Windows hänger sig skumt efter uppstart

Windows hänger sig skumt efter uppstart

Japp, jag har ännu en gång lyckats skrapa på mig ett skumt Windows-problem.

För några dagar sedan satt jag och mipplade med datorn (försökte konfigurera ett Linux-system genom VMWare, på en annan partition) då den plötsligt startade om sig. När så Windows gick igång igen dök det först upp en ruta om att registret var korrumperat, eller liknande. Den gick inte riktigt att komma förbi, och allt stannade vid att jag kunde se min skrivbordsbakgrund men inget annat. Inget gick heller att göra.

Jag tänkte att registret lagt ner helt och tackade gud för alla backups som CCleaner sparat åt mig under de senaste månaderna, gick in i Felsäkert läge och tror jag återställde registret. Dubbelklickade på en sådan där .reg-fil i varje fall, en som jag tänkte borde vara säker. Sökte igenom registret ännu en gång efter fel, reparerade en massa, men det hjälpte inte. Windows skickade förvisso inte längre upp någon varning om dåligt register, men laddningen kom inte längre för det.

En lustig sak: ibland kan jag komma åt min aktivitetshanterare när det hängt sig, från den kan jag köra igång vissa program som får processer startade, jag kan till och med starta om explorer.exe så att jag kommer till skrivbordet - men ingenting går att starta, de processer som startas följer inte upp med program eller så.

En annan lustig sak: Felsäkert läge fungerar, men Felsäkert läge med nätverk ger problem.

Någon som har en aning om vad som spökar, eller är det bara att ta tjuren vid hornen och ominstallera igen?

Tack på förhand.

1
Skriv svar