Plattformsjämförelse för Dragon Age

Robot
Plattformsjämförelse för Dragon Age

Mycket högre upplösningar på texturerna i PC-versionen, men det var ju givet.

Det är spelmässigt som är det viktiga i slutändan givetvis och även där drar PC:n (som alltid) det längsta strået - Gamespot bryr sig förstås inte ett dugg om att prata om sånt så Eurogamer får ta vid. Saxat från 360-recensionen:

Citat:

The result of these three changes is to impose painful limitations on the flexible, tactical and rewarding combat that is the best feature of the PC Dragon Age. The game is far from broken, but it's forced into assuming just one of its many aspects - that of the close-quarters, real-time, almost action-RPG. It's not the style that suits it best, especially when the going gets tough. Thank goodness for the Tactics system of programmable party orders, which may not work quite as well as Final Fantasy XII's Gambits under extreme duress, but certainly smoothes your path through regular encounters.

Inb4 comfy couch

Medlem

pc vinner lätt på spel som detta tänk nwn på konsoll ush..


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Pc versionen såg skarpast ut, men ändå så tycker jag att spelet hade bleka texturer när jag testade det på max.


signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]

Medlem

ja snyggt är det ju inte

Jag tycker det är helt okej iaf. Xbox360 såg värst ut här iaf.

Medlem

rofl, 360 såg ut som skit på de där bilderna Är f*n glad att jag valde PC (A)

Medlem

Nu skulle jag vilja se en liknande jämförelse i Modern Warfare 2.

Medlem

ballt, ps3 ser ut att vara tillräckligt men pc vinner som vanligt!

Medlem

PC såg bäst ut som förväntat (med råge också). PS3 versionen hade i mina ögon och smak bättre ljussättning och kanske lite bättre texturer på vissa saker, än vad Xbox360 versionen. Dock spelar detta mindre roll då det, som peak_performance skriver i första kommentaren, kontrollerna som är viktiga här.
Jag är lika förvånad varje gång jag ser att konsoll-spelande är på så stor frammarch och PC-spelande sjunker i popularitet. Det är ju uppenbart vilken plattform som är överlägsen (på alla sätt utom priset på hårdvaran såklart).

Medlem

Var ju mycket mindre skillnad än jag trodde. Skarpare texturer och lite bättre ljus effekter på pc tyckte jag mig se men inte mycket mer. Stora nackdelen med att spela det på xbox/ps3 är att man förlorar översikten och att gränssnittet är lite jobbigare. Gränssnittet lär man sig hantera hyffsat fort men jag saknar översikten enormt. Det är dock fortfarande väldigt köpvärt. Älskar spelet, och min flickvän hatar det nu

Som peak_performance sa så är det nice att ligga i soffan o lira detta, speciellt eftersom det är så fruktansvärt tidskrävande

"Rollspel liras traditionellt mest på pc"

Om du menade VÄSTERLÄNDSKA rollspel är jag med, annars vete tusan.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

"Rollspel liras traditionellt mest på pc"

Om du menade VÄSTERLÄNDSKA rollspel är jag med, annars vete tusan.

Rollspel liras med papper, tärningar och några man känner runt ett bord.

-----

När det gäller grafiken så ser texture filtering på 360 hemsk ut. Upplösningen på textures är lika låg på 360 och PS3, jämfört med PC. Kontrasten är lite svag på 360 också, även om man förlorar lite detaljer i mörkaste partierna föredrar jag en bra kontrast jämfört med grådask.

Skillnaden i textureupplösning syns bäst i 4:e jämförelsen om man tittar på Nan's halsband/kläder.

Medlem

hade säkert gärna suttit vid PCn och spelat, men får säga att kontrollerna är galet sköna på 360n, samt sitta i soffan, spela på 104" stor bild med en väl påkostad full HD proj är jävligt skönt också, och jag har inte reagerat på att grafiken varit så dålig som den kan tyckas först nu när man fick jämföra sådär.

strunt samma, känner mig långt ifrån rik för tillfället och då jag hade 2 gamla skit-spel jag kunde byta in och således enbart betala 1kr för det på 360 så vart det enkelt för mig. 1kr eller 500kr. hmm ah.

kanske köper jag det i framtiden för att köra moddar, men har man spelat Mass Effect på 360 så kommer man ha det bra i Dragon Age också på konsol. För mig är det i detta spelet storyn som gett mig mest underhållning, samt fighterna.

tycker också att när jag sett på filmer från "ovan-vyn" som PC-versionen har, så känns det som jag kommer ifrån all skön action. känns redigt nice att vara så nära fighterna som man är på konsolen. spelet är guld värt och jag ångrar inte valet att skaffa det till 360n alls.

