Angående steam btw, orka säga att det skulle läggas ner , ska man vara så jävla paranoid kan ni ju gå och oroa er att Jorden ska gå under när som helst.

Medlem
Skrivet av Floppydisk:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av gurkoz:

Jag säger bara Steam. Skivor känns bara så 2008.

Jag säger bara skivor, vill kunna spela mina spel om steam helt plötsligt skulle lägga ner eller att DRM servern går ner.

Offline-mode finns i Steam. Bara o köra (SP)då med de spel som man har installerat.

*facepalm* Ja, för det kan ju aldrig hända att man måste formatera om och sådant. Utan spelen kommer ligga för all framtid på min crashade hårddisk i framtiden när tjänsten lagt ner!

Jag äger mer än 100 titlar på steam, men jag är inte helt dum i huvudet och inte ser riskerna med att köpa över tjänsten.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av dawah:

Jag laddar ner mina spel gratis

Inga skivor, inga kostnader, inget steam, inga problem.

sikken billig liten jävel, väx upp.

Angående steam btw, orka säga att det skulle läggas ner , ska man vara så jävla paranoid kan ni ju gå och oroa er att Jorden ska gå under när som helst.

Ja, för det har ju aldrig hänt att företag som ansetts stabilt har gått i konkurs eller försvunnit av andra anledning *facepalm*

Ser hellre att jag har mina diskar än att se tiotusen kr bara försvinna för ingenting.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av dawah:

Jag laddar ner mina spel gratis

Inga skivor, inga kostnader, inget steam, inga problem.

sikken billig liten jävel, väx upp.

Angående steam btw, orka säga att det skulle läggas ner , ska man vara så jävla paranoid kan ni ju gå och oroa er att Jorden ska gå under när som helst.

Ja, för det har ju aldrig hänt att företag som ansetts stabilt har gått i konkurs eller försvunnit av andra anledning *facepalm*

Ser hellre att jag har mina diskar än att se tiotusen kr bara försvinna för ingenting.

Ja, för det har ju aldrig hänt att diskar har slutat fungera *palmface*

Inaktiv

Jag vill ha skivor, spelar inte på datorn utan bara på boxen och den är inte uppkoplad mot nätet.

Finns en andledning till att spelare inte är de mest välträndade medborgarna, att klaga på att man måste lyfta röven en gång genom hela spelet!? Är det så jobbigt så är det värkligen dags att slänga ut boxen och gå ut, vem vet om ni inte rent av träffar...en flicka, men då duger ju inte spelarmage. Nä fy vad lata somliga är.

Medlem

För oss Xbox360 användare, vad är problemet? Det är väl bara att installera båda skivorna?

Längtar redan, hoppas verkligen att man kan ställa in högre svårighetsgrad än veteran från början. Helt idiotiskt att man måste låsa upp svårighetsgrader. ME1 var tråkigt lätt på veteran.

Inaktiv
Skrivet av BonD:

Ja nu lös verkligen ps3 pojkarna till när dom äntligen hittar en användning för att ha betalat så mycket extra för en blu-ray spelare! Att byta skiva halvvägs genom spelet låter ju som världens farligaste grej, jag undrar hur dessa ps3 pojkar gör när dom byter spel i vanliga fall

Vad har PS3 pojkarna med saken att göra? Man väljer vilken konsol man vill beroende på vad för smak man har?

Men för att hålla sig till tråden, spelar väll ingen roll om de är 2 skivor? Är väl samma sak som FF13 på Krysslådan ska vara 4+ så vitt jag vet. Enda folket som gillar de är såna som bryr sig för mycket om att "mitt format är bättre än ditt därför att XXX är bättre än Y."

Inaktiv
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Ja, för det har ju aldrig hänt att företag som ansetts stabilt har gått i konkurs eller försvunnit av andra anledning *facepalm*

Ser hellre att jag har mina diskar än att se tiotusen kr bara försvinna för ingenting.

Många nya spel använder sig ofta av internetaktivering efter installation från DVD. Det gäller precis samma sak där, om SecuROM brinner upp och de stänger av tjänsten kommer de skivorna inte att fungera att installera ifrån. Säkert hälften av de nyaste spel jag har på DVD har online aktivering.

Om Steam/Valve går under så har Gabe för många år sedan sagt att de skulle stänga av aktiveringen vilket gör att man kan fortsätta spela spelen. Men det kräver förstås att man gör backup på dem till en annan hårddisk om man behöver installera om. Men det är förstås inte satt i sten, det är bara den mest troliga utgången.

Själv skulle jag tro att om Valve går i konkurs så tar något annat företag över verksamheten.

