Vista fryser då och då

Gen
Medlem
Vista fryser då och då

Har ett väldigt enerverande problem med Vista 32-bit sen några veckor tillbaka.

Ibland händer det att Vista fryser i ca 30 sekunder för att sedan släppa och fortsätta med det man gjorde. Under frysningen så kan man inte göra något, muspekaren fungerar dock. HDD lampan lyser med ett fast sken under tiden, men HDDn verkar inte jobba.

Det har hänt under Far Cry installation, under användande av utorrent, av Windows Mail + Iexplorer och annat.

Någon som stött på något liknande?

Medlem

Det kan vara så att du har problem med fel på hårddisken. Har du kollat i eventloggen om det står något, leta efter error-meddelanden.

Det finns en bra utility-CD för att testa hårddiskar: http://www.ultimatebootcd.com/

Gör så här: Hämta hem ISO-filen, bränn till CD och boot-a datorn från den. Innan detta har du förstår tagit reda på fabrikatet på din disk (hittas enklast via device manager, under kategorin disk drives).

Kan du inte luska ut vilken typ av disk du har kan du skriva in det du ser där så kan vi nog hjälpa till. Hos mig står det t.ex. "WDC WD32 00KS-75PFB0" vilket betyder Western Digital 320GB SATA.

När man bootat CDn tar man och väljer först "Hard Disk Tools" och därefter något med "diagnostic". I menyn du då ser letar du upp rätt alternativ (matchar din disktillverkare + disk) och startar programmet. Man brukar kunna köra enkla quick/short tests först och därefter "long" tests. De korta tar kanske en minut medan de långa kan ta någon timme.

Medlem

En annan möjlighet: Din disk är väldigt fragmenterad. Detta är inte så troligt då Vista brukar ha automatisk avfragmentering av disken.

Ta och installera ett bättre (dessutom gratis) avfragmenteringsprogram än det som medföljer i Vista och kör det: http://www.auslogics.com/disk-defrag/

Inaktiv

för mig som bara chattar, surfar och spelar wow på pc,
är det nån ide för mig då att skaffa vista ?

har en p4 3.0 ghz 1 gb ram och nvidia geforce 6600.

så det är ingen dundermaskin direkt.

Medlem
Skrivet av BangBoomBang:

för mig som bara chattar, surfar och spelar wow på pc,
är det nån ide för mig då att skaffa vista ?

har en p4 3.0 ghz 1 gb ram och nvidia geforce 6600.

så det är ingen dundermaskin direkt.

Byt till Vista när du köper en ny dator. I övrigt är nog CPUn och grafikkort helt tillräckliga, men minnet bör helst vara på 2GB då Vista drar lite mer minne än XP.

Gen
Medlem

Testat HDDn - 0 fel.

Ska defraga den som du sa. Hoppas det hjälper. Körde systemåterställning, men det hjälpte inte. När jag ångrade systemåterställning så gjorde det att alla program tar längre tid att starta (ingen HDD eller CPU aktivitet under tiden att programmet ska starta) -.-

Medlem

haft dylika strul tror det har med nån process och göra.

Inte hittat var felet ligger ännu men högst irriterade speciellt när man kör ex ao i fönsterläge och kollar på en internetsida o så låser den allles i x antal sekunder men fan den som ger sig , felsökning är ju mitt jobb så nog ska jag kunna fixa detta med.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Gen
Medlem

Hej, jag sitter och håller tummarna för att du hittar felet. Vilken lättnad att jag inte är den ende med problemet.

Vet inte om det hjälper men det jag gjort hittils är:
Kört Chkdsk - Inga fel
Kört Defrag - OK
Slutat använda Viloläge - Hjälper inte
Kört återställningar - Hjälper inte

De senaste två dagarna har jag inte haft några problem men idag när jag startade datorn så började det igen. HDD lampan lyser och jag kan inte göra nåt. Sen när det äntligen släpper kör jag Windows Mail...OS fryser i 30 sek och släpper. Den börjar tanka ned mina mail, frysning igen i 30sek. Jag startar IE, fryser. Jag går in på FZ för att skriva detta, trycker på trådlänken - frysning. Fruktansvärt jobbigt! Nu har det iofs inte fryst under tiden jag skrivit.

Evigt tacksam om svar såfort du hittar något Notum. Vill helst slippa installera om Vista. Och föressten, vet du om det kan vara relaterat till utorrent?

1
Skriv svar