Ni som installerat Vista...

Medlem
Ni som installerat Vista...

Hur stor partition skaffade ni till Vista? Hur mycket tar installationen (Vista Business)?

Min gamla XP partition är på 14,6 GB och enligt klistrade faqen verkar det för lite.

Finns det nått sätt att bara förstora den genom att ta några GB från andra partitionen?

Medlem
Skrivet av Kaempestore:

Finns det nått sätt att bara förstora den genom att ta några GB från andra partitionen?

Om du använder dig av partition magic 8 så kan du flytta plats mellan partitioner på hddn. Först tar du bort 5-10 GB från the stora delen då blir detta unallocated space. Sen Resizar du den lilla delen och there you go.

Medlem

Partitioner är bara jobbiga i längden. Låt hela disken vara en enda partition (eller har du tänkt installera om hela tiden?). Givetvis har du backup av viktiga data på en extern USB-disk.

Medlem

Det känns andå bättre med en partition för windows när man vill/behöver formatera. Undrar bara hur stor jag ska göra den för Vista Business edition?

Inaktiv

Jag har en partition på 20 GB där Vista ligger, ungefär 5 GB ledigt. Dock har jag massa program och sånt installerat där också, som Word 2007 ungefär.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Det verkar variera så mycket för folk. Vissa installationer tar upp 5 GB vissa har 20 GB partition och Vista klagar konstant på utrymme. Och ditt nu på ~15GB.

Är väl systemåterställning och hibernation etc som varierar kanske (on/off)?

Funderar på 30GB är kanske lagom...

Medlem

Windows kräver typ 15 % ledigt för att kunna formatera eller något liknande nummer, så försök att inte göra för små partitioner.

nj
Medlem
Skrivet av dmon:

Windows kräver typ 15 % ledigt för att kunna formatera eller något liknande nummer, så försök att inte göra för små partitioner.

Ledigt diskutrymme för att formatera?
Säker på att du inte tänker på defragmenteringen där Windows inbyggda program vill ha runt 20% ledigt för att kunna flytta filer korrekt?

Medlem
Skrivet av nj:

Ledigt diskutrymme för att formatera?
Säker på att du inte tänker på defragmenteringen där Windows inbyggda program vill ha runt 20% ledigt för att kunna flytta filer korrekt?

De där 15% är nog snarare till för restore points.

Medlem

Cirka 36GB är nog lämpligt minimum för en hemdator som kör Vista, givet att man har hyfsad rutin på att inte installera program eller spara sin egna data (peka om Documents osv till annan partition). En råinstallation av Vista kan ta upp till 18GB utan problem - beräknar vi det med en säkerhetsmarginal på dubbla utrymmet så.

Men cirka 30GB fungerar väl det oxå, mindre än så skulle inte jag installera Vista på, särskilt inte om det planeras installeras ett antal microsoftprogram såsom Office och Visual Studio som trots allt äter av systemdisken en hel del oavsett vart man "installerar" dem.

Medlem

Tack för alla svar! Har att välja på mellan 32bit eller 64bit Vista. Hur mycket sämre drivrutinsstöd etc är det för 64bit/hur mycket svårare är det att hitta? Om man ändå bara har 2GB är det någon idé att ha 64bit (förutom att man slipper installera om man nån gång köper 2GB till)?

Medlem
Skrivet av Kaempestore:

Tack för alla svar! Har att välja på mellan 32bit eller 64bit Vista. Hur mycket sämre drivrutinsstöd etc är det för 64bit/hur mycket svårare är det att hitta? Om man ändå bara har 2GB är det någon idé att ha 64bit (förutom att man slipper installera om man nån gång köper 2GB till)?

Det beror på hur mycket problem du vill ha... vill du, som de flesta, slippa (de flesta) problem så väljer du 32-bit.

Medlem

som allt annat endast du kan kolla ifalla din dator är 100% kompatibel med vista 64 är den det så fine kör på den.

angående partition så minipartion ifall du inte ska köra programmen på separat partition är 40-50gig

Själv kör jag 20gig som system partition och i princip alla program jag installerar kör jag på separat partition då har jag ca 6gig ledigt på systemdisken


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Jo, eftersom den nya datorn (som ska ha vista) inte är körbar än finns det annat sätt att kolla kompatiblitet än mircosofts upgrade advisor? Ska försöka googla delarna...

Äh, tror jag kör 32bit. Kom ihåg problemen man stötte på med win xp 64bit.

Medlem

Jag tycker 40GB är en lagom partition för Windows XP + program.
Skulle tro att det räcker för Vista oxå.

1
Skriv svar