Är 80-talister smartast?

Robot
Medlem
Är 80-talister smartast?

önsketänkande..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Hehe Coolt bevisat vi är extra smarta! ^^
(80-talist här!)

Själv klart finns det blåsta puckon o idioter även i min generation :\


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

Tror nog snarare det beror på hur internet har slagit igenom. Det har blivit lättare att lära sig mer på yngre år helt enkelt.

Medlem

Då måste jag vara värsta Albert Einstein då,
är född 1965 och har spelat spel sen man var 6 år.

2+7 = 9. Jupp jag är ett geni.

Medlem

IQ är ganska meningslöst men det visar väl att människan är helt fascinerad av nummer.

BME
Medlem

The Greatest Generation - Vann andra världskriget
80-talisterna - Vann andra världskriget på Veteran difficulty
Och det säger jag som 84:a.
Det som jag tycker gör 80-85 bäst är att vi fick uppleva datorutvecklingen från windows 3.1 till 7 idag. Vi har uippskattning för hur världen såg ut innan internet samtidigt som vi bemästrat det. Vi fick inte mobiltelefoner förren vi gick i högstadiet, hell, våra föräldrar hade knapp mobiler när vi gick i lågstadiet.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem
Medlem

Så många idioter man träffat så måste ju de med högre IQ ha såpass mycket högre IQ att de kompenserar upp för majoriteten av idioterna...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av BME:

Det som jag tycker gör 80-85 bäst är att vi fick uppleva datorutvecklingen från windows 3.1 till 7 idag. Vi har uippskattning för hur världen såg ut innan internet samtidigt som vi bemästrat det. Vi fick inte mobiltelefoner förren vi gick i högstadiet, hell, våra föräldrar hade knapp mobiler när vi gick i lågstadiet.

Amen!

Ang. artikeln så måste det ju ifrågasättas vad vi blir bättre på för varje generation som går.
Mensas definition (och många andras) av intelligens är ju en hög kognitiv förmåga, ex se mönster, att kunna hantera abstrakta modeller m m.
Tror absolut att det finns en sanningshalt i att vi fått en ökad skicklighet i dessa tester, spel men framförallt dagens informationssamhälle i allmänhet ställer höga krav på vår kognitiva förmåga. Detta leder till en förbättrad sådan.

Är själv med i ett experiment nu på mitt Universitet under 3-4 veckor då jag varje dag ska utföra ett test där jag tränas i att minnas ord och bilder. Tidigare liknande experiment har visat att en sådan träning har s.k "spillover-effect" och förbättrar försöksdeltagarnas prestation i intelligenstest (likt Mensas). Ska bli intressant nästa fredag och se om jag blivit bättre!

/ Psykologstudent

Medlem

Nej, 70-talisterna är smartast


signatur

Meep!

Medlem

I beg to differ...

Dokusåpor, Lunarstorm, Blondinbella, Idol-hysteri.

Medlem
Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

I beg to differ...

Dokusåpor, Lunarstorm, Blondinbella, Idol-hysteri.

Tror du snackar om 90-talet här..

Såg på Hajk, Björnes magasin, ThunderCats och sånna mer bildande program på min tid

(85a,)

Inaktiv

Gjorde testet på Mensa:s hemsida för ett tag sen. Det kunde "räkna" IQ upp till 126, jag hamnade på 126+. Synd att det inte stog hur många rätt man hade, men så vitt jag vet hade jag alla rätt så jag var säker på alla uppgifter... Skulle vara kul att ta det riktiga testet nångång... Btw är en 87:a


signatur

CZorg will rise again...

Medlem

det måste varit allt scooby doo's mysterier som påverkat
men Mcgyver har ju också varit en inspirationskälla.

Medlem

Gjorde också det lilla testet och fick 126+. Sjukt lätt

Men IQ är verkligen inte ett bra test på intelligens imo. Det som testas där är bara en viss förmåga och intelligens är så mycket mer än det.

Medlem

Det här lär ju inte leda till mera "vi är bättre än dom" syndrom.

Oavsett det, så läste jag för ett ganska bra tag sedan om att problemlösning som man ofta måste utföra i spel skall utveckla en vars persons förmåga att just lösa problem i allmänhet, vilket för mig inte låter speciellt konstigt.

Men nu har jag då allt ställt mig skeptisk till IQ test, vad är det ett riktigt IQ test mäter egentligen? Mängd samlad kunskap, eller konsten att använda den? Jag antar att det bara är att googla/wikipedia upp det men det tåls nog att diskuteras.

Medlem

Tacka internet och teknologi.

Medlem

Vid 3.1 har man missat mycket av utvecklingen.

Under 27år är hjärnan inte fullt utvecklad, det märks "80isar".


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

ni slapp ju iaf Vilse i pannkakan samt lillstrumpa och syster yster..


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

med tanke på de sjunkande prestationer som har mätts i skolorna de senaste åren, i kombination med total inflation i betygen, så tror jag att det här bara är skitsnack eller att de har icke representativt stickprov för sina data.

att det står att man ska "Signa upp sig" för att vara med på fortsättningen av hemsidan tycker jag säger det mesta...

Medlem

Den där statistiken kommer nog sjunka kraftigt med nästa generation, med tanke på att dagens spel anpassas för IQ-nivå grönsak.

Om 80-talisterna påverkats positivt av spel är det för att de suttit med kluriga äventyrsspel, mastiga strategispel och allt annat än spel som är "accessible" som det så äckligt heter nuförtiden.

Medlem

klart fan vi är smartast.


signatur

Bara gör det.

Medlem
Skrivet av Fenix:

önsketänkande..

Dock sanning...
Det är klart... 90-talister... konsolifierade kor typ...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Dagens skämt.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Nej, 70-talisterna är smartast

Håller med dig helt klart...

Medlem

Tror att det där med "vilken generation som är smartast" inte går att säga på rak arm.

Jag menar, troligen så är vi olika bra på olika saker. Jag tror att personer som gick ut på arbetsmarknaden och som idag är runt 45-50 är bättre på matematik och dyl som kräver att man kan räkna i huvudet. Även bättre långtidsminne.

Idag så har vi så mkt häjlpmedel, så vi behöver inte kunna det längre. Istället har vi, kanske tack vare datorspelen och de "pussel och problem" som finns där, utvecklat ett bättre logiskt tänkande och löser hypotetiska problem bättre. Detta är givetsvis mycket individuellt, men rent generellt, kanske det är så,

Stavningen har dock försämrats rejält, men om det har att göra med hur "smart" man är, eller om det på ngt sätt är IQ-relaterat, kan man diskutera... Tror också det har med hjälpmedlen att göra. Numera så rättar t ex MS Word orden åt oss, så man behöver inte tänka på att stava rätt (förutom här på forumen då).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

En väldigt klen tröst då kunskapsnivåerna rusar neråt. Kan detta också kopplas till spelande tro?

Medlem

Det är ju mer stimulerande för hjärnan att spela spel än att sitta som en säck potatis och stirra på tv program,

dessutom räddar ju spel liv,
det var ju nån unge för nåt år sen som blev attackerad av en björn ute i skogen,
men i wow hade hade han lärt sig spela död och då sticker djuret,
så han gjorde ju samma sak irl och klarade sig.

Så spel håller inte bara din hjärna i trim, spel räddar liv också.

12
Skriv svar