Medlem

Frågan är ju fortfarande PC eller PS3. Skön soffa fullhd tv med surround, jobbig kontroll som man inte kan springa rakt med eller sikta ordentligt. eller billig ikea stol 22 skärm MUS tangetbord och lättare att få patchar och dlc.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem
Skrivet av Scream112:

hade säkert gärna suttit vid PCn och spelat, men får säga att kontrollerna är galet sköna på 360n, samt sitta i soffan, spela på 104" stor bild med en väl påkostad full HD proj är jävligt skönt också, och jag har inte reagerat på att grafiken varit så dålig som den kan tyckas först nu när man fick jämföra sådär.

strunt samma, känner mig långt ifrån rik för tillfället och då jag hade 2 gamla skit-spel jag kunde byta in och således enbart betala 1kr för det på 360 så vart det enkelt för mig. 1kr eller 500kr. hmm ah.

kanske köper jag det i framtiden för att köra moddar, men har man spelat Mass Effect på 360 så kommer man ha det bra i Dragon Age också på konsol. För mig är det i detta spelet storyn som gett mig mest underhållning, samt fighterna.

tycker också att när jag sett på filmer från "ovan-vyn" som PC-versionen har, så känns det som jag kommer ifrån all skön action. känns redigt nice att vara så nära fighterna som man är på konsolen. spelet är guld värt och jag ångrar inte valet att skaffa det till 360n alls.

Så du är nöjd med konsollversionen?

Jag har sjukt svårt att bestämma mig för vad jag ska skaffa... Tror min tjej kommer spela mer om det blir till konsoll (hon älskade Mass Effect på 360) och PC versionen kanske är för hardcore för henne.

Medlem
Skrivet av Ondo:

Frågan är ju fortfarande PC eller PS3. Skön soffa fullhd tv med surround, jobbig kontroll som man inte kan springa rakt med eller sikta ordentligt. eller billig ikea stol 22 skärm MUS tangetbord och lättare att få patchar och dlc.

Varför jämför du en skön soffa med en billig ikeastol? är väl varken snällt eller bra jämfört Å surround å fullHD kan man ju fixa till pc'n med

Medlem

en sak jag har märkt här är att folk värkar bara tro att stor tv funkar till konsol men det är hur lätt som hälst att kopla in tv till datorn så det är ju inte direkt en bra anledning. att zomma in för att se fighterna funkar skit bra på pc och är det nån som har hört talas om trådlösa tagentbor+mus? lätt som fan att sitta vid soffan och spela på stor skärm även om man har pc.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Synd att det är ganska uppenbart att PC versionen har fått lida för att det skulle vara enklare att porta spelet till konsol rent visuellt.

Men som jag sagt tidigare, mods!!!! texture mods plx.

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Det är spelmässigt som är det viktiga i slutändan givetvis och även där drar PC:n (som alltid) det längsta strået

Som alltid? Jag kan hålla med om att vissa spel passar bättre på PC (Dragon Age är ett exempel), men att det skulle gälla alla spel, alla genrer, är bara ett löjligt påstående.

Jag är uppvuxen som PC-spelare i första hand och tyckte att det var den självklara plattformen för spel, ända fram till att jag inhandlade mig en 360 för snart 4 år sen. Sedan dess har mitt PC-spelande säkerligen sjunkit med 70% - 80%. Jag ser nu 360 som mitt förstahandsval när det gäller spel, och så kommer det antagligen se ut många år framåt.

Det är bara trångsynta gnällgubbar som inte kan acceptera att folk tycker olika och att konsoler faktiskt har utvecklats så pass mycket att de kan stå upp mot PC:n i spelsammanhang, i de flesta fall. Självklart kommer PC:n ha ett visst övertag i en del genrer, men samtidigt anser jag att konsoler har ett övertag i andra.

I slutändan är det en smaksak, och för min del går faktiskt konsolerna segrande ur striden.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Ska man vara krass så kan man la säga att man får en dator man kan göra det mesta på utom att spela på bästa upplösning för 3500 idag. Där kan man välja att lägga 3500 till för en konsoll att
spela på eller 3500 på datorn så håller den för spelen i hyfsade
upplösningar.

Inaktiv

PC : högre upplösning på texturer.

Förstår inte riktigt skillnaden mellan 360 och PS3 utan att testa själv. Högre kompression i 360 versionen? men geometrin ser ut att vara annorlunda. (bump-mapping eller övrig effekt som saknas? vilket tydligt syns)

PS3 versionen begränsas antagligen av att GPU:n inte har tillräckligt med minne för texturerna. Samma problem med 360.

