Lägre färgdjup i spel.

Medlem
Lägre färgdjup i spel.

Vet inte vart felet ligger. Har försökt med olika drivrutiner till g-kortet och pillat med inställningar, har tom ominstallerat windows (XP) utan nytta. Färgdjupet är inställt till 32bit i forceware panelen och det är klart och tydligt 32bits färger i windows miljö, men icke i spelen. Problemet uppstod för ca en månads sen då jag märkte att texturerna i Crysis betan hade fått udda nyanser.

[ia=1193 Crysis demo bild.] Man ser det väldigt tydligt på dörr och säten.

Vad kan vara fel? Är lågt färgdjup i alla spel. Trodde först att problemet låg i G-kortets drivrutin men problemet är kvar även fast jag gått tillbaka till en äldre drivrutin som jag inte hade detta problem med. Efter en ominstallation av windows så börjar jag tro att det har med windows att göra då problemet är kvar. Hjälp tack.


signatur

<3

Medlem

Kör du med "max" för texturerna i spelet? För ibland när man kör med lägre grafikinställningar kan en textur p.g.a. komprimering plocka specifika färger som tydligare framträder.
Kolla sedan också att ditt kort inte har sina inställningar för 3D spel som "override'ar" spelets grafikinställningar. Som t.ex. ATIAMDs Catalyst A.I.

Det kan t.o.m. vara så att det skall se ut så.

Medlem

Det ska inte se ut så, det är jag säker på.
Spelar jag Homeworld 2 så ser rymden väldigt dålig ut, man ser väldigt tydligt hur färgskiftningar är uppgjorda av ränder istället för en mjuköver gång till den andra nyansen.
Förstår inte vad som gör detta. Allt såg utmärkt ut för någon månad sen och aldrig tidigare har jag haft problem med nåt likande. Skulle tipa på att det kommit med någon windows updatering eller DirectX updatering.


signatur

<3

Medlem

Okej.
Hum...Kan vara långsökt men testa den där grejen med att byta namn på exe filen till crysis.
Såg en sida som utredde om nvidia kanske fuskat med sina drivisar till crysis och bumpat upp frameraten genom att (?)stänga av/dra ner på(?) vissa effekter.

När exe filen har sitt originalnamn används hårdvarubundna inställningar för spelet. Men döper man om exe filen används andra inställingar.

Värt ett försök?

edit: hittade sidan igen
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

1
Skriv svar