Config DX9 på XP Till DX10, hur?

Inaktiv
Config DX9 på XP Till DX10, hur?

Hej! Jo jag har köpt ett GeForce 8800 GTS som stödjer DirectX 10. Men eftersom min dator är en XP så kan man inte använda grafikkortet fullt ut med dx10 såvida man inte har vista:(. Jag läste någonstans här att man kunde installera nån congig-fil så man kunde aktiverade DirectX 10 på en XP dator så grafiken blir det samma som på vista i princip. Snälla du som vet berätta hur jag ska göra!!
//Gustaf

Medlem

Pratar du om Crysis eller?

Alky Project fungerar kasst just nu men det ska fixa DX10 till XP

Inaktiv

När kommer det DX10 till xp och hur/var ska man skaffa det?

Inaktiv

Kommer DX10 till XP?
Vi snackar inte crysis då?

nj
Medlem

Som Xphome skrev så håller Falling Leaf Systems på med sitt Alky Project (de har en blogg för projektet här) som då ska ge stöd för DX10 i alternativa operativsystem (som de själva uttryckte sig lite löst översatt).

Än så länge så har de släppt Alky for Applications 1.0 som ger möjlighet att köra program som tex Windows Sidebar, skärmsläckare från Vista samt Windows Mail i andra operativsystem.

Alky for Games ska dyka upp under Q4 -07/Q1 -08 enligt deras egna utsagor, det finns dock en tidig alpha-version att ladda ner som de släppte för väldigt länge sedan om jag inte minns helt fel.

Inaktiv

Jo kipp jag spelar crysis och skulle vilja köra det i dx 10 :P.

Tack för informationen nj :)!

Medlem

Nice, antog väl att något sånt skulle komma. Blir roligt senare när man har ett Dx10 kort och endel spel som stödjer det så man kan utnyttja grafiken igenom XP istället för Vista. Borde ju vara en boost för de som spelar Crysis om de kan köra det som Dx10 i XP istället för Vista som är aningen segt.

Inaktiv

Frågan är om datorn pallar crysis på very high :/. Har lixom "Bara" en intel core duo 2 och geforce 8800 gts XD

Inaktiv

Får jag bara knycka forumtråden i 2 sekunder! Jag vet att ni antadligen sett denna fråga 124 000 000 gånger nu men jag hittar den icke på forumet för tillfället så jag ställer den nu: Om jag skaffar Vista istället för XP, kommer spel som te.x CoD4, Bioshock, hellgate london och andra "nyare" spel att lagga mer eller mindre? Jag har ett x1950pro så jag anävder ej DX10.
Ja btw, om jag ändå inte har DX10, behöver jag då Vista.
Jag vill bara ha en så snabb dator som möjligt och jag har hört att Vista laggar ner datorn en hel del under spelsessioner.

Tack!
(och förlåt goatofgod för att jag snodde din tråd(den är snart din igen))

Medlem

Vill du bara ha en så snabb dator som möjligt skulle jag rekommendera dig att köra vidare med XP.
Som du själv säger har du inte DX10, så någon egentlig glädje har du inte av Vista när du spelar.

Har provat både XP och Vista och jag märkte en ganska stor skillnad i prestanda, däremot märkte jag ingen större skillnad på grafiken.
Var iofs pre-Crysis jag provade men ändå.

Än så länge är DX10, i mina ögon, lite väl hypat. Kommer nog bli riktigt grymt om ett tag då utvecklarna kör DX10 fullt ut.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Ahh ok coolt. Då var det som jag trodde dock, för även om spelen i den nära framtiden är optimerade för DX10 så betyder väl inte det att vi med DX9.0 inte kommer kunna lira det eller?

Inaktiv

Kibb det är lungt.
Grejen med DX10/Vista är att du kan köra t.ex Crysis på very high på grafiken vilket du inte kan med DX9/XP. Men ävens att man har Vista och ett DX10 kort så är det inte många datorer i dags läget som pallar Crysis på very high.

Inaktiv
Skrivet av Kibb:

Ahh ok coolt. Då var det som jag trodde dock, för även om spelen i den nära framtiden är optimerade för DX10 så betyder väl inte det att vi med DX9.0 inte kommer kunna lira det eller?

"Som Xphome skrev så håller Falling Leaf Systems på med sitt Alky Project"

Och om man kan ha dx10 på en xp så måste ju det betyda att man kan köra de nyaste spelen även med xp i framtiden eller hur?

Inaktiv

Ja det har du ju gaktiskt rätt i, kan detta innebära att man slipper Vista? Skulle Microsoft tillåta det? Hade ju varit härligt!

1
Skriv svar