Synd man bantar PC versionen. En modern PC skulle klara så mycket mer. Klart tecken på att konsolerna nu är gamla och omoderna.

Medlem
Skrivet av rille_001:

PC : högre upplösning på texturer.

Förstår inte riktigt skillnaden mellan 360 och PS3 utan att testa själv. Högre kompression i 360 versionen? men geometrin ser ut att vara annorlunda. (bump-mapping eller övrig effekt som saknas? vilket tydligt syns)

PS3 versionen begränsas antagligen av att GPU:n inte har tillräckligt med minne för texturerna. Samma problem med 360.

Synd man bantar PC versionen. En modern PC skulle klara så mycket mer. Klart tecken på att konsolerna nu är gamla och omoderna.

Största skillnaden beror väl helt enkelt på storleken... PC versionen är 16 GB, vilket de kan få in på en blu-ray skiva men inte till Xbox, så därför har de mindre texturer och dyl.

Inaktiv

Jag har missat massa spelupplevelser inom sk RPG för att man varit tvungen att spela flera karaktärer. Det är lite synd men det känns inte riktigt som ett ROLEplaying när man ska pyssla med micromanaging av sina fem medhjälpare. Känns som ett RTS.

Lite synd som sagt. Hade gärna testat detta och dem gamla Baldur's gate-liren.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Inaktiv
Skrivet av rudeboystig:

Största skillnaden beror väl helt enkelt på storleken... PC versionen är 16 GB, vilket de kan få in på en blu-ray skiva men inte till Xbox, så därför har de mindre texturer och dyl.

Texturerna på 360 och PS3 är identiska, det skiljer inte i upplösning. Det syns tydligt på jämförelsebild 4 (närbilden på Nan).

Det enda som skiljer är att PS3 verkar ha AF (anisotropic filtering) medans 360 är helt utan. Det ser man tydligt på första jämförelsebilden om man tittar på marken (kullersten). Det är nämligen AF som gör att texturer ser skarpa ut längre bort i bilden på flata ytor.

Skrivet av mr.bear:

Det är bara trångsynta gnällgubbar som inte kan acceptera att folk tycker olika

Kul att du påpekar det när du hårdanfaller min åsikt

Okej, för att svara lite bättre, jag överdrev förstås medvetet lite grann när jag skrev "alltid" men jag tycker inte det är jättelångt från sanningen heller. Må vara att vi får mycket halvtaskiga portar från den andra sidan, men många av spelen brukar fungera bra oavsett (koppla in en gamepad ifall det krävs) och får dessutom köras i bättre grafik än konsolupplagan. Kostar mindre gör de dessutom.

Rötportningar som den av GTA4, som jag inte testat själv, finns tyvärr.

Och att det faktiskt fungerar på PC är inte en ursäkt för utvecklarna/utgivarna att inte lägga ner mer arbete för att göra en bättre version.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

"Rollspel liras traditionellt mest på pc"

Om du menade VÄSTERLÄNDSKA rollspel är jag med, annars vete tusan.

Ugh... icket att blandas ihop. JRPG:s och deras turnbased battles... jag måste gå och sticka mig i låret med en köttkniv nu för att tänka på annat.

Skrivet av Prypiat:

Jag har missat massa spelupplevelser inom sk RPG för att man varit tvungen att spela flera karaktärer. Det är lite synd men det känns inte riktigt som ett ROLEplaying när man ska pyssla med micromanaging av sina fem medhjälpare. Känns som ett RTS.

Lite synd som sagt. Hade gärna testat detta och dem gamla Baldur's gate-liren.

Man kan ge de andra karaktärerna taktiska orderkedjor, lite som att du sitter och programmerar dom. Då slipper du styra dom själv, det funkar helt ok faktiskt, förutom vid vissa tillfällen (såklart, det är trots allt AI).

Annars skulle jag bli tokig om jag spelade det här på konsol, särskilt om man har en 12-14 spells man vill använda. Användargränssnittet är t.o.m. otillräckligt på PC för att ge en snabba val (snabbmenyraden är för liten). Det är hyfsat svårt att lägga AoE-spells bra ibland om man inte kan sätta sig i den taktiska vyn, men det kanske bara ökar utmaningen?

Annars får jag KOTOR-vibbar när jag lirar det här. De har lagt ner ett hästjobb på det här spelet och det märks. Me like. Synd bara att mage är så grymt mkt starkare än alla andra klasser som vanligt.

Spelet är hyfsat svårt också, det finns några strider då man får slita sitt hår för att lyckas någorlunda tillfredsställande.

1
Skriv svar