Inställningar Ubuntu

Medlem
Inställningar Ubuntu

Mjaha, då har jag lagt in Ubuntu 7.10 för att försöka orientera mig lite. Har aldrig använt Linux förut, men överväger det som ett alternativ till Windows inför eventuellt införskaffande av nya komponenter som gör att min Windows OEM-licens inte längre fungerar.

Några snabba frågor:

1) Var hittar jag start/boot-loggen? Brandväggen Firestarter startar t.ex. inte automatiskt när jag bootar, trots att det är angivet att den ska det. Ett meddelande flashar förbi vid uppstart, som jag inte hinner läsa. Tips på alternativa och likvärdiga brandväggsprogram mottages också.

2) Jag har en NTFS-partition med dokument som jag vill göra tillgängliga även i Ubuntu. Det funkar att lägga en genväg till mappen på skrivbordet i Ubuntu, men efter uppstart pekar genvägen fel eftersom NTFS-partitionen verkar avmonteras efter omstart. Hur fixar jag så att den är tillgänglig direkt vid uppstart, utan att jag dessutom behöver ange lösenord för att komma åt den?

3) Konfigurering/stöd för alla knappar på MS Intellimouse Optical?

4) Upplever att typsnitten inte alltid är helt "rena." Dvs de ser lite blurriga ut ibland, och är inte helt jämna. Finns det någon inställning motsvarande Windows Cleartype? Noterar när jag skriver det här att ringen ovanför å är skuren lite i vertikal ledd. Mysko.

Tack på förhand. Lär dyka upp fler frågor vad det lider.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

1. CTRL-ALT-F8 från desktop för att läsa de bootinfo.

2. https://help.ubuntu.com/community/MountingWindowsPartitions

3. Ingen aning, antagligen något i xorg.conf

4. Aldrig upplevt, screenshot?


signatur

Space for rent.

Inaktiv
Skrivet av Wikkit:

4) Upplever att typsnitten inte alltid är helt "rena." Dvs de ser lite blurriga ut ibland, och är inte helt jämna. Finns det någon inställning motsvarande Windows Cleartype? Noterar när jag skriver det här att ringen ovanför å är skuren lite i vertikal ledd. Mysko.

Har du installerat grafikdrivrutiner?

Medlem
Skrivet av RedBeard:

...

Tack. Ska kolla igenom.

Skrivet av KazikluBey:

Har du installerat grafikdrivrutiner?

Vid uppstart erbjuder sig Ubuntu (och även Kubuntu - samma problem) att installera ATis proprietära drivrutiner, vilket jag gjorde såklart. Något annat i drivrutinsväg som ska åtgärdas kanske?
I Ubuntu hittade jag ganska fort inställningar bl.a. för optimering av visning av teckensnitt på LCD-skärmar, men det gjorde inte någon större skillnad och löste i alla fall inte alla problemen med visning.

http://wikkit.web.surftown.se/files/dump.png


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

Mjaha, installerat msttcorefonts och pillat lite i inställningarna, och fonterna tycks visas bättre nu. Bl.a. är det inga skurna Å-ringar längre.

Då kommer nästa fråga: Bra brandvägg och antivirus?


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv
Medlem

Dessutom finns ju bl a F-PROT.

Inaktiv
Skrivet av Wikkit:

Mjaha, då har jag lagt in Ubuntu 7.10 för att försöka orientera mig lite. Har aldrig använt Linux förut, men överväger det som ett alternativ till Windows inför eventuellt införskaffande av nya komponenter som gör att min Windows OEM-licens inte längre fungerar.

Min Windows-installation (Vista, också OEM) slutade fungera efter att jag bytt grafikkort. Fick ringa ett Microsoft-supportnummer och tala om för en tant att jag hade bytt grafikkort och att jag minsann inte försökte installera skräpet på ytterligare en dator. Då fick jag en ny aktiveringskod som jag kunde använda, men fan vad irriterande det var.

Men kör Linux du istället om du kan. Det är bättre på många sätt.


signatur

People think it must be fun to be a super genius, but they don't realize how hard it is to put up with all the idiots in the world.

1
Skriv svar