Hjälp med XP till ny dator.

Inaktiv
Hjälp med XP till ny dator.

Hej,

Har planerat att köpa en ny dator i delar men jag tänkre nog inte köpa en ny version av XP.

Jag har redan en version av Windows XP Professional SP2 till min nuvarande dator. Och jag undrar: Kan jag använda samma nyckel till 2 datorer eller hur ska jag göra?

Om jag inte kan det och inte vill köpa ett ex till av XP, hur ska jag göra då?

Medlem

nej du kan inte använda nyckeln på 2 datorer sammtidigt för den ena kommer avaktivera den andra(om jag inte minns fel), om du inte vill köpa nytt XP får du väll använda Linux eller något gratis OS

Medlem

Du får nog köpa en ny licens om du ska ha det på en dator till.
Annars kan man lika väl köra linux om man är snål.

Inaktiv

Om jag installerar det XP som finns på min andra dator på min nya och använder samma nyckel. Kommer den gamla datorns XP att sluta fungera då och min nya dator att få ett fungerande XP?

(damn det blev en flummig mening)

Inaktiv

Man får ha en nyckel på 2 datorer är jag tämligen säker på. Det är heller inga problem med "avaktivering". Bara att tuta. Jag har 4 datorer varav 3 i samma nätverk med samma nyckel. Inga problem. Punkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Ahh skönt, då kan jag installera med samma nyckel på min nya dator! Tack för hjälpen gubbar!

Medlem

Jag har använt samma nyckel på över 800 datorer snart ;).


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Inaktiv

Men fan, när jag kollade lite Microsoft forum så står det att det är strikt förbjudet att använda samma nyckel på mer än 1 dator. Fast andra säger att det är helt ok.. Who to trust?!
Man vågar ju inte riktigt, stod en massa elakt om man använde nyckeln på mer än 1 dator.

Inaktiv

Det står klart och tydligt i EULA:n att du bara får ha en installation för varje licens. Du får inte heller göra flera installationer i en virtuell miljö ens på samma dator.

Det var ett tag sedan jag kollade det hela men om jag minns rätt funkade det såhär: Om du installerar XP (SP2) på en dator kan du installera om det utan problem men om du använder samma licensnyckel på en annan dator innan 90 dagar gått sedan senaste aktiveringen tvingas du ringa till Microsoft och förklara varför.

Medlem
Skrivet av KazikluBey:

Det var ett tag sedan jag kollade det hela men om jag minns rätt funkade det såhär: Om du installerar XP (SP2) på en dator kan du installera om det utan problem men om du använder samma licensnyckel på en annan dator innan 90 dagar gått sedan senaste aktiveringen tvingas du ringa till Microsoft och förklara varför.

Tror också det är så.

Inaktiv

Aha jag aktiverade nyckeln på min gamla dator för 2-3 år sedan kanske. Då är det lugnt då förhoppningsvis. Får väl ringa dom och berätta varför och kanske kan man be dom avaktivera XP på min gamla burk? Om dom kan kolla IP eller något liknande.

Medlem

Det är ju en licens du får när du köper en Windows XP. Det vill säga EN installationsnyckel till EN installation.

Däremot går det att använda samma nyckel och aktivera på minst 3 maskiner (har testat själv), men lagen(MS) säger att du bara får installera på EN maskin.

Sammanfattat,

DU kan installera en till XP med samma nyckel även fast du installerat samma för 2 år sedan på din gamla dator. Frågan är om du VILL köpa en till Windows XP eller helt enkelt installera den du har igen.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

1
Skriv svar