Deus Ex 3 kan bli multiplattformare

Medlem

Får väl erkänna att man är en så kallad PC-taliban. Inte för att jag har något emot konsoler direkt, men snarare för att vi PC-spelare ofta får genomlida dåliga konsolportar och att de hämmar utvecklingen av snyggare grafik och mer beräkningstunga spel.

Medlem

PC-taliban? -.-'

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Att spelet sedan kan konverteras till konsol gör inte PC-versionen sämre, de flesta spel utvecklas ändå på PC för PC. 360 har ändå samma kodning, allt man behöver ändra är ju kontroller medan PS3 kräver omkodning (försening) av spelen. Att utvecklare sedan hellre utvecklar spel till konsolerna, där de bara behöver anpassa sina spel för 1 hårdvara, och får både nöjda och betalande kunder är knappast förvånande.

ooooh the irony att detta diskuteras kring Deus ex serien. En spelserie som började på PC men blev konsoliferad beyond recognition och gjorde väldigt VÄÄÄLDIGT många pc spelare besvikna.

" Att utvecklare sedan hellre utvecklar spel till konsolerna, där de bara behöver anpassa sina spel för 1 hårdvara, och får både nöjda och betalande kunder är knappast förvånande."

Dummaste jag har hört, vad har hårdvaran att göra med att man förenklar spelet till en sån grad att man inte behöver göra mer än att man behöver springa omkring med styrkorset och trycka på skjut knappen?

Du har helt missat poängen PC spelare gör kring fenomenet. Bara att du drar in hårdvara gör det ju minst sagt komiskt.

Medlem

Håller helt med Forcie här.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Dummaste jag har hört, vad har hårdvaran att göra med att man förenklar spelet till en sån grad att man inte behöver göra mer än att man behöver springa omkring med styrkorset och trycka på skjut knappen?

Allting, så klart. Att utveckla ett spel för flera olika hård/mjukvaror kostar långt mer pengar och ger upphos till fler buggar vilket kostar mer pengar att lösa och alla PC-spelare börjar grina. Släpper du spel till en konsol behöver du leta buggar till 1, 2 eller 3 olika konfigurationer, vilket gör det långt lättare att släppa fungerande och buggfria spel.

Att det sedan var på PC man började med autosiktande är väl ingen nyhet, PC-spelare tycks ju vara i så desperat behov av autoaim (aimbot) att de måste skapa egna så MW2 servrar att spela på, lols. Kan påpeka att de flesta konsolspel inte erbjuder aim-asist, men då verkar ju PC-spelare behöva det för att överleva också.

Sen om det skulel finnas en sikteshjälp så går den att stänga av, om man nu klarar av att hitta till menyn i spelet (väldigt svårt). Men som sagt så skulle aldrig en PC-spelare kunna spela på konsol, 2 spakar för sikte? Ett krav på att träna sig själv och inte bara skaffa bra hårdvara med hög DPI för att få till snabba/många HS?
Vart är världen på väg?!

Sen är det återigen på PC som man började med enkla, barnspel. Att spel sedan säljer rejält bättre till konsol (av förståeliga skäl) gör att även "dumma" spel säljs bättre på konsol. Casual har blivit en större marknad allt sedan PS2 och den växer, klart fler dåliga/enkla spel släpps. Men det är du som spelare som avgör, köp de spel som är bra och pirata dem inte så får du fler bra spel, enkelt va?

Även om de "unga" spelarna behöver hjälp i spelen så behöver inte du använda det, stäng av funktionen om den ens finns till PC (eller saknar du den då?). Att många spel portas dåligt till PC beror på att PC-spelarna (bevisligen) ändå inte hade köpt spelet.

Bra port eller ej, finns det till konsol ska de flesta PC-talibaner genastbojkotta, och det är inte värt för företagen att utveckla bra spelportningar. Det enda som säljer bra är spel med månadsavgift (kan ej piratas), till och med helt PC-exklusiva titlar säljer klart sämre än de flesta konsolspelen, mycket beroende på att en dyr och bra PC tycks medföra mindre möjligheter att betala för spelen.

Sen är det skit att alla ska utgå från att spelet blir dåligt på PC (även om ni ber om det/förtjänar det) så finns det fortfarande några "normala" PC-ägare som kan ha kul med bra spel. Vänta till spelet iaf har lite bilder att visa, finns inget som talar för "cover-system" eller annat (vilket även PC-spel som Infernal m.fl. har).

Jag ska personligen köpa 2 ex. av spelet, en till konsol där man får njuta av spelet med grymma kontroller etc. och en till PC. Ett ex. till PC ska jag köpa bara för att kunna skratta åt alla som dömt ut spelet, och ogillar ni portade spel kan ni spela spelen som de var tänka (dvs till konsol). PC var en gång ett huvudformat för alla spel, så var även Mac och Amiga. Tiden går och gamla reliker fasas ut är jag rädd...

