Såhär i efterhand... XP eller Vista i spel?

Medlem
Såhär i efterhand... XP eller Vista i spel?

Nu så här i efterhand, när Crysis, Bioshock, World in Conflict m. fl. kommit ut och spelats ett tag, vad har ni för uppfattning om de olika operativen i gaming-sammanhang.

Personligen har jag fastnat lite för Ultimate. Mina ögon mår gott av alla effekter. Jag hann dock bara testa hur känslan är i själva OSet, för strax därpå fick lära mig att mitt nya nätaggregat, i min nya superburk, var felande.

Så i vilket OS får man bäst spel-prestanda? XP eller Vista? Home Premium eller Ultimate?

Om svaret nu skulle vara XP, är mellanskillnaden då så stor att det inte är värt att ha Vista? (om vi bortser ifrån barnsjukdomarna)

KazikluBey: Jag kom på att jag kunde x86/x64-skillnaden, därav redigeringen. Men ditt inlägg är väldigt relevant, eftersom man får se bildbevis på att DX10, inte gör någon nytta i just Crysis utseendemässigt, om man jämför med DX9 (förutsatt att man fiflar med config-filerna).


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

Sweclockers förklarar skillnaden mellan Crysis i XP och Vista.

Själv har jag inte Vista och är inte så värst insatt men generellt gäller att bättre prestanda får man inte av 64-bitars om man inte faktiskt använder den extra minnesaddressingen som möjliggörs.

Medlem

Kom igen, mera svar. Det är prestanda-skillnaden jag frågar efter, inte DX9 vs DX10. Förlorar man på att ha Vista Ultimate motför Vista Home premium, kanske Vista är spelvänligare än XP? Om vi koncentrerar oss på FEAR då, eller Oblivion, Call of Duty 4? Eller andra DX9-spel...


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

Om du är ute efter prestanda är XP bäst.. Det ända bra jag kan se med Vista är säkerheten, inget annat.

Kanske på grafik också.. Men det är bara pga av DirectX 10. Punkt slut!
Seriöst, VISTA ÄR ****!

Jag känner mig som en stor idiot som kör det, men jag ger MS 1 chans att förbättra det i Sp1. Om inget händer, då byter jag till Windows XP och håller mig där tills SP2 till Vista, eller tills Linux är moget.

Och nej, min dator är inte dålig eller för seg för att köra Vista, bara spana in:
http://i187.photobucket.com/albums/x291/Tpiom/Computerstats-1...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Det verkar som står 50/50 här också. Dem som gillar och inte har problem, och dem som hatar och har problem med Vista. Har pratat med några som inte märkt någonting alls, trots de så kallade barnsjukdomarna...


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

Vista fungerar bra för mig, men det är lite frustrerande att explorer hänger sig titt som tätt...
Skulle jag vara du så skulle jag kört med XP, stabilt och fortfarande bäst. (Mac rules but not for gaming)

Medlem

Personligen har jag haft problem med både "iexplore" och "explorer", och kan inte påstå att Win XP Home Edition med Service Pack 2 är nå mycket sämre än Vista verkar vara. Jag har en virusfri burk, det enda tänkbara viruset är det Microsoft skapat. Nu förekommer detta inte allt för ofta, men det förekommer, och jag tycker en gång är en gång för mycket.


signatur

/ Shuburn

Inaktiv

XP Pro rullar riktigt duktigt. Vista segar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag skulle kört XP om man skulle bara ha valet mellan XP och Vista.
Eftersom jag har ju inte speciellt ny dator så skulle den säkert sega ner det jämnfört om jag kör XP. På jobbet kör jag med Vista på en ny bärbar men skulle kört XP på den om det hade gått. Garatin gäller inte om jag byter operativ där samt så fungerade inte drivrutinerna i XP till den. Så det fick bli Vista där endå om det känns lite segt på den. Men kanske löser sig i SP1. Har man en ny snabb dator så är det nog inte så mycket problem med Vista.

Inaktiv

Ska man spela spel så är xp bättre men ska man göra annat på datornså anser jg Vista bättre... Jag har ganska nyss bytt till Vista och jag ångrar min inte.. 64bitars Ultimate...


signatur

EVGA nForce650 Ultra | Intel Quad @2,4GHz | GeForce 7900 GTX | Corsair PC6400 4x1024MB | Samsung 800GB SATA2 | SB Audigy SE | Vista Ultimate 64bit

Inaktiv

Oh.. Jag har verkligen tröttnat på Vista nu men.. jag orkar inte gå tillbaka till XP igen. Någon som har någon förslag för att få SP1 snabba upp.

Några problem som jag har:
- Lagg
- Explorer hänger sig
- kompabilitet.
- Blå skärmar
- Drivrutiner
- Den sega kopieringen (när man flyttar filer)
- UACs störande frågor.. Tillsammans med någon annan:
T.ex, skulle radera en mapp som innehöll undermappar såhär:

MAPP
- Undermapp1
- Undermapp2
- Undermapp3
- Undermapp4

Jag markerar mappen och trycker på delete. UAC frågar om tillstånd jag accepterar, sedan kommer en annan grej (vill du verkligen ta bort) trycker ja.
Och sedan kom de där två upp på alla undermappar så ja fick ca 10 frågor...
Något störande...

Kom på en till positiv sak med Vista och det är säkerheten. Woho, DirectX 10 och säkerheten är de ända positiva.

När jag kör XP på en laptop (lite slöare) så känns det snabbt som fan.. Yeah!! Hänger knappt med.

Har viruscheckat och allt det där. Tom defragmentering, hjälpta tyvärr ingenting


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv

Vi får ju se hur det blir i och med SP3


signatur
Medlem

Tror att Xp ger bättre fps i vissa spel och Vista i andra.
Men dom spel som utnyttjar dx10 ger högre fps i Vista än om dom körs i Xp och dx9.
Iallafall dom tester jag läst.
Har för mig att Crysis tex har något bättre fps i Vista än Xp. (correct me if im wrong)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Kvittar kör det os du känner för spel funkar bra i både vista och xp för mig. Dock gillar jag vistan och des prefetch när man ska starta program man dagligen använder.

Medlem

Nu kan jag, i efterhand, berätta att Vistas barnsjukdomar gör mig förbannat förbannad. XP blire tills Vista fåt SP1.


signatur

/ Shuburn

1
Skriv svar