Nintendo intresserar sig för HD

Robot
Medlem
Nintendo intresserar sig för HD

Spel som Wii Fit där man tvingas att stå närmare TVn måste ju tjäna enormt på HD, så att vi som har stora TV apparater slipper den extremt grötiga bilden...

Den stora frågan är hur de ska lösa det här. För HD stöd måste de väl leverera en ny konsol med bättre GPU i, eller dra ner drastiskt på all annan grafik.

Medlem
Citat:

Ett skifte till HD-spel kommer dock skapa betydligt högre utvecklingskostnader, säger Miyamoto.

Väldigt intressant uttalande med tanke på vad man får för dom pengarna en wii kostar. Dyrare konsoll per prestanda/krona får man nog leta efter så jag vill inte ens tänka på vad dom har tänkt att ta för en framtida HD konsoll.

Medlem
Skrivet av Divion:
Citat:

Ett skifte till HD-spel kommer dock skapa betydligt högre utvecklingskostnader, säger Miyamoto.

Väldigt intressant uttalande med tanke på vad man får för dom pengarna en wii kostar. Dyrare konsoll per prestanda/krona får man nog leta efter så jag vill inte ens tänka på vad dom har tänkt att ta för en framtida HD konsoll.

Mjo.. "SD-spel" till Wii kostar 699kr. "HD-spel" till Xbox 360 kostar 699kr.
Räkna dom med att vinsten skulle bli lägre eller vadå?
Och som du själv skriver, man kan ju få ett Xbox 360 för billigare peng än ett Wii.

Medlem

Nintendo har redan visat med DS och Wii att de är tekniskt efterblivna. Att göra ett försök på HD slutar bara i katastrof.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Nintendo har redan visat med DS och Wii att de är tekniskt efterblivna. Att göra ett försök på HD slutar bara i katastrof.

kebbe har redan visat med sitt inlägg att han är efterbliven. Att göra ett försök till att argumentera med honom slutar bara i katastrof.

Skitsnack från Nintendos håll men jag ser gärna att kommande Zelda kommer i HD.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem

Ja, highres blir dyrare. De måste jobba mer med grafiken för att det ska se bra ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nintendo har redan visat med DS och Wii att de är tekniskt efterblivna. Att göra ett försök på HD slutar bara i katastrof.

Du gillar inte Nintendo Wii't vi fattar det nu! Sluta kommentera i onödan. Sweet Jesus. >.>

Du har ju tydligen inte sett hur bra de exklusiva ser ut. Tänka sig dem då i HD...:D


signatur

//Nothing worth doing in life is easy.

Medlem

Synd bara att dem är 3 år försent.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Välkommna till 2000-talet, Nintendo.

Medlem

HD-grafik är ingen direkt stor extrakostnad. Många PC-spel stöder 1920x1200 och tom mer, och dom spelen kostar betydligt lägre än Wii-spel.

Citat:

Han frågar sig också om spel som Wii Fit verkligen skulle tjäna på högre upplösning

Självklart tjänar inte Wii Fit något på HD då det inte är något spel.

Wii skulle ha haft HD redan från början. Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv. Ge oss en komplett konsol någon gång för i helvete!

Btw, så länge spelen suger på Wii så spelar de ingen roll om de är HD eller inte.

Medlem
Skrivet av Mahone:

Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv.

X360 är rätt bra på detta med, alla runtom kostnader gör att jag inte har köpt en än...


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Inaktiv
Skrivet av Ascendancy:
Skrivet av Mahone:

Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv.

X360 är rätt bra på detta med, alla runtom kostnader gör att jag inte har köpt en än...

Vilka kostnader är det du pratar om?


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

ptr
Medlem
Skrivet av DirtyAnders:
Skrivet av Ascendancy:
Skrivet av Mahone:

Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv.

X360 är rätt bra på detta med, alla runtom kostnader gör att jag inte har köpt en än...

Vilka kostnader är det du pratar om?

