Behöver lite hjälp:|

Medlem
Behöver lite hjälp:|

Heej... jag har en sata2 HD och en ide HD... Meen i windows installition så hittar han den dom inte... Jag hade någon annan windows cd förut MED sp2 i... meen den funkade inte så bra i windows så jag vill installera orginalet. mitt moderkort är MSI K9N SLI.. jag fick inte med någon diskett som man måste trycka på F6 innan installtionen iaf... PS! Har ingen diskettsattion bara så ni vet...

MÅSTE HA HJÄLP SNABBT! OBS!! MÅSTE installera om xp FORT!! OBS!!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Eeh varför blev de 2 inlägg?:O De stod på förta att de blev fel:O


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

?? This is all very confusing.
Gå in i bios och ställ in att datorn ska boota via cd eller vafan det står. Starta sedan om datorn och det bör ploppa upp boot by cd?.. tryck på space då eller nånting.

p.s. detta bör nog kanske vara allmänt hårdvaruprat? maybe.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Menar inte så... windows (cd) Hittar inte hårdiskarna när man ska välja vart man ska insallera windows xp pro...


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Hmm, låter ju ganska skumt :/ Jag antar att det funkade förut, eller har du bytt till det där moderkortet nyligen?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

du behöver eventuellt en drivrutin till moderkortet, en del moderkort fixar inte att hitta sikarna utan rätt drivrutin (f6-köret)

Har du kopplat om diskarna? ...eller sitter de som de gjorde innan?


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Jag körde en annan cd förut... Körde MED sp2 i Winxp installtionen... Har haft de här moderkortet ett tag nu... meen jag använder bara en när ja installerar om windows (använder sata2) Annars kommer de upp att sata 2 disken är inte kompitabel windows hårdisk eller vad de står:|


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Så du saknar helt enkelt sata drivrutiner till din hårddisk?
Som jag uppfattar det så fungerade disken med sp2 men nu när du skall installera om med en windowsskiva utan service pack så fungerar det inte?
Antar du får ladda ner drivrutinerna till ett usb minne eller liknande och lägga in dom vid installationsprocessen.
Tror dom frågar om man behöver sata drivrutiner i något steg där.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Så du saknar helt enkelt sata drivrutiner till din hårddisk?
Som jag uppfattar det så fungerade disken med sp2 men nu när du skall installera om med en windowsskiva utan service pack så fungerar det inte?
Antar du får ladda ner drivrutinerna till ett usb minne eller liknande och lägga in dom vid installationsprocessen.
Tror dom frågar om man behöver sata drivrutiner i något steg där.

Precis, du kan tanka en "skapa diskett" fil med sata-drivisar till ditt modekort och sedan kopierar du diskettinnehållet till ett usb-minne eller bränn dem på en cd... du måste installera dessa innan du kan formattera eller installera på satadisken.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Aa men ska ja trycka på F6 för att de ska hitta dom på minnet då?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Aa men ska ja trycka på F6 för att de ska hitta dom på minnet då?

Ja, just det - jag har aldrig testat från ett usb minne men i teorin borde det fungera. Du får frågan vart du vill hämta drivrutinerna ifrån och då får du browsa till usb-minnet och kanske tom till den katalog där du lagt filerna.

Se bara till att de filer du tankat inte är zippade eller att de är klumpade i en exe-fil som skapar en diskett eller liknande. Hade själv ett moderkort med samma bekymmer och den enda filen som fanns var en som skapar en diskett med drivrutinerna på... lätt när man inte har diskettstation.... jag gjorde en diskett på en annan dator dock, kopierade alla filer på disketten till en cd och då blev bob min farbror.

Lycka till.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

1
Skriv svar