Medlem

Inget fel med multiplatform. Det enda som är fel är om de gör en version sämre, dvs, portning.
Titta på BC2 t.ex. (iaf enligt vad de säger, de olika platformarna får ju vad som är bäst för de. Ingen portning alltså.)

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Dummaste jag har hört, vad har hårdvaran att göra med att man förenklar spelet till en sån grad att man inte behöver göra mer än att man behöver springa omkring med styrkorset och trycka på skjut knappen?

Allting, så klart. Att utveckla ett spel för flera olika hård/mjukvaror kostar långt mer pengar och ger upphos till fler buggar vilket kostar mer pengar att lösa och alla PC-spelare börjar grina. Släpper du spel till en konsol behöver du leta buggar till 1, 2 eller 3 olika konfigurationer, vilket gör det långt lättare att släppa fungerande och buggfria spel.

Att det sedan var på PC man började med autosiktande är väl ingen nyhet, PC-spelare tycks ju vara i så desperat behov av autoaim (aimbot) att de måste skapa egna så MW2 servrar att spela på, lols. Kan påpeka att de flesta konsolspel inte erbjuder aim-asist, men då verkar ju PC-spelare behöva det för att överleva också.

Sen om det skulel finnas en sikteshjälp så går den att stänga av, om man nu klarar av att hitta till menyn i spelet (väldigt svårt). Men som sagt så skulle aldrig en PC-spelare kunna spela på konsol, 2 spakar för sikte? Ett krav på att träna sig själv och inte bara skaffa bra hårdvara med hög DPI för att få till snabba/många HS?
Vart är världen på väg?!

Sen är det återigen på PC som man började med enkla, barnspel. Att spel sedan säljer rejält bättre till konsol (av förståeliga skäl) gör att även "dumma" spel säljs bättre på konsol. Casual har blivit en större marknad allt sedan PS2 och den växer, klart fler dåliga/enkla spel släpps. Men det är du som spelare som avgör, köp de spel som är bra och pirata dem inte så får du fler bra spel, enkelt va?

Även om de "unga" spelarna behöver hjälp i spelen så behöver inte du använda det, stäng av funktionen om den ens finns till PC (eller saknar du den då?). Att många spel portas dåligt till PC beror på att PC-spelarna (bevisligen) ändå inte hade köpt spelet.

Bra port eller ej, finns det till konsol ska de flesta PC-talibaner genastbojkotta, och det är inte värt för företagen att utveckla bra spelportningar. Det enda som säljer bra är spel med månadsavgift (kan ej piratas), till och med helt PC-exklusiva titlar säljer klart sämre än de flesta konsolspelen, mycket beroende på att en dyr och bra PC tycks medföra mindre möjligheter att betala för spelen.

Sen är det skit att alla ska utgå från att spelet blir dåligt på PC (även om ni ber om det/förtjänar det) så finns det fortfarande några "normala" PC-ägare som kan ha kul med bra spel. Vänta till spelet iaf har lite bilder att visa, finns inget som talar för "cover-system" eller annat (vilket även PC-spel som Infernal m.fl. har).

Jag ska personligen köpa 2 ex. av spelet, en till konsol där man får njuta av spelet med grymma kontroller etc. och en till PC. Ett ex. till PC ska jag köpa bara för att kunna skratta åt alla som dömt ut spelet, och ogillar ni portade spel kan ni spela spelen som de var tänka (dvs till konsol). PC var en gång ett huvudformat för alla spel, så var även Mac och Amiga. Tiden går och gamla reliker fasas ut är jag rädd...

Antingen så trollar du, eller så har du missat nåt fundamentalt i denna diskussion, sätt dig du framför din konsoll och fortsätt imbilla dig saker.


signatur

Retro.

Medlem

Fan vad det luktar troll här inne?


signatur

[size="8"]Meh[/size]

Ase
Medlem

Synd, ytterligare ett spel som blir förstört utav konsollanpassning undrar dessutom om inte denna en gång så bra sidan borde heta konsoll zone & inte frag zone snart

Medlem

Tråkiga nyheter


signatur

Meep!

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Läskigt med såna som dig, hoppas inte du får nån makt här i världen..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Finns ingenting positivt med att det kommer släppas på dum-konsoller.

Medlem

kolla bara på deus ex 2, kom ju till xbox. Dåligt spel.

Medlem

Nej ... spel industrin måste dö och återfödas ... den är är som tur är på väg i samma riktning den va i början på 80 talet vilket är positivt. crash and burn yes please ...

