Datorn hänger sig ständigt

Datorn hänger sig ständigt

Min dator har fått grova problem på sistone, så jag tänkte höra ifall någon här har några tips på hur det kan lösas.

Problemet är så att datorn väldigt ofta börjat hänga sig, helt. Processen "SYSTEM" går upp i 50% load (jag antar att en kärna belastas fullt eller liknande av den) och alla program hänger sig, på lite lustiga sätt. Program som är uppe fortsätter att köra och det går att växla mellan dem, men att stänga av dem eller göra något i dem går helt enkelt inte - de slutar svara direkt.

Jag har virussökt med AVG och Nortons Internettjänst, inget har hittats. Ej heller Ad-Awares genomsökning hittar något och att datorn blivit så jäkla opålitlig är helt enkelt inte något man kan leva med. En gång i halvtimmen är man tvungen att starta om den, ibland oftare.

Jag har inte testat att installera om Windows ännu, skulle helst vilja undvika den lösningen om någon annan finns - varför jag frågar här. All hjälp uppskattas.

Tack på förhand.

nj
Medlem

Du skulle ju kunna testa rensa datorn med Crap Cleaner, den tar bort lite smått och gott från tempkataloger och en massa annat.

Process Explorer kan vara trevligt för att kika på vad det är som kan orsaka den maximala belastningen, ifall det är så att något virus/annat skräp smugit sig in som antivirusen missar.

Jo, CCleaner brukar jag köra ibland och har testat det sedan problemen började i ett desperat försök att lösa't på egen hand. Rensade även registret på fel och sånt då.

Process Explorer däremot hade jag inte testat, vilket jag gjorde nyss och snart fick resultat. Jag vet inte hur jag ska tolka dem tyvärr, men det var ingen enskild process som började ta upp 50% utan hela gruppen System i trädvyn som visades. Alla processer inne i gruppen låg på 0%. En graf som jag tog fram över belastningen visade att gruppen gick ifrån 0% till 50% helt utan förvarning på väldigt kort tid.

Medlem

En självklar sak som du säkert redan testat är att kolla temperaturerna, kanske är något knas?

Ett annat alternativ kan vara att scanna efter rootkits.

Sista enkla saken är att tänka efter vilka drivrutiner eller hyfsat hårdvarunära saker du lagt in nyligen, säg just innan du märkte problemen.

Okej, tack för tipsen. Jag såg inga konstiga temperaturer för någon CPU före den senaste hängningen, när den väl kom gick dock både CPU0 och CPU1 upp i 40 grader. Jag tycker inte det verkar vara skäl för dem att hänga sig dock :/

Rootkits, finns det något speciellt rekommenderat program för att skanna efter sådana?

De enda drivrutiner jag uppdaterat, förutom grafikkortets för ett par månader sedan, var min DVD-skrivares. De har inte fungerat perfekt, men uppdateringen kom någon vecka före datorn började krångla.

Jag hoppas att inte CPU:n pajat eller så? Jag har inte överklockat eller så ej så jag hoppas ju att garantin isåfall täcker den, men det vore skitjobbigt att börja mippla med sådan dynga.

Medlem

Inte mycket till ledtrådar. Trist.

Att leta efter rootkits kan du t.ex. göra med SysInternals utility: RootkitRevealer

Jo, jag kan förstå att det är lite väl lite att gå på. Jag ska när jag kommer hem igen testa att installera vartenda Anti-Spyware-program jag kommer åt och söka igenom datorn i Safe-mode med dem, för att se om de jag har kan ha missat något. Tycker dock att det låter mer som viruskaraktär än spyware-karaktär att ha sådana här problem.

Funkar inget installerar jag om Windows. Kvarstår problemet efter det får jag en knäpp...

Okej, jag har med Process Explorer identifierat vilken tråd i processen System som tar upp skiten. Den heter ntkrnlpa.exe+0x608ce, har ett ThreadID på 16 och startar med resten av datorn. Den går inte att döda (åtkomst nekad), men att "suspenda" vilket direkt tar ner belastningen till normala nivåer igen.

Jag vet inte vad den informationen kan hjälpa någon att få ut något av, troligen formaterar jag imorrn när jag kommer hem från universitetet, men det är i alla fall vad jag hittat. Om det kan hjälpa någon extremt kunnig person att klura ut vad som står på i datorn är jag som sagt extremt tacksam.

Medlem

ntkrnlpa.exe är en del av windowskärnan (om du nu inte fått elakt virus), kolla så den har rätt storlek/datum/versionnummer etc.


signatur

Space for rent.

1
Skriv svar