WI-FI och onlinespel förmodligen

Inaktiv
Skrivet av ptr:
Skrivet av DirtyAnders:
Skrivet av Ascendancy:
Skrivet av Mahone:

Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv.

X360 är rätt bra på detta med, alla runtom kostnader gör att jag inte har köpt en än...

Vilka kostnader är det du pratar om?

WI-FI och onlinespel förmodligen

Vad är det som är så bra med WiFi? Trådat är ju att föredra, speciellt om man nu ska spela online dessutom. Onlinedelen är ju inte speciellt dyr heller om man nu måste ha den.

Likväl synd att vi måste betala för den.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Medlem
Skrivet av kebbe:

Nintendo har redan visat med DS och Wii att de är tekniskt efterblivna. Att göra ett försök på HD slutar bara i katastrof.

+1

Medlem

Då kanske man tappar hakan då när nästa nintendo konsoll kommer,
Gamecube grafik i HD, WOW shit asså, nu svettas nog MS och Sony.

Medlem

Det blir ju snarare dyrare för spelutvecklarna med SD som det är nu. De kan inte återanvända det mesta som de kan mellan PS3/360-versionerna, där texturer, 3D och GUI är exakt samma. För att göra en Wii-version så måste allt göras om från grunden för att det ska funka lågupplöst och på undermålig hårdvara.

SD-upplösning hämmar dessutom kreativiteten eftersom allt måste vara jättestort och tydligt för att kunna urskiljas.

Inaktiv

MS och Sony kommer catcha upp med Nintendo i alternativa spelsätt nästa år. Vad gör de då? En ny variant av DS:en med dubbelt så mycket minne och Mario-tryck på framsidan?

Det de måste göra nu är att gå upp på bättre hårdvara. Nästa version måste minst ha DX11 liknande funktionalitet som vi ser i de modernaste korten idag från ATI/AMD. Och det inom 2 år.

'HD' i sig är inte speciellt märkvärdigt. Klart, man blir besviken när man kör Wii på sin nya 50" full-hd något. Funkar liksom inte.

Det Nintendo antagligen gör är nog att klocka upp befintlig GPU något genom smartare tillverkningsteknik. Frågan är ju om detta kommer orsaka lustiga buggar i en del spel.

Inaktiv

Kul läsning för de som vill förstå hur dålig Wii:n är: http://hackmii.com/2009/02/why-the-wii-will-never-get-any-bet...

...från ett teknisktperspektiv. Kul för Nintendo att de lyckats sälja sånt dynga för 3000kr till folk... (billigare utomlands naturligtvis men alltid i överkanten)

Medlem
Skrivet av rille_001:

Kul läsning för de som vill förstå hur dålig Wii:n är: http://hackmii.com/2009/02/why-the-wii-will-never-get-any-bet...

...från ett teknisktperspektiv. Kul för Nintendo att de lyckats sälja sånt dynga för 3000kr till folk... (billigare utomlands naturligtvis men alltid i överkanten)

ok, tydligen finns det värre whinare än fz's fankids

Medlem

Om jag vore dem så skulle jag nog lägga till HD-format till nästa spelkonsol istället för att göra en ny version utav Wii när dem flesta redan har en (dem som vill ha en). På så sätt så har dem längre tid på sig att utveckla både HD-formatet och en mycket bättre konsol.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

HD vore inte fel även om de flesta spel ser helt ok ut som det är nu, stora problemet tycker jag är att många icke Nintendo spel har massa grafikbuggar och skit som man ser när man kör på HD-tv...

Jag hoppas dom antingen släpper nån uppgrade pryl till Wii eller gör den nya bakåtkompatibel isf, har jag lagt ner 5k på tillbehör så vill jag kunna fortsätta använda dom och mina spel, även om det inte blir HD på de befintliga spelen

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Divion:
Citat:

Ett skifte till HD-spel kommer dock skapa betydligt högre utvecklingskostnader, säger Miyamoto.

