java problematik

Medlem
java problematik

jag har ett problem:

Jag håller på med ett programm som skall hantera myror som går omkring och krockar med varran.

programmet består utav två klasser Ants och World där Ants Funkar perfekt. jag kan rita upp en myra som går om kring och krockar med väggarna. Men jag får inte min array som skall lagra myrornaspositioner att funka.

Om ni har någon aning hur man kan göra en sådan array eller vet någon bra gratis tutorial så är jag jätte tacksam.

Inaktiv

Fel forum kanske, men går det inte att lösa ganska enkelt med en multi-array? En array för varje myra, 0 och uppåt, eller associerad ifall du föredrar namn på myrorna.

Varje myr-array har en array med x och y-kordinaterna som uppdateras konstant.

* Notera att jag inte kodar Java själv men Arrays brukar fungera på samma sätt oavsett språk.

Ants.Coords = new Array();

Ants.Coords[0] = new Array();
Ants.Coords[0]['x'] = 0;
Ants.Coords[0]['y'] = 0;

Medlem

Vet inte myr-objektet om sin position hela tiden? Isf är det väl bara att stoppa in den i arrayen i World-objektet och traversera arrayen vid varje uppdatering?

Medlem

Se till att myrklassen innehåller två variablar så dom vet om sina egna positioner.
Sedan skulle jag nog gjort en multidimensionell array av kartan som då fungerar som tilemap som ser ut nått sånt här:

{{1,0,0,0,0},
{0,0,0,1,0},
{0,0,0,0,0},
{0,1,0,0,0}}

varav 1:orna indikerar att en myra befinner sig på tilen, och att 0:orna visar att det är fritt att gå till.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

har löst det
tack för all hjälp.

1
Skriv svar