Medlem
Skrivet av Golvis:

Antingen så trollar du, eller så har du missat nåt fundamentalt i denna diskussion, sätt dig du framför din konsoll och fortsätt imbilla dig saker.

Jag sätter mig nog framför min konsol och inbillar mig ingenting
Dock så är det så pass intressant att det inte kunde komma ett enda vettigt motargument. Kanske det svider att inse, men mycket av det jag skrev är sant.

PC marknaden krymper pga konsoler är billigare att köpa, enklare att utveckla till, spelen säljer bättre, spelen kan säljas dyrare, man behöver inga dedikerade servrar utöver de som ingår, konsolerna når en bred publik, väldigt få piratkopierar, konsolägare köper gärna expansioner/DLC m.m.

Skrivet av Tommy_h:

Läskigt med såna som dig, hoppas inte du får nån makt här i världen..

Tja, jag ska berömma dig för att du har en egen åsikt, tror jag. Jag hoppas inte heller du får någon makt då dina kunskaper inom marknadsekonomi och personkännedom tyvärr inte tycks kunna medföra stora prestationer på hög nivå. Dock kan du vara bra på matte, geografi eller andra ämnen så du kan bli ledande inom dem istället

Om jag får någon makt i spelvärlden så skulle jag satsa på stora, välputsade spel med många valmöjligheter möjligheter och grym grafik. Jag skulle dock erbjuda stöd för moddning och dedikerade servrar då jag vet hur mycket det kan rädda ett spel som företagen dumpar (Freelancer, Hellgate).

Dock anser jag det vara idioti att gnälla så fort ett spel släpps till fler format än det önskade (FF 13-14 = multiformat som exempel). Istället bör man regga sig på spelets forum för att hålla kontakt med utvecklare, sprida idéer och visa på vad kunderna vill. Att gnälla i nyhetstrådar medför inget konstruktivt, tvärt om.

Att jag sedan som nåde PC och konsolägare ska måsta påpeka detta för ett gäng 1337-HaXXor, PC-elit användare är skrämmande. Med lite påverkan via forum kan man åstadkomma mycket, vilket bl.a. Red Faction och The Witcher 2 vittnar om. Även "nya" Hellgate London (revival-hellgateasus.net) och Freelancer (lencersreactor.org) visar vad man kan åstadkomma.

Vill man ha något gjort får man göra det själv. När folk nu är så "uppeldade" av både denna nyhet och mina inlägg så föreslår jag att ni vänder er till forumet och luftar era farhågor, så kanske de inte blir sanna.
Ni behöver inte tacka mig, bjussar till och med på en länk
http://forums.eidosgames.com/forumdisplay.php?f=251

Medlem

Om spelet blir bra så gør det væl inte ett skit vilka plattformar det slæpps till. Deus Ex II var visserligen ett magplask utan dess like men det går ændå att gøra bra spel till samtliga konsoler. Ta till exempel det nyligen slæppta Dragon Age som finns till PC, 360 och PS3 och jag tror mig finna få som påstår att det spelet ær førdummat och nedtonat.

(Ni får ursækta de danska bokstæverna, go vænner, jag sitter på jobb i Køpenhavn. )


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

wall of text

*facepalm* Roande hur du säger att konsolspelare är i princip idioter ur konsument synpunkt.

Medlem

Hehe... "pc-taliban"...

Jag vill ha denna till Xbox360.


signatur
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

PC-spelare sitter bara och gnäller om hur hemskt det är med multiformat, låter som ett gäng avundsjuka småpojkar som inte klarar av att spela med handkontroll, suck.

Haha, för handkontroll är ju såklart mycket mer avancerat än ett tangentbord. Kom med något bättre nästa gång.

Medlem

Jag hoppas på en PS3 release


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av frunk:

NEJ! NEJ! NEEEJ!

...Och där försvann allt hopp om en värdig uppföljare.

dom första spelen var ju skit,,gillade dom inte alls,, varför skulle det bli ännu sämre bara för att det släpps till mer än bara pc, bara löjligt att säga så

Inaktiv
Skrivet av BPR Cisco:
Skrivet av frunk:

NEJ! NEJ! NEEEJ!

...Och där försvann allt hopp om en värdig uppföljare.

dom första spelen var ju skit,,gillade dom inte alls,, varför skulle det bli ännu sämre bara för att det släpps till mer än bara pc, bara löjligt att säga så

Att deus ex (1) rent allmänt anses vara ett av de bästa spelen som någonsin gjorts på pc är mer eller mindre ett faktum - Så om _du_ sedan anser att dom är skit; whatever, smak-bak-delad.

Och ja. dom blir sämre.

Försök att inse vilken rapefest det skulle bli på tex Flightsimulator X(I) om dom bestämde sig för att göra multiplatform av det?

