Hur får jag datorn att starta/ladda snabbare?

Medlem
Hur får jag datorn att starta/ladda snabbare?

Jag har så mycket saker sparade i datorn så jag vågar inte formatera om så ofta.

Men går det att få datorn/Windows att ladda snabbare. Den håller på att tänka så mycket efter att jag loggat in på min profil. Jag har exempelvis virusskydd som laddar när jag kommer in i windows men det vill jag ha kvar.

Finns det saker man kan ta bort som gör det snabbare?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

nj
Medlem

Black Viper har en del fina guider för hur du kan öka prestanda i Windows, vilka processer som kan stängas av eller ej och liknande.

Medlem

Standardtips: Rensa upp bland autostartade program / services. Avfragmentera disken (och _pagefilen_). Se till att du har tillräckligt med minne. Osv.

Medlem

Jag gick igenom Black Vipers tips och tog bort "Recover" och sånt där. Har inte gjort någon Avfragmentering eller något med pagefilen.
Tog bort några autostartade program som ligger nere till höger, men kan det finnas fler program som startar men som inte har en ikon där? Hur kan jag se vilka?
Det som verkar segast att starta är min Logitech Setpoint som jag tror jag måste ha för att mitt trådlösa mus o tangentbord ska fungera.
Jag har 2 GB i minne så det borde inte vara något problem där.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Det är inte bara inuti Windows det laddar segt. Även när man ser den svarta bakgrunden med Windows-loggan och en blå laddare så tar det väldigt lång tid. Säkert 60-80 sekunder.

Men det enda att göra för den saken är kanske att formatera?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

Det händer mysko saker med ntfspartitioner när man fyller dem över 70%. om du råkat göra det (om så bara en enda gång) så kan du försöka dumpa datan till någon annan partition och sedan bara återställa den på ett fräscht filsystem.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Hmmm, jag har mycket utrymme kvar på mina diskar men visst har jag kommit över 70% på någon av dem efter senaste formateringen (skedde under 2005 tror jag).
Men vad har ni för filsystem då?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

finns ju inget att välja på för windows. man får helt enkelt stå ut med att aldrig kunna använda en ordentlig portion av det diskutrymme man betalt för.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag gick igenom Black Vipers tips och tog bort "Recover" och sånt där. Har inte gjort någon Avfragmentering eller något med pagefilen.
Tog bort några autostartade program som ligger nere till höger, men kan det finnas fler program som startar men som inte har en ikon där? Hur kan jag se vilka?
Det som verkar segast att starta är min Logitech Setpoint som jag tror jag måste ha för att mitt trådlösa mus o tangentbord ska fungera.
Jag har 2 GB i minne så det borde inte vara något problem där.

kör > msconfig > startup

jag brukar stänga av allt lull lull för att öka prestandan, högerklicka på den här datorn > egenskaper > avancerat > inställningar > välj bäst prestanda.

Pagedefrag kan vara vettigt att köra utöver normal defrag för att öka prestandan.


signatur

thank you, come again

1
Skriv svar