Vista-kompatibel brandvägg?

Inaktiv
Vista-kompatibel brandvägg?

Happ, nu blir det många frågor när det är nytt operativsystem, men frågar man inget får man ju heller inte veta något.

Jag har köpt en Komplett Gamer i30, där det står att man ska få med Norman Internet Control (AV + Brandvägg), men jag har endast fått Antivirus (på danska dessutom, som enda språk). Danskan kunde jag ju stå ut med, men jag har uppriktigt sagt lite oroad över brandväggen, så jag tänkte till alldeles nyligen skicka iväg ett mail till komplett och fråga varför jag inte fått brandvägg, när jag till mitt stora förtret på Normans hemsida ser att deras brandvägg inte är kompatibel till Vista.

Då står jag inför två alternativ.

1) Avinstallera Norman och köpa och installera ett nytt AV + Brandvägg som är Vista-kompatibel, så att jag kan tillåta DMZ på min router (nej, jag tänker inte ge mig inte i "öppna-specifika-portar-för-specifika-spel-träsket", det är så jävla mycket jobb och strul med det.

2) Ha kvar Norman Virus Control, öppna DMZ och hoppas på det bästa.

Vilket rekommenderar ni, om 1), vilket fabrikat skall jag satsa på? (Inte norman alltså)


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

nj
Medlem

Ett förslag på gratisbrandvägg är Comodo Personal Firewall. Nu har förvisso den stabila versionen inte stöd för Vista, men i deras forum så finns det möjlighet att ladda ner betan av version 3.0 som ska ha fullt stöd för Vista. Om jag inte minns helt fel så är den sista betaversionen som är planerad att ha släppt nu så den bör vara rätt nära att släppas hur som hellst.

Annars så är det väl bara du kontaktar Komplett och frågar varför du dels fått enbart en dansk version av antiviruset samt ingen brandvägg.

Inaktiv

Har i övrigt ingen större tilltro till Norman (bland annat tack vare att min förra dator, som råkade ha Norman, var väldigt enerverande. Vet inte hur många gånger jag fick ominstallera det).

Att köpa en 1-års licens av F-secure är väldigt lockande, någon som har goda/dåliga erfarenheter av det?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

1
Skriv svar