Nästan alla funktioner skulle försvinna bara för att dendär tumpaddan inte har tillräckligt med knappar för att tillgodose alla behov och PC versionen blir per automatik nerdummad eftersom dom inte har vett att skilja på platformarna.

Spelet blir med andra ord...

skit.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Roande hur du säger att konsolspelare är i princip idioter ur konsument synpunkt.

Nja, skillnaden är väl att konsolspelarna är smarta nog att inse att de får vad de betalar för. Hade de flesta PC-spelarna köpt spel så hade inte behovet funnits av att göra så många spel med konsolinriktning, att det sedan är "idiotiskt" att köpa saker man gillar, är din åsikt. Att sedan gnälla som små flickor på något utan att göra något, det är idiotiskt...

Skrivet av gike:

Haha, för handkontroll är ju såklart mycket mer avancerat än ett tangentbord. Kom med något bättre nästa gång.

Precis, ett tangentbord med design från sent 1900-tal är verkligen så avancerat. Bara mängden knappar gör det till ett överlägsen kontrollalternativ. Lägg sedan till en mus med 24-knappar och du blir spelandets gud... *facepalm*

Jämför med en kontroll som är ergonomiskt designad, och vars yttersta syfte är att erbjuda en bra kontroll när man spelar, inte skriver. Spelen är sedan utvecklade för den kontrollen, varje spak/knapp fyller sin funktion på ett bra sätt. Många spel får bättre kontroller på konsol, just därför du smidigare kommer åt knappar/spakar även i Action-rpg som sacred 2.

Att det sedan är så att alla får samma chans på konsol, och att inte den dyraste utrustningen ger bäst chans att vinna, är nog det som svider mest för pc-talibaner. Inte ens om man moddar kontrollen med "grymt" blått diodljus får man ett övertag. Inga 2000dpi, bara en 10-gradig skala där de flesta ändå kör på 3-5, hemskt. Om man inte kan bli bättre med ny/dyr hårdvara, varför då spela?

Att måste träna egna reflexer samt sin egen skicklighet istället, utan genvägar är ju hemskt. Kan dock påpeka att även jag har en "gamermus" med 2000dpi, tripplefire, grön lysdiod och andra "måste-ha funktioner". Problemet är väl bara att jag aldrig använder tripplefire, och inte kör med 2000dpi när jag spelar. Spelar nog för lite CS för att orka bry mig

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Roande hur du säger att konsolspelare är i princip idioter ur konsument synpunkt.

Nja, skillnaden är väl att konsolspelarna är smarta nog att inse att de får vad de betalar för. Hade de flesta PC-spelarna köpt spel så hade inte behovet funnits av att göra så många spel med konsolinriktning, att det sedan är "idiotiskt" att köpa saker man gillar, är din åsikt. Att sedan gnälla som små flickor på något utan att göra något, det är idiotiskt...

Skrivet av gike:

Haha, för handkontroll är ju såklart mycket mer avancerat än ett tangentbord. Kom med något bättre nästa gång.

Precis, ett tangentbord med design från sent 1900-tal är verkligen så avancerat. Bara mängden knappar gör det till ett överlägsen kontrollalternativ. Lägg sedan till en mus med 24-knappar och du blir spelandets gud... *facepalm*

Jämför med en kontroll som är ergonomiskt designad, och vars yttersta syfte är att erbjuda en bra kontroll när man spelar, inte skriver. Spelen är sedan utvecklade för den kontrollen, varje spak/knapp fyller sin funktion på ett bra sätt. Många spel får bättre kontroller på konsol, just därför du smidigare kommer åt knappar/spakar även i Action-rpg som sacred 2.

Att det sedan är så att alla får samma chans på konsol, och att inte den dyraste utrustningen ger bäst chans att vinna, är nog det som svider mest för pc-talibaner. Inte ens om man moddar kontrollen med "grymt" blått diodljus får man ett övertag. Inga 2000dpi, bara en 10-gradig skala där de flesta ändå kör på 3-5, hemskt. Om man inte kan bli bättre med ny/dyr hårdvara, varför då spela?

Att måste träna egna reflexer samt sin egen skicklighet istället, utan genvägar är ju hemskt. Kan dock påpeka att även jag har en "gamermus" med 2000dpi, tripplefire, grön lysdiod och andra "måste-ha funktioner". Problemet är väl bara att jag aldrig använder tripplefire, och inte kör med 2000dpi när jag spelar. Spelar nog för lite CS för att orka bry mig

Fast vad sa är inte att det är bättre kontroller och mer ergonomiskt med handkontroll, du sa att det är mer avancerat med handkontroll. Att först säga en sak och sedan svara på en annan är aldrig bra för att få folk att ta det du skriver seriöst.

12
Skriv svar