Hjälp mig komma in i Linux?

Medlem
Hjälp mig komma in i Linux?

Tjena, är ny här runt FZ och tänkte lägga min första post här.

Såhär är läget... jag vill sjukt gärna börja använda Linux. Jag har gjort flera försök att komma in i användadet, har kört med Ubuntu. Men ja finner alltid mej själv på flykt tillbaka till Windows. Jag känner mej liksom handikappad i Linux på något sätt.

Någon som har nåt tips på nån distro som man kan lära sej lätt i, till exempel? Eller några tips rent allmänt hur man kan "komma in i Linux"?

tack på förhand


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Ubuntu är dem populäraste just nu.


signatur
nj
Medlem

Har för mig det är nolimitsoya som annars tipsat om Mepis Linux som en lite mer nybörjarvänlig Linux-dist.
Annars så är det väl som cammo säger, Ubuntu är en av de mer populära distributionerna i dagsläget. Kan ju vara värt att kika lite i deras svenska nybörjarforum samt dess engelska motsvarighet.

Medlem

Tack, men det känns för mig som att Ubuntu gör för mkt.
Jag vill gärna hålla på att pilla lite själv och så för att lära mej, om ni förstår hur jag menar. Och där upplever jag att Ubuntu inte är något för mig riktigt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Skrivet av smuts:

Tack, men det känns för mig som att Ubuntu gör för mkt.
Jag vill gärna hålla på att pilla lite själv och så för att lära mej, om ni förstår hur jag menar. Och där upplever jag att Ubuntu inte är något för mig riktigt.

Sluta använda dom grafiska verktygen och gör allt i terminalfönster bara.


signatur
nj
Medlem

Om du vill göra mer själv så finns ju distar som Arch Linux och Gentoo som kräver en del mer pillande i terminaler och så.

Medlem

Ett tips är: Slackware som ganska nyligen släptt version 12.
Detta tillsammans med Håkans Slackware.

Det var så jag kom in i Linux när jag var nybörjare.

Skrivet av smuts:

Tack, men det känns för mig som att Ubuntu gör för mkt.
Jag vill gärna hålla på att pilla lite själv och så för att lära mej, om ni förstår hur jag menar. Och där upplever jag att Ubuntu inte är något för mig riktigt.

Jag förstår lite vad du menar. Detta tyckte även jag när jag skulle börja, det var därför jag valde Slackware i slutänden.

Det kanske kan vara lite tufft att ge sig på tex Gentoo det första man gör som nj föreslog
Annars Arch som nj också förslog. Kanske även Crux.
Vill du ta något med en lite större användarbas är Debian annars ett hett tips.
Ska tillägga att jag själv inte använt någon av Arch/Crux/Gentoo/Debian.

Själv använder jag numera FreeBSD.

nj
Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Det kanske kan vara lite tufft att ge sig på tex Gentoo det första man gör som nj föreslog

Gav mig faktiskt på Gentoo bland det första jag gjorde i Linuxväg, de tidigare erfarenheter jag hade av *nix var Linux/Unix-datorsalarna på skolan...

Även så en vän till mig kom in i Linux-världen, numera kör han Linux på heltid (förvisso så har han övergått till Arch Linux för han orkade inte med allt kompilerande i Gentoo).

Men pillrigt är det, man får inte vara rädd för att kunna läsa den installationsguide som finns (och gärna ha tillgång till en till dator/installera Links tidigt så man kan surfa på Gentoo:s hemsida under installationen för guider och tips).

När jag ville pilla mer själv gick jag över till Arch Linux från Ubuntu.

"The Arch Way" sammanfattas till ungefär det här på deras wiki, "freedom of choice, keep it simple, learning, elegance, and user-control".

Det har en bra, simpel och snabb pakethanterare, en hyfsad wiki (viss information är svår att få ur den, men man kan alltid fråga på forumen isåfall - och fylla på mer själv sen) med två riktigt bra installationsguider (en för totala nybörjare och en som är mer ingående) samt en mogen community som gärna hjälper en med problem.

