"Modern Warfare 2 ska väcka avsky"

Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Då räknar jag kallt med att modern warfare 3 ska ha med en scen där civila av misstag sprängs i luften av Natos styrkor.

Vill påpeka att jag inte stödjer eller sympatiserar med religiösa terrorister på något sett, men man kan inte bara ha med ena sidan av myntet.

NATO och folket som jobbar med dem gör iallafall något för att bekämpa terrorismen. Visst, det är kul att skjuta och spränga i spelens värld men de hjälper ju knappast folken i afghanistan etc.

BTW, MW2 kommer nog bli ett av årets bästa

Medlem

Förbeställt o klaaart! ge MIG!

Medlem

varför så mycket snack om det här???
dom dödade civila i 1:an

Medlem

Man måste väll inte skjuta ner civila på den banan?
man kan ju bara sikta på folk man bestämmer ju själv när man ska avlossa ett skott eller inte, så man kanske bara kan gå runt och inte skjuta på någon?

Ska iaf bli ett roligt spel, får hoppas det inte är slut den 10nov på game

Medlem
Skrivet av alle-ralle:

varför så mycket snack om det här???
dom dödade civila i 1:an

För er som inte följt med i debatten handlar det inte om att vi får se civila dödas vilket som sagt gjorts i många spel, även MW1. Skillnaden här är att ett uppdrag har målet att du är en av terroristerna med målet att dödar så många civila som möjligt på en flygplatsterminal. Dvs de civila gör något som de flesta kan känna igen sig i och det finns barn med i bilden.

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av Tybalt:

Tråkigt att du inte tycker att spelvärlden är en seriös mediaform.

Då du även är emot min åsikt på den punkten så svarar jag med att säga att de är ju bara att kolla in majoriteten av diskussionstrådarna om vilket spel som helst.
Om vi istället kollar i filmvärlden så är de kanske samma diskussionsnivå mellan Peter Jackson- och Quentin Tarantino-fansen också? (Har ingen aning)

Jaha, du mäter mediets kvalité genom att se vilken nivå forumtrådar angående mediet har.

Då förstår jag hur du tänker. Jag såg till mediet som sådant, inte forumtrådarna.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av luiga:
Skrivet av alle-ralle:

varför så mycket snack om det här???
dom dödade civila i 1:an

För er som inte följt med i debatten handlar det inte om att vi får se civila dödas vilket som sagt gjorts i många spel, även MW1. Skillnaden här är att ett uppdrag har målet att du är en av terroristerna med målet att dödar så många civila som möjligt på en flygplatsterminal. Dvs de civila gör något som de flesta kan känna igen sig i och det finns barn med i bilden.

Om det nu är frivilligt (kanske rent av går att hoppa över sekvensen) att skjuta någon när man spelar som frihetskämpe i MW2. Hur ser du på t.ex. andra spel som Oblivion och lönnmördaruppdragen?

Eller spel i allmänhet där man kan skjuta sina kamrater (CS, BF, CoD)?

Jag blev bara nyfiken hur du resonerar. Jag lär inte hålla med men eftersom moral är subjektivt så går det alldeles utmärkt hoppas jag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av luiga:
Skrivet av alle-ralle:

varför så mycket snack om det här???
dom dödade civila i 1:an

För er som inte följt med i debatten handlar det inte om att vi får se civila dödas vilket som sagt gjorts i många spel, även MW1. Skillnaden här är att ett uppdrag har målet att du är en av terroristerna med målet att dödar så många civila som möjligt på en flygplatsterminal. Dvs de civila gör något som de flesta kan känna igen sig i och det finns barn med i bilden.

Om det nu är frivilligt (kanske rent av går att hoppa över sekvensen) att skjuta någon när man spelar som frihetskämpe i MW2. Hur ser du på t.ex. andra spel som Oblivion och lönnmördaruppdragen?

Eller spel i allmänhet där man kan skjuta sina kamrater (CS, BF, CoD)?

Jag blev bara nyfiken hur du resonerar. Jag lär inte hålla med men eftersom moral är subjektivt så går det alldeles utmärkt hoppas jag.

Njae, jag har inte bestämt mig än vad jag tycker om det. Svårt att veta när man inte spelat det. Men om man utgår från det man fick se i klippet så tyckte jag att det kändes olustigt. Speciellt då man satt folket i en situation man väl känner igen och är lätt att identifiera sig själv med. Alla har vi ju varit på en flygplats någon gång. Det är lite som att man skulle spela ett spel där man kan gå runt och skjuta folk i en skola. Det skulle inte kännas bra med tanke på det som skett i världen då och då.

Jag har inte spelat Oblivion så jag kan inte uttrycka mig om det, men lönnmördare är man ju även i Hitmanspelen, vet inte om det kan jämföras. Jag är faktiskt inte helt förtjusta i dem heller, men skillnaden med målen där är de alla på något sätt kan motiveras. Så då är det mer okej.