Medlem

Förbeställt och klart till PC, så japp det blir smiska rumpa som fan till våren ^^

Medlem
Skrivet av asdf2:

För oss Xbox360 användare, vad är problemet? Det är väl bara att installera båda skivorna?

jaha men du måste ända byta skiva för kunna spela spel som är installerade.

Skrivet av asdf2:

Längtar redan, hoppas verkligen att man kan ställa in högre svårighetsgrad än veteran från början. Helt idiotiskt att man måste låsa upp svårighetsgrader. ME1 var tråkigt lätt på veteran.

Där växte din E-pjan rätt bra va ? =D

Inaktiv
Skrivet av Buio:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Ja, för det har ju aldrig hänt att företag som ansetts stabilt har gått i konkurs eller försvunnit av andra anledning *facepalm*

Ser hellre att jag har mina diskar än att se tiotusen kr bara försvinna för ingenting.

Många nya spel använder sig ofta av internetaktivering efter installation från DVD. Det gäller precis samma sak där, om SecuROM brinner upp och de stänger av tjänsten kommer de skivorna inte att fungera att installera ifrån. Säkert hälften av de nyaste spel jag har på DVD har online aktivering.

Om Steam/Valve går under så har Gabe för många år sedan sagt att de skulle stänga av aktiveringen vilket gör att man kan fortsätta spela spelen. Men det kräver förstås att man gör backup på dem till en annan hårddisk om man behöver installera om. Men det är förstås inte satt i sten, det är bara den mest troliga utgången.

Själv skulle jag tro att om Valve går i konkurs så tar något annat företag över verksamheten.

Iofs så har ju inte valve/steam någon som helst skyldighet att göra detta OM det nu skulle hända något. Jag lever dock alltför mycket i nuet för att orka bry mig om ifall jag förlorar en massa spel i framtiden.


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem
Skrivet av Mönki:
Skrivet av gurkoz:

För mig är i alla fall digital distribution framtiden. Argumentet att "vad händer när steam stänger ner" tycker jag personligen är löjligt. Då kan man lika gärna fråga.. "Vad händer när ditt hus brinner ner och alla skivor konverteras till gojja?" För mig är digitalt smidigt och skönt när man slipper alla drm och kopieringsskydd.

Man slipper inte DRM bara för att man laddar ner något (såvida man inte gör det olagligt). Det enda man slipper är CD/DVD-baserade kopieringskydd.

Pratar vi om Steam så är ju klienten i sig en typ av DRM men den mest acceptabla enligt mig personligen. Visst finns det även spel på steam som använder ytterligare ett eget DRM men de spelen får man ju helt enkelt undvika. (Sorry off topic men nog så intressant.)


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Inaktiv

Shit, måste man byta skiva? Tror nästan jag köper en PS3a och väntar på att spelet kommer ut där istället. =/

Medlem
Skrivet av zauii89:

Angående steam btw, orka säga att det skulle läggas ner , ska man vara så jävla paranoid kan ni ju gå och oroa er att Jorden ska gå under när som helst.

Visst är det väl föga troligt att det skulle hända inom en snar framtid... men det är ju långt ifrån en omöjlighet precis.

Folk vänjer sig och tar saker för givet på tok för mycket. ^^

Medlem
Skrivet av Mönki:
Skrivet av Aftonstjaerna:
Skrivet av dawah:

Jag laddar ner mina spel gratis

Inga skivor, inga kostnader, inget steam, inga problem.

Jag är arbetslös, jag får min lön gratis, helt utan motprestation.

Inget jobb, inga resekostnader till jobbet, ingen svett, inga problem, bara pengar.

Vad är jag?

Svar:

En parasit.

Låt mej gissa... ung Lidingö-bo som får Porsche och stålar av farsan?

Låter mer som en arbetare. Du menar alltså att alla som betalar för sina spel och annat nöje man "Konsumerar" är bortskämda 08or?
Låter rätt korkat.

Medlem

Nå, jag längtar iaf efter nästa generation konsoler då iaf 360 och PS3 erbjuder blu-ray eller motsvarande, med en användbar läshastighet. 2x är tyvärr under all kritik, därför det är snabbare med dvd-läsaren på 360, även om man måste byta skiva ibland. Ser gärna blu-ray i 8x eller 16x, då kan vi snacka effektivitet

Medlem

Lost Odyssey var på 4skivor. Inte särskillt jobbigt att gå och byta skiva. Perfekt tillfälle att hämta lite mer dricka

Skrivet av MKultra:

"Baldur's Gate på fem CD-skivor och konstant tvingades byta skiva beroende på vilket område i spelet man besökte". du borde gjort en full installation och sluppit det '98 fanns det faen inte nån ursäkt till att inte ha en "HDD" som pallade..