Väldigt intressant uttalande med tanke på vad man får för dom pengarna en wii kostar. Dyrare konsoll per prestanda/krona får man nog leta efter så jag vill inte ens tänka på vad dom har tänkt att ta för en framtida HD konsoll.

Mjo.. "SD-spel" till Wii kostar 699kr. "HD-spel" till Xbox 360 kostar 699kr.
Räkna dom med att vinsten skulle bli lägre eller vadå?
Och som du själv skriver, man kan ju få ett Xbox 360 för billigare peng än ett Wii.

699kr? Har aldrig ens betalat över 500kr ens för de största titlarna. De dyraste spelen kostar 549kr, och dra inte in Wii Fit med balansbräda in i den prisbilden.

Klart dom måste fixa HD än om man klarar sig långt med SD. Höga utvecklingskostnader tycker jag dock är ett lite tråkigt argument mot, och de spel som nu inte gynnas av HD kan man ju utveckla i SD och skala upp om det nu blir så mycket dyrare att utveckla, vilket det knappast blir.

Medlem

köper man alla spel på GAME så får man skylla sig själv. Deras priser är ju inte mänskliga på något sett.

Medlem
Skrivet av cdx873v:

köper man alla spel på GAME så får man skylla sig själv. Deras priser är ju inte mänskliga på något sett.

Dagens citat!
Likadant med Game Stop som har runt 5-6000 butiker världen runt men lik fan kostar nya spel runt 700:-. Det där med att massinköp kan dra ner på priserna har inte slagit igenom där.....

O.T. Zelda i hd vore kul att se. Får väl se vad dom lyckas klämma fram för hårdvara i till nästa generation. Eller så släpper dom en "Wii motion plus hd" addon till nuvarande generation.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av rille_001:

Kul läsning för de som vill förstå hur dålig Wii:n är: http://hackmii.com/2009/02/why-the-wii-will-never-get-any-bet...

...från ett teknisktperspektiv. Kul för Nintendo att de lyckats sälja sånt dynga för 3000kr till folk... (billigare utomlands naturligtvis men alltid i överkanten)

3000???? Jag betalade 2100 med 2xNunchak kontroller och 3 spel.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mahone:

HD-grafik är ingen direkt stor extrakostnad. Många PC-spel stöder 1920x1200 och tom mer, och dom spelen kostar betydligt lägre än Wii-spel.

Wii skulle ha haft HD redan från början. Gillar verkligen inte Nintendos addon-säljtaktik som Motion Plus, Rumble Pack, Expansion Pack, internetadapter osv. Ge oss en komplett konsol någon gång för i helvete!

Btw, så länge spelen suger på Wii så spelar de ingen roll om de är HD eller inte.

HD är en mycket mycket större kostnad för spelföretag. Varför tror du annars att så många företag som endast utvecklade till HD-konsolerna har gått i konkurs sedan generationen började? Utvecklarna för GT5 har gått ut & sagt att det tar dom ½ år att skapa en bil för en person till GT5 medan det tog någon vecka för samma person att skapa en bil i GT4.

Inget av add-onen Nintendo säljer är nödvändiga. Har även Wi-fi så du behöver inte köpa dig en adapter för att köra trådat om du måste gå online.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Ankh:

3000???? Jag betalade 2100 med 2xNunchak kontroller och 3 spel.

Jag köpte ett 360 för 1000 kr med två dosor och ett spel. De var faktiskt sprillans då polaren fick en ny då den gamla RRoD:ade och han skaffade då elite istället.

Men annars känns de ju bara löjligt att dra upp begagnat i prisjämförelser.

Skrivet av noxi:

Jag hoppas dom antingen släpper nån uppgrade pryl till Wii eller gör den nya bakåtkompatibel isf, har jag lagt ner 5k på tillbehör så vill jag kunna fortsätta använda dom och mina spel, även om det inte blir HD på de befintliga spelen

Jo jag menar de har ju inte luckor för att köra med Gamecube-dosor nu. *facepalm*


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

1
Skriv svar