Det starka i just MW2-scenen är ju att det är just totalt okända och oskyldiga människor, men som man ändå kan identifiera sig med. Det är nog därför jag reagerar.

Att man kan skjuta sina teammates i massa MP-spel har jag inga problem med då det aldrig är något bra, och man straffas ju med poängavdrag.

Sist en liten tanke angående det där med att det är frivilligt och att man kan hoppa över sekvensen. Det skulle jag aldrig göra. Då känns det ju som att man missat något av spelet och inte spelat det så som utvecklarna helst vill att man gör. Det tycker jag känns fel och därför gillar jag inte när det finns funktioner i spel som är optional.

Medlem

Jag ser att du går mer på magkänsla än logik. Kanske dags att fundera klart och ta ställning till fler spel än att helt plötsligt börja debattera ett specifikt spel. Speciellt när utgivaren vill nöta in spelet i folks medvetande innan spelsläppet. Det verkar så ytligt när dessa diskussioner helt plötsligt dyker upp vid _vissa_ spelsläpp när samma fenomen helt går obemärkt förbi i andra titlar.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag ser att du går mer på magkänsla än logik. Kanske dags att fundera klart och ta ställning till fler spel än att helt plötsligt börja debattera ett specifikt spel. Speciellt när utgivaren vill nöta in spelet i folks medvetande innan spelsläppet. Det verkar så ytligt när dessa diskussioner helt plötsligt dyker upp vid _vissa_ spelsläpp när samma fenomen helt går obemärkt förbi i andra titlar.

Har jag förstått dig rätt så tycker du att jag måste först sätta mig och sondera hela PC-marknaden på kontroversiella spel innan jag kan utrycka mig om det spel som hela debatten handlar om? Det låter inte särskilt logiskt. Klart man kan diskutera en fråga utan att själv spelat spelet. Man kan inte bestämma vad man själv tycker om det eftersom man ännu inte vet, men diskutera kan man alltid.

Att diskutera är väl bra mycket mindre ytligt än att bara ignorera det eller avfärda det utan att ens fundera på saken.

Medlem
Skrivet av luiga:
Skrivet av SkinVision:

Reflektion:
Hade varit skoj med en MP-bana där man som undercover US/UN/whatever SF ska "storma" en, säg, flygplats full med civila (som såklart rör sig och så).
Såklart finns det där terrorister som ser ut som civila, med enda undantag att de har vapen som ska gå att gömma (precis som SF).
Säg att det finns ... 150 civila (stor flygplatsbana) på kartan. 6-10 SF och 6-10 terrorister, och när man dör så respawnar man i AI-civila säg 40 gånger (som lag) som max (ger då ca 50 stycken civila kvar). Det första laget som "dödar slut" på det andra laget vinner.
Dödar man en oskyldig civil så får man -1 på sina lag-respawns.
Jo, just det! Om man som SF får 10 killstreak får man som lag "backup" alltså fler chanser att respawna. Som terrorist får man en självmordsbomb efter 10 killstreak och alla SF man dödar med den lägger på några chanser att respawna, samtidigt som civila dödsoffer inte ger några minuspoäng.
Vore något för MW3 tror jag.

Men hur tänkte du nu, jag förstår nog inte riktigt. Om man är undercover-agent så är man ju med terroristerna. Då vet man ju vilka som är terrorister redan.

Och om man istället skulle spela vanlig militär, är det inte helt omöjligt att vinna mot terroristerna då om de kan smyga upp bakom en och se ut som civila, dra fram sitt vapen och skjuta en direkt?

OK, vi byter ut "undercover" mot "civilklädda", jag fick bara idéen ur tomma intet ... så, det finns nog brister i den.
Men, du har rätt i att om man ser ut som militär/polis så skulle terroristerna få det alltför lätt (även om det är så IRL).


signatur

Make 'em laugh; make 'em cry; make 'em wait.

Medlem
Skrivet av SkinVision:
Skrivet av luiga:
Skrivet av SkinVision:

Reflektion:
Hade varit skoj med en MP-bana där man som undercover US/UN/whatever SF ska "storma" en, säg, flygplats full med civila (som såklart rör sig och så).
Såklart finns det där terrorister som ser ut som civila, med enda undantag att de har vapen som ska gå att gömma (precis som SF).
Säg att det finns ... 150 civila (stor flygplatsbana) på kartan. 6-10 SF och 6-10 terrorister, och när man dör så respawnar man i AI-civila säg 40 gånger (som lag) som max (ger då ca 50 stycken civila kvar). Det första laget som "dödar slut" på det andra laget vinner.
Dödar man en oskyldig civil så får man -1 på sina lag-respawns.
Jo, just det! Om man som SF får 10 killstreak får man som lag "backup" alltså fler chanser att respawna. Som terrorist får man en självmordsbomb efter 10 killstreak och alla SF man dödar med den lägger på några chanser att respawna, samtidigt som civila dödsoffer inte ger några minuspoäng.
Vore något för MW3 tror jag.

