Går det att installera WinXP på flera datorer?

Medlem
Går det att installera WinXP på flera datorer?

Om jag har köpt Windows XP till en dator, kan jag installera den på en annan också? Kanske inte är lagligt men fungerar det med win update etc?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Tror inte det fungerar, Installera går men när du aktiverar kommer den andra bli inaktiverad(tror jag)

Medlem

Jag är lite noob på sånt här, men om du har en router så bör det gå att installera på 2 datorer (även aktivera båda datorerna med XP), eftersom du bara har ett IP ut från routern, eller är det jag som är helt knasig nu ?

Medlem

Det går bara installera Windows XP på en dator för de kollar hårdvaran på datorn med samma registreringsnyckel. Ifall du har en OEM-version.

Ifall du installera på annan datorn efter så kommer Windows känna av att du har annan hårdvara när du aktiverar och då kommer din nyckel bli ogiltig troligtvis. För nyckeln är bunden till hårdvaran.

Medlem
Skrivet av zxan:

Det går bara installera Windows XP på en dator för de kollar hårdvaran på datorn med samma registreringsnyckel. Ifall du har en OEM-version.

Ifall du installera på annan datorn efter så kommer Windows känna av att du har annan hårdvara när du aktiverar och då kommer din nyckel bli ogiltig troligtvis. För nyckeln är bunden till hårdvaran.

Question! om ja byter moderkort eller så, skulle då nyckeln bli ogiltig? ur-korkat system isåfall.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag hade naturligtvis lite fel angående det.
Kollade upp lite information på Microsofts hemsida om det hela.
Nyckeln skulle inte bli ogiltig, men du skulle inte kunna aktivera nyckeln med det nya moderkortet. Här är iaf om det hela.

Däremot så ska man kunna byta hårdvara ifall man har RETAIL.

Medlem

OK, då försöker jag inte att installera på två datorer. Saken är den att vi har WindowsXP på på den nya Dell-datorn på landet och jag tänkte "låna" skivan för att installera på datorn hemma.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Du kan ju det, men lagligt vet jag inte... Aktiveringen går ju igenom lätt igenom och att ta hem uppdateringar för en del skolor och företag gör ju så, köper några kopior av Vista förpackning men flera hundra licenser.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag har installerat samma XP på mina 2 datorer, har aldrig upplevt några problem.

Medlem

Den brukar iaf fråga efter aktivering efter tag iaf men aktiveringsprogrammet kan man ta väck ganska lätt. Det går ju men jag rekommenderar inte det. Kör man inte aktiveringen så kan man ju inte köra Windows Update utan får fixa uppdateringar på annat sätt.

Inaktiv

I och för sig enkelt att gå runt uppdateringsproblematiken, eftersom om du går in på Windows Update så kommer den att vägra, men har du automatiska uppdateringar på plockar den in uppdateringarna den vägen i alla fall.

I övrigt anser jag att uppdateringarna är värdelösa och därför kan man med gott samvete slå av automatiska uppdateringar. Vill du surfa säkrare spelar det ingen roll hur uppdaterad brandväggen är, då bör man använda Firefox istället. Använder du Outlook Express så byter du bara till Thunderbird istället om du använder Firefox. Både Firefox och Thunderbird är gratis och avsevärt mycket båttre än Internet Explorer.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Klart det går. Ser ingen anledning till varför det inte skulle gå att installera det på två datorer. Aktiveringen är väl bara för att validera att du inte har en hembränd nyckel så det borde fungera så länge du har en giltig windows-nyckel. Hade det inte gått att aktivera mer än en gång hade det ju kostat en ny nyckel varje gång du installerade om.

I annat fall kan du bara välja anpassad installation av windowsuppdateringarna och klicka bort WGA när den vill installera det så går det hur bra som helst.

(Om någon moderator tycker jag att jag bryter mot reglerna genom detta inlägg så är ni välkommna att slänga det i soptunnan)

1
Skriv svar