Haha, jag vet. Men vad ska man säga, jag var ung och dum och tyckte av någon anledning att det var ett smart val att inte göra en fullständig installering.

I övrigt tycker jag att det är ungefär lika jobbigt att byta skiva EN gång totalt, som att resa sig från soffan och gå till toaletten när det behövs. Hur lat/bekväm kan man vara egentligen?

Medlem

Äntligen så börjar det knaka i boxens väggar.
8 gig lågupplöst material kanske nu är historia?

Man kan alltid hoppas...
Välkommen 200gig blålaser!

Medlem

Awesome!!!!! http://awesomemilk.ytmnd.com/ 2 skivor att smiska rumpa med i luve u bioware <3

Medlem
Skrivet av Natsuko:

Äntligen så börjar det knaka i boxens väggar.
8 gig lågupplöst material kanske nu är historia?

Man kan alltid hoppas...
Välkommen 200gig blålaser!

Speciellt då den blå lasern som PS3 plågas med har så låg läshastighet att det fortfarande är effektivare att använda en vanlig dvd-läsare. 50Gb i all ära, men då måste man också se till att läsaren kan läsa så man får ut något av utrymmet. Slänga in en volvo-motor i en koenigsegg är samma sak, stor potential men liten effekt...

Sen finns det vanliga dvd som klarar över 100Gb, och nya skivor som klarar över 1Tb på första två lagren, så framtiden är nog inte alltför blå är jag rädd

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, jag vet. Men vad ska man säga, jag var ung och dum och tyckte av någon anledning att det var ett smart val att inte göra en fullständig installering.

I övrigt tycker jag att det är ungefär lika jobbigt att byta skiva EN gång totalt, som att resa sig från soffan och gå till toaletten när det behövs. Hur lat/bekväm kan man vara egentligen?

You sir, is one classy gentleman. Nyheten handlade tydligen om Mass Effect 2, men efter kommentaren om Baldur's Gate så stack nostalgin till i sidan på mig som ett rostigt bastardsvärd. Hela BG-samlingen ligger hemma i Göteborg så nu anser jag vänligt men bestämt att Bioware borde börja ge ut sina gamla titlar via D2D-tjänster.

Leve Forgotten Realms!


signatur
Medlem

Mass Effect kom också på två DVD, även om det bara var för de olika språken till dialogen. Att spel fyller mer än en DVD har förekommit länge (sedan Vanguard åtm.) och ju större desto bättre tycker jag.

Medlem

Ett skivbyte är knappast hela världen, eller hur? Man kan nästan säga att de 15 sekunder det tar att gå upp och byta skiva tjänar man in på att slippa de minuter det skulle ta att installera spelet på en PS3, eller de ökade laddningstiderna man antagligen fick bita i på grund av den långsammare läshastigheten. Så det är ju hugget som stucket, eller hur?

Den andra punkten jag ville kommentera är den om digitala spel. Jag är positiv till mycket av utvecklingen mot skivlöshet och onlineköp, men man måste nästan vara dum för att inte se att det finns potentiella problem.

Som nämnts, vad händer om företaget går i konkurs? Vad händer om deras serverfarm brinner upp? Vad händer om 5 år när de beslutar att det är för dyrt att bibehålla aktiveringsservarna för ett spel?

Att påstå att dessa saker inte är problematiska är naivt. Visst, nån sa att Valve hade påstått att de skulle släppa patchar till spelen som möjliggjorde offlinespelande i så fall. Det löftet är ju inte värt ett dyft. Om företaget går i hastig konkurs eller köps upp, vilket intresse har de nya ägarna att släppa dessa patchar, med kostnaden för programmeringsarbetet och bandbredden? Jobbar ens samma personer kvar? Finns det kvar källkod som behövs?

Jag säger inte att så kommer ske, men innan man rusar in i framtiden med öppna armar så bör man vara medveten om att allt inte är helt solklart.

Medlem

Gött med 2 skivor mer awsome, är man så slö att man inte orkar byta skiva en gång, ja då vet ifan.


signatur

P.L.U.R

KoP
Medlem
Skrivet av SorbP:

Gött med 2 skivor mer awsome, är man så slö att man inte orkar byta skiva en gång, ja då vet ifan.

Då förtjänar man sig inte att kalla sig för gamer om man inte orkar med ett byte av skiva. Aaah.. Willy Beamish på 12 disketter på Amigan. Det var tider.

123
Skriv svar