Robot
Beaterator

Nu kan du bli mångmiljonär på att skriva låtar till Britney Spears genom att spela spel. Nästan i alla fall, om vi nu kan kalla Rockstars portabla studio för ett spel.

#beaterator, #rockstar-games


Medlem
Beaterator - skapa musik på PSP

En halva?


signatur

PSN:Eric_says

Medlem
Skrivet av reclez:

En halva?

Ja, tydligen så föredrar de flesta en skala från 1 till 10. Själv föredrar jag plus och minus. Så jävla mycket gnäll med siffror annars. "Hur kan det få 5/5 när det förra fick 4/5. Ni suger... etc etc."

Redaktör

Ähum... En viss korrekturläsare tycks ha råkat peta på betygsinställningen utan att veta om det. Spelet ska ha betyget 3, inget annat. Vi kör enbart hela betyg, halvorna finns kvar i systemet av kompabilitetsskäl.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Ähum... En viss korrekturläsare tycks ha råkat peta på betygsinställningen utan att veta om det. Spelet ska ha betyget 3, inget annat. Vi kör enbart hela betyg, halvorna finns kvar i systemet av kompabilitetsskäl.

Lite nyfiken, hur kommer det sig att ni kör endast hela betyg nu? Har inga problem med det, är som sagt bara nyfiken.

Medlem

Känns det inte som att det största minuset du ger är att professionella musiker kanske inte är like entusiastiska som nybörjare angående beaterator? Samtidigt så är du inte ett proffs själv så den poängen känns lite substanslös. Läste en annan recension av en som arbetar med musik och han kände att "spelet" hade sina begränsningar men fungerade bra som en ingångsväg till musikskapande.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

KoP
Medlem

Färdiga slingor man klistrar och klipper.. då går det bort. :/

Inaktiv

jag producerar egen musik och av skärmdumparna att döma så är detta inte bara att klippa och klistra.

På synth bilden finns alla knobs och inställningar som finns på det flesta mjukvaru synthar. Men inga avancerade inställningar men det behövs ofta inte framför allt inte om man är ny på området.

Den har en piano roll som man verkar kunna göra egna melodier i.

Den har en wave editor uppenbarligen. Frågan är om man kan importera egna ljud? Det är en avgörande faktor om någon någonsin skulle använda detta spelet seriöst. Verktygen för att behandla importerade eller inspelade ljud finns ju där som sagt.

Den har en sequencer också så man kan säkerligen programera egna trummor / beats.

Och spelet har ett arrangemang fönster.

Kort sagt alla grundläggande delar man behöver (förutom att spela in / importera ljud?) för att göra egen musik från grunden.

Nu har jag ju inte provat det och vet inte hur användarvänligt det är. Men en gång i tiden introducerades jag till musik produktion av första upplagan av dance e-jay vid ca 14 års ålder och detta verkar vara mycket friare och bättre än det skräpet. Hade jag varit 14 i dag hade jag dreglat över detta spelet och det hade nog gett mig 1000 ggr mer än vad dance e jay gav mig.

Att döma av recension och bilder kan nog detta vara en bra introduktion till musik produktion. Ett bra pris också. Det flesta musik produktions program + mjukvaru synthar m.m. är DYRA. Men det finns freeware fast det är inte något som är kul att ta tag i som ny på området.

Är man seriös med att producera musik bör man nog gå vidare så snart som möjligt. Workflowet i detta spel kan nog inte jämföras med ett dator baserat produktions program och workflow är JÄTTE viktigt.

Men jag tycker det ser mycket bra ut som ett introduktions program / spel när det gäller musik produktion

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jonne_man:

jag producerar egen musik och av skärmdumparna att döma så är detta inte bara att klippa och klistra.

På synth bilden finns alla knobs och inställningar som finns på det flesta mjukvaru synthar. Men inga avancerade inställningar men det behövs ofta inte framför allt inte om man är ny på området.

Den har en piano roll som man verkar kunna göra egna melodier i.

Den har en wave editor uppenbarligen. Frågan är om man kan importera egna ljud? Det är en avgörande faktor om någon någonsin skulle använda detta spelet seriöst. Verktygen för att behandla importerade eller inspelade ljud finns ju där som sagt.

Den har en sequencer också så man kan säkerligen programera egna trummor / beats.

Och spelet har ett arrangemang fönster.

Kort sagt alla grundläggande delar man behöver (förutom att spela in / importera ljud?) för att göra egen musik från grunden.

Nu har jag ju inte provat det och vet inte hur användarvänligt det är. Men en gång i tiden introducerades jag till musik produktion av första upplagan av dance e-jay vid ca 14 års ålder och detta verkar vara mycket friare och bättre än det skräpet. Hade jag varit 14 i dag hade jag dreglat över detta spelet och det hade nog gett mig 1000 ggr mer än vad dance e jay gav mig.

Att döma av recension och bilder kan nog detta vara en bra introduktion till musik produktion. Ett bra pris också. Det flesta musik produktions program + mjukvaru synthar m.m. är DYRA. Men det finns freeware fast det är inte något som är kul att ta tag i som ny på området.

Är man seriös med att producera musik bör man nog gå vidare så snart som möjligt. Workflowet i detta spel kan nog inte jämföras med ett dator baserat produktions program och workflow är JÄTTE viktigt.

