Windows 7 och DirectX 11

Medlem

Lite ostabilare än Vista, men överlag något bättre. Blir säkert okej efter ett par service packs.

Tycker det är tråkigt att Microsoft utelämnar, enligt mig, sjukt viktiga funktioner så som en "always on-top" funktion så man kan ha te.x notepad eller en video som alltid har priorotet över andra fönster. Eller att man forfarande inte ser storleken på mappar, bara filer. Jag menar hur svårt kan det vara.. Man skulle kunna tro att dom själva inte ens använder Windows för det det är grejer som bara inte kan ha gått förbi dom om dom verkligen gjort det.


signatur
Inaktiv

Från att ha gått från windows XP till OSX till Windows 7 på en Macpro (dual boot). Installera 7'an enbart för att lira lite klassiker när tid finnes.

Enda jag hakar upp mig på (eftersom xp tänket fortfarande sitter) är att dom har gjort om "allt". Varför finns inte "detaljerad lista" i alla fönster längre? Jag vill ha information, inte lull lull (det grafiska med fina ikoner) - tänker mest på kontroll panelen. Annars så tycker jag att dom gjort ett relativt bra jobb MS. Satt inte många timmar framför vista eftersom det gjorde mig förbannad.

Medlem

Kört WIn7 typ ett år nu, i love it ultimate legit.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Någon som vet hur man fixar ventbuggen? :/ ända jag stör mig på ljudet försvinner och kmr efter en kvart då och då.

Ja det är verkligen störigt, jag hoppas att det fixas snart.
För övrigt så tycker jag att w7 är riktigt mysigt.


signatur

I'm just sayin...

Medlem

Jag har använt Win7 RC och jag tycker det är helt klart det är ett bra OS, det är ju mycket snabbare och bekvämare än Vista.
Men det är bara deras Homegroup system som jag inte riktigt fattat mig på. Men annars så har det varit väldigt stabilt och det känns som hemma.

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:
Skrivet av Tpiom:

Skulle tänka mig och köpa Win7 snart, men Alina säljer ju enbart den svenska versionen vilket är ett skämt.

Varför är den ett skämt?

För att man lär sig bättre engelska om man använder den engelska versionen, samt är det lättare att följa/göra guider för andra på internet.

För de som redan förstår engelska kan ju lika gärna köpa den svenska...De flesta program och nätet blir ju inte svenska för att man kör svensk version..

Medlem
Skrivet av MKultra:

Tycker det är tråkigt att Microsoft utelämnar, enligt mig, sjukt viktiga funktioner så som en "always on-top" funktion så man kan ha te.x notepad eller en video som alltid har priorotet över andra fönster.

Hm, sådant verkar behövas stöd för i själva applikationen. SecureCRT som jag kör väldigt mycket har en "Always on top" direkt i listan i övre vänstra programikonen.


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Kört betan sen 7000 och inte bytt upp mig fören release. Skulle defragmentera drygt ett halvår efter 7000 kom och upptäckte då, till min stora förvåning, att det va 0% fragmentation på båda c: och d:!


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Medlem
Skrivet av Uzza:

Om du kör Intel och har en Core 2 Duo eller nyare så har du 64 bit processor.
Om du kör AMD och har en Athalon 64 eller nyare så har du 64 bit processor.

I princip så finns det inga processorer som säljs nu som inte är 64bit.

Ok, kör Intel Core 2 Quad @ 2.66GHz. 64-bit Windows 7, here I come.

Skrivet av Hymer:

Jag kan inte fatta hur folk sitter på Xp än. har ni 10år gammla datorer?

Vägrade att byta upp mig till Vista efter rykten om buggar och annat.

Men efter ha läst denna artikel av FZ så är en uppgradering till Windows 7 nummer ett på prioriteringslistan.


signatur

Nerd 4 life, yo.

Medlem

Har Win7..det är snyggt ... och det är bra .... hoppas dem gör ett nytt Windows som funkar Exakt som Win7 !!