Jag har nu inte testat några fler distributioner än Arch och Ubuntu, men det känns som att jag är hemma nu. Arch ger mig all kontroll jag vill ha över mitt system, är snabbt och uppdateras ständigt. Jag skulle eventuellt vilja testa Gobolinux för att se hur deras speciella mappstruktur känns, men det är ett framtida projekt.

Jag kanske bör höja en varningsflagg för att installationen är helt terminalbaserad, men mycket simpel om man vet hur man ska göra. Senast jag installerade det tog det kanske 20 minuter innan jag satt med ett system som jag kunde börja slänga in alla saker jag vill ha i det via Pacman (pakethanteraren). Det är förresten knappast värt att dra hem fullstorleksversionen ifall du ska installera, då det räcker med de program man får ifrån Base-programmet - resten fixas via Pacman efter installationen, för att få det lite mer rent. Programmen kommer ändå att måsta uppdateras till senaste versionen direkt efter installationen ;P

Läs gärna lite mer på wikin ifall det låter intressant.

Medlem

Hehe, OK nj. Jag pratar inte av egna erfarenheter som jag skrev, så jag vet egentligen inte särskilt mycket om Gentoo.
Tänkte snarare att man kanske inte behöver hoppa i den djupaste änden av poolen direkt, räcker kanske med med mitten nånstans.

Men visst, du har säkert rätt

Medlem

Tack för alla svar ^^
Lutar väl lite mot att testa Slackware när jag får tid över. Kollar nog in Arch/Gentoo också.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Jag kom på en sak: Jag kanske ska ta o varna lite för Slackwares pakethanteringssystem. Det hanterar inte beroenden och det är inte ett systems där du kan tanka ner och installera program med ett enkelt kommando som i de flesta andra distributioner.
Det är designat så av dess "pappa" Pat Volkerding. Han vill ha det så, likaså de flesta av Slackwares användare.
Inte deso mindre kan det lätt bli tradigt att leta upp källkod och kompilera själv, med alla beroenden. Särskilt om man gillar att pröva nya program som inte ingår i Slackwares installation.
Det finns några olika extra pakethanteringssystem som man kan installera som hanterar beroende och de funkar väl olika bra.
Om du gillar att pröva nya program ofta kan det vara bättre att välja en annan distribution.
Med det sagt hälsar jag dig välkommen i Slackwares gemenskap om du inte ändrar dig (fast jag har ju lämnat Slackware) :).

Medlem
Skrivet av Mr*Gibson:

Jag kom på en sak: Jag kanske ska ta o varna lite för Slackwares pakethanteringssystem. Det hanterar inte beroenden och det är inte ett systems där du kan tanka ner och installera program med ett enkelt kommando som i de flesta andra distributioner.
Det är designat så av dess "pappa" Pat Volkerding. Han vill ha det så, likaså de flesta av Slackwares användare.
Inte deso mindre kan det lätt bli tradigt att leta upp källkod och kompilera själv, med alla beroenden. Särskilt om man gillar att pröva nya program som inte ingår i Slackwares installation.
Det finns några olika extra pakethanteringssystem som man kan installera som hanterar beroende och de funkar väl olika bra.
Om du gillar att pröva nya program ofta kan det vara bättre att välja en annan distribution.
Med det sagt hälsar jag dig välkommen i Slackwares gemenskap om du inte ändrar dig (fast jag har ju lämnat Slackware) :).

Med de orden tror jag att jag struntar i Slackware, kollar nog in Arch, verkar rätt intressant.

hmm, btw
Sabayon, nån som vet något om denna distro?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Funderade också varför Slackware rekommenderades i detta sammanhang


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Själv rekommenderar jag Kubuntu. Är i princip samma som Ubuntu men med KDE, och i mitt tycke har kraftfullare applikationer. Detta är min första dist (började i våras), och jag är fullt nöjd med OS:et. Provade Ubuntu lite grann men det föll mig inte i smaken.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

Blev inte riktigt som jag tänkt mig iallafall.

Ville bara säga att ja kör Linux Mint nu. Funkar hur bra som hellst, out of the box (okej, inte riktigt allt, men efter en update så)!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar