Stora problem!

Inaktiv
Stora problem!

Har ett något icke angenämnt problem med min dator hemma...
Den vägrar att starta windows.

Lite bakgrund; inte använt datorn på en vecka pga semester, sen kom jag hem i lördags och allt var frid och fröjd med den. Jag spelade lite, surfade osv. Jag installerade inget, jag tog inte bort något och jag laddade inte ner något.. Inga konstigheter mao.

Sen när jag skulle använda den i söndags så vägrade den att starta Windows, utan den bara startar om konstant.

Hursomhaver, det som händer är att följande står:

"Windows kunde inte startas och det kan bero på en ändring i program- eller maskinvaran"

Sen får jag ett gäng alternativ:
*Starta Windows normalt
*Starta med senaste fungerande inställningar
*Starta i felsäkert läge
*Starta i felsäkert läge nätverk
*Starta i felsäkert läge kommandotolken

Vilket jag än väljer av dessa alternativ så börjar den ladda lite, på de två första kommer XP-bilden upp med laddrutan, men sen så startar den om.
Samma visa hela tiden...

Någon som känner till felet, eller har någon aning om vad det kan vara?

Jag har ingen recovery-skiva, men det är det minsta problemet.
Grejen är den att jag har en hel del bilder + lite annat på hårddisken som jag inte hunnit bränt ut på skiva, och dessa prylar är jag rätt angelägen om att ha kvar.. Så vad fan gör jag?

En polare föreslog att plocka ur hårddisken, sätta in den i en annan burk osv. Men det får ju inte min dator att fungera igen, och är det nå tjall med hårddisken så hjälper ju inte det iaf...

Jag är, utan att överdriva, en kraftig novis när det gäller sånt här så all hjälp uppskattas!

Fått tips om att det kan vara nätagget som börjar balla ur.. Vad tror ni?

:evil::evil::evil:

m1
Medlem

om det var nätagget som krånglade så skulle den nog inte starta om på precis samma ställe varje gång, det är nog mer slumpmässigt i så fall.

du skrev att det bara är på de två första alternativen som XP-bilden kommer upp, vad händer om du väljer felsäkert läge? felsäkert kan ta ruskigt lång tid att starta, tänkte bara om du gav upp direkt och startade om manuellt

om du väl kommer in i felsäkert så kanske en systemåterställning till ett tidigare datum (innan semestern?) kan funka.

btw, gillar ditt nick ;D

Inaktiv

OK, då avskriver jag nätagget för tillfället...

I felsäkert läge så startar den om också, kan ju säga att efter 5 dagar utan dator har jag testat det mesta med stort tålamod

Ska testa att köra Linux liveCD ikväll, och spara över det viktigaste till extern hd. Sen så formaterar jag om datorn så får vi se om det är hårddisken eller nåt annat!
Förutsatt att jag får linux att funka

1
Skriv svar