Medlem

Men min fråga är om det är värt att byta från XP till Windows 7.


signatur

Rawr

Inaktiv
Skrivet av oggeman:

En fråga till er som har koll.
Hur funkar det att installera windows7 direkt över xp?
Jag orkar verkligen inte formatera min dator

Tyvärr

Till och med vissa versioner av Vista stödjer inte direkt installation. Har samma problem


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av oggeman:

En fråga till er som har koll.
Hur funkar det att installera windows7 direkt över xp?
Jag orkar verkligen inte formatera min dator

Tyvärr

Till och med vissa versioner av Vista stödjer inte direkt installation. Har samma problem

Sluta spara saker på C: så har du problemet löst. Många spel funkar utan att vara "installerade".


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Medlem

http://www.idg.se/2.1085/1.271123/windows-7-utvecklades-tills...

Vilket kanske inte är en överraskning , men vårt samhälle är på väg att bli lite som Umbrella i Resident Evil filmerna. Ett bolag som har koll på allt och alla.

Inaktiv
Skrivet av Red_warning:

Att rekomendera. Smidigare, smartare, bättre...

Jämfört med Vista ja.

Skrivet av Mahone:

Helt klart de bästa OSet. Har kört de sen betan släpptes och även då va de svinbra.

Eller inte. Det är Vista i en ny förpakning. Peka på en feature som inte fanns i Vista som finns här? W7 är fortfarande öppet för virus, inga konfigurationmöjligheter, stenålders desktop som sammtidigt är fult om man jämför. Det lär inte heller dröja länge innan W7 blir så där härligt segt som bara Windows kan bli.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av gryzor:
Skrivet av MKultra:

Tycker det är tråkigt att Microsoft utelämnar, enligt mig, sjukt viktiga funktioner så som en "always on-top" funktion så man kan ha te.x notepad eller en video som alltid har priorotet över andra fönster.

Hm, sådant verkar behövas stöd för i själva applikationen.

Nejdå, som tur inte. Jag har en addon just nu som gör det möjligt för alla fönster att vara "always on top" ("Power Menu" heter det ifall ni vill testa).

Men jag önskar att man inte skulle behöva förlita sig till 3:e parts tillverkare vad gäller sånna ganska självklara grejer för Windows funktionalitet.


signatur
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag kan inte fatta hur folk sitter på Xp än. har ni 10år gammla datorer?

Nää, min är bara 6 år gammal.


signatur

Neva knock on 'eavens door.
Ring da bell an scurry, ee 'ates dat.

Medlem
Skrivet av Weyzer:
Skrivet av DrAbraham:
Skrivet av StereoX:

Fråga: vad menas med 32-bits och 64-bits OS? Varför har man två olika versioner?

64-bitars är för 64-bitars processorer; dock så kan en 64bit-processor även köra 32bit Windows. Däremot kan en 32bit processor inte köra 64bit.

Skillnaden annars?

[http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-vista/32-bit-and-6...]

Största skillnaden när jag testade 64bit ett bra tag sen var att det var svårare hitta drivrutiner till allt, vissa program funkade inte alls (t.ex. Gametap) etc, men ingen aning om det är bättre idag.

64bit idag fungeara STRÅLANDE, jag menar PERFEKT. Inga problem, 64bit program finns och fungerar bra, 32bit-program stödjs också 100%, iallafall av alla de som jag använder.

Windows 7 funkar perfekt, alla min program funkar perfekt.

Skilland mellan 32bit och 64bit handlar om att 32bit inte stödjer mer än 4GB RAM, så de flesta som köper en ny dator idag borde köra på 64bit om de har 4GB RAM eller mera.

64 bit är relativt värdelöst forfarande ifall du använder datorn till annat än surfa och spela. Använder man program som "kräver" plugins (te.x Photoshop, Cubase osv) så är det väldigt många pluggar som inte funkar i x64.. likaså är det värdelöst om man har datorn som HTPC och vill ha lite mer avancerade inställningar, funkade riktigt dåligt då jag provade under något halvår.


signatur
Medlem

Windows, fniss.

