Lär dig mer om Dragon Ages stridssystem

Robot
Medlem
Lär dig mer om Dragon Ages stridssystem

sjukt hur bra det spelet är.. jag älskar det.

var längesen jag kunde lira ett rpg utan att bli trött på det, storyn i DA:O är ju helt otroligt välskriven och intressant!

kommer lätt köpa extramaterialet dom planerar!

Medlem

Ruskigt bra spel.

Nissen nämner "killing blows" som något bra. Visst, det är coolt, men när man slåss mot flera ogres samtidigt och en karaktär fastnar i en lång animation man sett flera gånger tidigare blev jag ganska irriterad.

Jag förstår inte varför folk tycker/tyckte att spelet är så svårt, även på easy. Min gubbe (rogue) + shale (som tank) + healer + magiker med lite crowd control = steamrollar allting utom bossar och flera eliter samtidigt med bra tactics... Det blir ungefär som i world of warcraft.

Tanken använder ability X för att skapa threat och få aggro, om elite/boss är närvarande använd ability X.
Damage dealers hjälper "main character" (min rogue). Allt som min gubbe attackerar ska alla andra DDs också attackera.
Skräddarsy healerns taktiker för att hålla tanken vid liv och slösa så lite mana som möjligt.

Byter mellan alla fyra karaktärer för att till exempel använda grupp heals eller aktivera crowd controls och dylikt. Kan tänka mig att det är jobbigare på konsol.

/end rant

53 timmar tog det att klara ut och jag älskade minst 50 av dom timmarna. Ärligt talat var det segt ibland men inget spel är 100% rakt igenom, åtminstone inte enligt mig.

Medlem

kan förstå att vissa tycker det är svårt. jag menar, hade jag inte haft morrigan som hela tiden stunnade fiender med freezeattackerna och kunde köra sina sleepspells hade jag fan inte kommit långt.

vissa partier, även på normal, kan vara jävligt svåra. den stora feta bossen i dvärgtunnlarna var HELT omöjlig. hade jag inte "fuskat" och satt en pillbåge på samtliga spelare och placerat dom på stenen där tentaklerna inte kunde nå dom hade jag ALDRIG klarat den. kändes jävligt billigt, men ibland får man köra såna fulgrejer av anledningen att det kan bli så SJUKT omöjligt ibland.

blir aningen lättare när man lär sig göra egna potions i större mängd.

QRT
Medlem

Potions, freeze å heal = a winrar is you

Klarade precis spelet på hard. Använde i princip samma sorts strategi genom hela spelet. Bästa spelet på länge, men sen spelar jag nästan bara rpgs också. Det har inte kommit så många på sistone

Medlem

Underbart spel, tycker jag!

Har nått level 12 nu på min 2h-warrior, med Nightmare some svårighetsgrad. Måste säga att det är helt perfekt för mig. Jag älskar när spel tvingar mig att spela på topp och tänka efter innan jag handlar. Tactics-systemet har jag haft för stora bekymmer med, så det används främst till att aktivera passiva talanger.

Dvärg-delen har varit rätt svår för mig dock... Jag kan inte hitta en enda flaska att brygga potions på! Med två dps-warriors, en för svag tank och en CC-ande Morrigan blir det en del supande. Å andra sidan borde jag väl se det som ett plus, då allt blir svårare.

Tror Dragon Age kan bli den för mig första anledningen att skaffa Windows 7. Sitter på XP - Service pack 1 och där fungerar inte toolsettet, enligt någon forumits utsago. Stämmer det?


signatur

"Valve är ett sånt där mys företag man vill ge sitt hus, bankkonto, och flickvän till..." - tubez

Medlem
Skrivet av Ankan:

Nissen nämner "killing blows" som något bra. Visst, det är coolt, men när man slåss mot flera ogres samtidigt och en karaktär fastnar i en lång animation man sett flera gånger tidigare blev jag ganska irriterad.

Du vet Ogren i slutet vid striden om Ostagar? Med min senaste karaktär gjorde "tower guard" och Alistar exakt samma finishing move mot ogren exakt sammtidigt. Och vid slutstriden på min första gubbe hände det att jag dödade två ogres exakt sammtidigt brevid varandra med två olika partymembers, också där med samma finishing move


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Kan bara stämma in i jublet över ruskigt bra Dragon Age är! Känns som första spelet sedan Baldur's Gate 2 som verkligen sugit in mig i storyn och världen och sen tagit mig på en fantastisk resa. Jag var tokigt orolig före det släpptes att det skulle vara en besvikelse, men ack så lättad efter första speltimmen då jag insåg att Bioware verkligen hade lyssnat på vad folk ville ha i ett nytt fantasy RPG! Tack Bioware!

Håller med om att finishing moves kan vara lite irriterande, speciellt mot de större varelserna, tar lite för lång tid då en viktig del av ditt party inte gör vad du vill att den ska göra. Men det kan jag leva med


signatur

Gaming since 1986 and still going strong!

Medlem
Skrivet av QRT:

Potions, freeze å heal = a winrar is you

Klarade precis spelet på hard. Använde i princip samma sorts strategi genom hela spelet. Bästa spelet på länge, men sen spelar jag nästan bara rpgs också. Det har inte kommit så många på sistone

Men!? Blev det inte enformigt med en och samma strategi?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Bästa spelet på många år! Finishing moves?!?!?! Har jag missat Zoomar aldrig in.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Jävligt bra spel dock gillar jag inte att man i princip är tvungen att ha tonvis med potions för att klara sig. Vissa strider är bokstavligen omöjliga utan dem kvittar hur många healers man har.

Medlem

Håller med cane om pots, var lite oförberedd på att man var tvungen att köpa in en ett tjog redan på låga lvls tänkte man skulle hitta sånt mer på mobs men droppade för lite.

crafting befattar jag mig inte med hellre köper jag pots.
Kör dock på normal så om gubbarna i partyt dör men man klarar av situationen så återuppstår dom så man kan ju fega riktigt bra låta andra tanka och sen komma in vid slutstöten speciellt på bossar o elites.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

QRT
Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av QRT:

Potions, freeze å heal = a winrar is you

Klarade precis spelet på hard. Använde i princip samma sorts strategi genom hela spelet. Bästa spelet på länge, men sen spelar jag nästan bara rpgs också. Det har inte kommit så många på sistone

Men!? Blev det inte enformigt med en och samma strategi?

Hade inte så många fler effektiva spells. Levlade upp morrigan med ice spells å healing. Sedan körde jag mig själv (dwarf noble) som main tank, Alistair som support tank (ifall nått gick snett). Och Oghren tvåhands dps.

Jag valde inte karaktärer efter vad som var mest effektivt, snarare efter personligheterna. Men det funkade bra.

Hata min svengelska.

1
Skriv svar