Men jag tycker det ser mycket bra ut som ett introduktions program / spel när det gäller musik produktion

Intressant! Som lekman har jag inte den insynen, som tidigare nämnt, utan kan bara utgå från den lilla erfarenhet jag har av till exempel Rebirth för massa år sedan. Om du bor i Stockholm får du gärna komma förbi redaktionen för en snabb titt, vore intressant att se ett proffs leka med det.


signatur
Medlem

Det här är ju ett program "Spel" för basshunters idoler. Copy paste ett wave ljud. Det vill säga en rytm eller melodi som redan finns. Som basshunter gjorde. Öppnade "Daddy DJ"s refräng i fl studio och sjöng "boten anna" haha kom igen? En trum rytm som redan finns och sen lite "Beats" Bass till det hela och sen säga wow det här låter ju bra. "Jag har ju nästan gjort det här. Jag skulle kunna prata mycket om musik men det här är ju ett skämt. Ni som gillar Psytrance så har jag ett roligt exempel. "Hallucinogen om ni söker på Youtube" Eller kalkonen som vi sa åt han när vi satt på bunkern i kumla. "För dig som fattar". Han gjorde all sin musik själv med en mikrofon och en liten bärbar dator och Fl Studio". För er som vill påstå er vara dj så snälla lägg inte upp eran Beaterator musik på youtube. Finns redan översvämmat med wanna be dj's "Like basshunter" där.

Inaktiv
Skrivet av spiken:

Intressant! Som lekman har jag inte den insynen, som tidigare nämnt, utan kan bara utgå från den lilla erfarenhet jag har av till exempel Rebirth för massa år sedan. Om du bor i Stockholm får du gärna komma förbi redaktionen för en snabb titt, vore intressant att se ett proffs leka med det.

Jag bor i Lund annars hade jag gärna kommit in och lekt lite med spelet och gett ett utlåtande baserat på annat än skärmdumpar.

Citat:

Det här är ju ett program "Spel" för basshunters idoler. Copy paste ett wave ljud. Det vill säga en rytm eller melodi som redan finns. Som basshunter gjorde. Öppnade "Daddy DJ"s refräng i fl studio och sjöng "boten anna" haha kom igen? En trum rytm som redan finns och sen lite "Beats" Bass till det hela och sen säga wow det här låter ju bra. "Jag har ju nästan gjort det här. Jag skulle kunna prata mycket om musik men det här är ju ett skämt. Ni som gillar Psytrance så har jag ett roligt exempel. "Hallucinogen om ni söker på Youtube" Eller kalkonen som vi sa åt han när vi satt på bunkern i kumla. "För dig som fattar". Han gjorde all sin musik själv med en mikrofon och en liten bärbar dator och Fl Studio". För er som vill påstå er vara dj så snälla lägg inte upp eran Beaterator musik på youtube. Finns redan översvämmat med wanna be dj's "Like basshunter" där.

Jag vet inte hur basshunter gjorde sin låt men du gör många klassiska antaganden om musik produktion som är helt felaktiga. Basshunter är framgångsrik och gjorde det han tyckte var kul och lyckades hamna 1a på topplistan i UK. Om han nu tog ett färdigt preset från fruityloops eller spelade samma gammla vanliga blues skala på en gitarr och lade sång på det, var i ligger skillnaden? Musiker försöker få musik skapande att låta och verka svårare än vad det är. Lär dig I, IV och V ackorden främst då A, D och E så kan du ju spela typ 90% av alla låtar som gjorts på gitarr. Det om något är ju oorginellt men anses ändå finare än det som basshunter gör. Efter att ha producerat elektronisk musik i typ 10 år som total amatör och nu senaste åren börjat med musik teori och blues/rock m.m så kan jag säga att skillnanden mellan att göra det ena eller andra är extremt liten. ALL västerländsk musik bygger på samma struktur och ackord. Vilket instrument du har eller om du knappar in noterna i datorn eller på papper har väldigt liten betydelse för musikskapandet i sig.

Sen är det absolut inte fel att börja sin musik karriär med det du hånar, med att kopiera och klistra. Är nog minst lika bra att börja där som att börja med att lära sig läsa noter, skulle nog tro att det är bra mycket bättre då en sådan miljö inte dödar kreativiteten som not läsande gör. Sen att du tar basshunter som exempel förstår jag inte, timbaland eller hiphop artister generellt är ju mest kända för detta. Det ska ju också vara hiphop loopar i spelet? Kolla upp typ alla artister på ninja tune lableln Kolla in mr scruff, cut chemist mfl. Dom har tagit kopiera och klistra och gjort det till en konstform.
Kolla in the "grey album" för ett annat exempel på hur kopiera och klistra kan vara minst lika innovativt och kreativt som att sitta och göra låtar på en gitarr.

Som jag sa i min första post. Allt du behöver för att kunna göra VILKEN MUSIK SOM HELST är arrangemang, sequncer, piano roll, wave editor, möjlighet att spela in och/eller på något sätt tillverka ljud. Då är det främst inspelnings och synthesis (alltså tillverkandet av ljud) som är den faktor som hindrar en mest. Om du använder pro tools, fruity loops, ableton live eller beaterator spelar ingen roll. Kan man bara spela in ljud kan du säkert göra rock i beaterator om nu programmet är så fritt som det ser ut på skrämdumparna. Sen kanske det inte är det bästa programmet för att göra just detta på. Jag har som sagt inte provat det.

Kolla in http://www.dubfx.net/ på youtube. han har en effekt station och en loop station och han kan beatboxa fram låtar.

Min poäng är att musik = kreativitet. Inte vilket program du använder eller hur den skapas.

Själv producerar jag reggae i fruityloops då främst basen och trummorna. Sen kör jag in vocals m.m i ableton. Blues kör jag 100% i ableton. Och kör elektronisk musik blir det nästan bara fruity. Fast vilket program det blir beror mest på vilken plug in jag kör eller var jag råkar sitta när jag gör det första i en låt.

Skägg.
10 Chambers

Oh, Dubfx var cool!


signatur
Inaktiv
Skrivet av spiken:

Oh, Dubfx var cool!

eller hur

jag upphör inte att avundas och avguda denna människa.

1
Skriv svar