Medlem
Skrivet av noxi:
Skrivet av Tybalt:

Jag kommer ihåg hur folk klagade på XP, att det inte fanns anledning att byta till XP, resursslukare som det var.
Minikrav:
Win 98 -> 16MB RAM
Win XP -> 128 MB RAM

Flera år senare är historien skriven till att det alltid varit ett fantastiskt OS, omtyckt av alla från start. Nu ses det såklart som resurssnålt jämfört med nyare OS.

Kommer ihåg att jag själv var skeptisk till att gå från dos till ett grafiskt Windows. Grunden var att jag arbetade snabbare med textkommandon än mus.

Jag dissar inget OS här. Vad jag ville säga är att jag börjar bli less på hur mycket mode och vad som är "inne" att säga, är det som styr.

Jasså, vad jag minns så gick många ifrån w98 till NT eftersom det var stabilare och bytte väldigt snabbt till XP då det var ett OS som byggde på samma grunder som NT men hade bättre stöd för olika ljud och grafikkort mm.

Kan inte minnas något gnäll alls på XP, ett väldigt önskat OS som dessutom funkade rätt smärtfritt då NT redan hade "beta testats" under lång tid....

Millenium som skulle vara "gamerns" OS floppade deremot. Historien upprepar sig?

I min bekantsskapskrets var de flesta väldigt negativa till XP, inklusive undertecknad. De flesta av oss använde 2000 väldigt länge och när vi väl bytte så körde vi självklart med "Klassiskt" utseende på menyerna

Bytte från XP till 7 för två veckor sen. Datorn är ca 2 år gammal och det flyter klockrent. Härligt att i princip allt funkar från start också. Var tvungen att installera drivrutiner för skrivaren och hittade nyare till grafikkortet, men i övrigt slapp jag strul. Har inte märkt någon prestandaförlust i spel och operativsystemet i sig är mycket trevligare att arbeta med.

Bytte också från Vista till 7 på min halvsega bärbara och där går allt Betydligt rappare!

Håller också på och installerar XP på flickvännens stenåldersdator och är tvungen att hämta ned drivrutiner för ljudkort, nätverkskort, grafikkort och 1000 andra styrenheter. Drygt! Kanske kan övertala henne att hon behöver en ny dator

dzl
Medlem
Skrivet av Serious Sam:

Ska MS släppa nytt operativsystem varje år nudå eller ?
Känns nästan så iaf med tanke på hur tätt det är mellan Vista och det Windows 7.

Var det en uträknad grej från MS eller ?
Först lura folk att skaffa Vista som tydligen är dåligt ?

Och sen är folk mer eller mindre i behov att skaffa nåt som funkar bra, å hej å hoppsan, vi har ju ett nytt färdigt operativsystem som ligger och väntar här på er kära Vista ägare.

Om du vore lite påläst skulle du veta att nu i Januari är det 3 år sen vista släpptes. Och även Windown8 kommer släppas om ytterligare 3 år. Jag ser inget fel då våran hårdvaruutveckling går i rasande takt, och då behöver så klart OS:et hänga med i hårdvarustöd.

Windows7 är kanon och klår vista och xp alla dagar i veckan.

n00bs, det är Linux som gäller

Inget slår spel genom en köttkvarn blandat med vin.

Medlem

Bra att ni tar upp det här på FZ då man får reda på vad som är nytt i nya Windows 7.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Fattar verkligen inte varför folk fortfarande hackar på Windows Vista, visst var det mycket skit i början. Jag skaffade det efter ca 6 månader och har iaf inte märkt någon prestanda skillnad mot XP. Saknar inte XP det minsta heller och kommer troligen sitta kvar på Vista i ett tag till, trots att jag har Win 7 licens till både min laptop och min stationära spel dator.

Skriv svar