Upgradering till XP från Vista, fråga.

Inaktiv
Upgradering till XP från Vista, fråga.

M$ ($$$$) har fifflat med formatering på hårddiskarna i Vista, updaterat eller vad de har gjort.

Jag ska snart upgradera till XP igen (*_*) och undrar ifall någon annan här har gjort det och vet ifall materialet i de Vista formaterade hårddiskarna är läsbart i XP?

Och nej.. Ja ska inte vänta, tvivlar på att knappt hälften av alla mina problem löser sig i Sp1.

Det är några saker ja kommer sakna men kan leva utan:

SAKNAR = HUR JAG LÖSER DET

SNABBA SÖKNINGEN = Får lägga materialet så jag hittar det lättare,
SÄKERHETEN = Har aldrig haft problem med virus, tror knappast jag kommer få det heller. Inte med Sp3 snart
DIRECTX10 = Förbannat synd att det inte finns i XP, men får leva utan

Tack för svar


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Tpiom:

DIRECTX10 = Förbannat synd att det inte finns i XP, men får leva utan

Alky Project kanske kommer fungera i framtiden

Medlem

ÄR väl NTFS i både vista och xp som det är just nu vad jag vet. De skulle släppa något annat senare till vista men inte hört något av det på ett år.


signatur

osv.

Inaktiv

Det finns flera versioner av NTFS, XP:s version ska inte vara läsbar i tidigare i Windows NT-versioner. Har jag hört.

Däremot har jag inte hört något om att Vista skulle använda en ny version av NTFS och databasfilsystemet det snackats om i åratal är ju tänkt att bli ett lager ovanpå NTFS, inte en ersättare. Har jag hört.

Inaktiv

Testade nyss, och allting fungerade perfekt att läsa och skriva. Ingen ändring behövdes!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Om du kört Vista så kommer du troligen ha lite "skräp" i en (väl) "gömd" mapp. Det är inget som XP behöver, och jag har läst att Vistas NTFS transaktionslogg (inte att blanda ihop med NTFS egen transaktionslogg för metadata) kan både bli stor och fragmenterad.

Testa "dir /s /ah X:\$Extend\$RmMetadata\$TxfLog" (byt ut X med valfri "enhetsbokstav"). Om du ser något i denna katalog, speciellt några filer, så kan du utan skada radera dessa med följande "trick":

cacls /G ditt_namn:F X:\$Extend\$RmMetadata\$TxfLog
rd /s/q X:\$Extend\$RmMetadata\$TxfLog

Det första kommandot ger dig själv fullständiga rättigheter till biblioteket (även att det startar med $ så är det ett vanligt bibliotek) - vilket underförstått betyder att du måste köra det med administratörsrättigheter. Det andra kommandot tar helt enkelt bort katalogen och dess innehåll.

Jag var själv tvungen att göra det häromdagen (från Windows 2000, men jag är nästan 100% säker på att det funkar likadant i XP) då dessa filer i mitt fall förhindrade en god defragmentering.

Skrivet av KazikluBey:

Det finns flera versioner av NTFS, XP:s version ska inte vara läsbar i tidigare i Windows NT-versioner. Har jag hört.

Du har hört fel, eller blandar möjligen ihop versioner. Microsoft gjorde en dundertabbe med Windows 2000, då dess NTFS bakom ryggen på användarna "automagiskt uppgraderade" från version 1.2 till 3.0. Detta fick till följd att NT4-användare som testade Windows 2000 inte längre kunde komma åt sin data (gissa hur positiva mina känslor var när jag inte kunde boota mitt OS jag skulle jobba i). De fixade det i NT4sp4 (tror jag det var), men jag vill inte ens tänka på hur många miljoner mantimmar detta förstörde.

Microsoft insåg det korkade i detta och har sedan dess bara gjort revisions-uppgraderingar (3.x). Windows 2000 fungerar fortfarande även om Vista fått lägga sina labbar på disken.

Inaktiv

Vista till XP är ingen uppgradering. Ska du i med XP efter att ha kört Vista bör du formatera emellan.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hm har en installations fråga!

Alltså ska snart bygga ny burk och på min äldre har jag xp så jag har aldrig haft Vista men nu är det dags.

Har hört att 4gb minne blir problem när man ska installera Vista och att man ska bara stoppa i 2 gb sen 2 till när det är klart stämmer det?

Vet att det också har en bugg som gör att den bara nu hanterar 3gig ca och att man förlorar typ 1 gb om man har 4gig men priserna är ju så bra nu så det finns knappast någon anledning att inte köpa 4gb på en gång anser jag. MS ska ju fixa det problemet:)
Så ni med 4gb ram minne har ni stött på installations probem?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Inaktiv

Silenz, jag tror du blandat ihop "problem". T.o.m. gamla NT4 fixade 4GB RAM utan problem.

Jag måste ärligt säga att efter att ha gjort en provinstallation av Vista på en burk kommer jag aldrig ta i det med tång mera, varför jag inte testat med 4GB RAM, men jag föreslår att stoppa i all hårdvara du vill ha och sedan helt enkel installera. Om Windows Vista då fallerar så är det bevisat trasigt eller inkompatibelt med din hårdvara. Om det funkar - fine.

Jag misstänker att 3GB-saken du tänker på är den gamla "/3GB"-switchen i boot.ini som tillät processer att få tillgång till 3GB virtuellt adressutrymme, där de annars "bara" har 2GB. Operativsystemet som sådant ska bara bry sig om gränsen, inte hur mycket RAM du har.

Medlem

Ok!
Ja det har klarnat för mig detta med att 4gb blir 3gb men att det också beror på inställningar i bios osv.
Hm en sak bara
varför ska du inte ta i Vista med tång? Är det verkligen så illa?
tror det kommer bli en hit precis som Xp bara det får lite service packs;)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

nj
Medlem

Det finns en bugg i Windows Vista som ställer till med problem om man har mer än 3GB installerat, finns dokumenterat hos Microsoft inkl möjlighet att ladda ner en hotfix som man får slipstreama in i sin installationsskiva.

1
Skriv svar