Men hur tänkte du nu, jag förstår nog inte riktigt. Om man är undercover-agent så är man ju med terroristerna. Då vet man ju vilka som är terrorister redan.

Och om man istället skulle spela vanlig militär, är det inte helt omöjligt att vinna mot terroristerna då om de kan smyga upp bakom en och se ut som civila, dra fram sitt vapen och skjuta en direkt?

OK, vi byter ut "undercover" mot "civilklädda", jag fick bara idéen ur tomma intet ... så, det finns nog brister i den.
Men, du har rätt i att om man ser ut som militär/polis så skulle terroristerna få det alltför lätt (även om det är så IRL).

Nu hänger jag med, jag tror nog att du är något på spåren. Det kunde bli lite coolt om alla är civilklädda som sagt. Lite katt och råtta-lek.

För att inte göra det för svårt borde det finnas någon enstaka detalj som gör att man kan känna igen den andra sidan. Båda lagen ska ha varsin detalj som man i början får välja själv. Terroristernas detalj kan vara röd och agenternas grön. En detalj ska kunna urskiljas på några meters håll men om man kommit på vad detaljen är ska det inte vara så svårt att känna igen den även på lite längre håll. Det kan vara en scarf, en handske, en underskjorta som sticker upp i kragen, en örslinga, en strumpa, en väska eller lite vad som. Båda lag väljer sin egen igenkänningsidetalj utan att det andra laget vet om vilken de har valt.

För att ytterligare försvåra det hela så får man givetvis inte döda någon när civila ser på. Då kunde det utbryta panik och flygplatspolisen stormar in och angripera dig. Lösningen blir att springa utom synhåll tills allt lugnat sig igen och så kan katt-och-råtta-leken fortgå igen. För att göra det lättare att undgå upptäckt ska alla vapen vara försedda med ljuddämpare och en del alternativvapen kan finnas (snaror, knivar, sprutor som får offret att bli groggy och sätta sig ner i ett hörn där de dör utan att någon märker något). För att undgå upptäckt måste man snabbt gömma liket. Det borde finnas gott om städskrubbar, garderober, avstängda terminaler, restricted areas osv att gömma lik i.

Lik som dödats med snara eller sprutor behöver inte nöödvändigtvis gömmas. Men om de upptäcks så borde de bli lite uppståndelse runt just liket tills sjukvårdspersonal kommer och bär bort liket. Går man närmare än 5 meter från ett upptäckt lik som ännu inte tagits om hand så blir man upptäckt av vakterna som försöker skjuta en och paniken utbryter och man måste springa därifrån igen.

Vad tror du? Jag tycker det låter riktigt kul...

Medlem
Skrivet av luiga:
Skrivet av SkinVision:
Skrivet av luiga:
Skrivet av SkinVision:

Reflektion:
Hade varit skoj med en MP-bana där man som undercover US/UN/whatever SF ska "storma" en, säg, flygplats full med civila (som såklart rör sig och så).
Såklart finns det där terrorister som ser ut som civila, med enda undantag att de har vapen som ska gå att gömma (precis som SF).
Säg att det finns ... 150 civila (stor flygplatsbana) på kartan. 6-10 SF och 6-10 terrorister, och när man dör så respawnar man i AI-civila säg 40 gånger (som lag) som max (ger då ca 50 stycken civila kvar). Det första laget som "dödar slut" på det andra laget vinner.
Dödar man en oskyldig civil så får man -1 på sina lag-respawns.
Jo, just det! Om man som SF får 10 killstreak får man som lag "backup" alltså fler chanser att respawna. Som terrorist får man en självmordsbomb efter 10 killstreak och alla SF man dödar med den lägger på några chanser att respawna, samtidigt som civila dödsoffer inte ger några minuspoäng.
Vore något för MW3 tror jag.

Men hur tänkte du nu, jag förstår nog inte riktigt. Om man är undercover-agent så är man ju med terroristerna. Då vet man ju vilka som är terrorister redan.

Och om man istället skulle spela vanlig militär, är det inte helt omöjligt att vinna mot terroristerna då om de kan smyga upp bakom en och se ut som civila, dra fram sitt vapen och skjuta en direkt?

OK, vi byter ut "undercover" mot "civilklädda", jag fick bara idéen ur tomma intet ... så, det finns nog brister i den.
Men, du har rätt i att om man ser ut som militär/polis så skulle terroristerna få det alltför lätt (även om det är så IRL).

Nu hänger jag med, jag tror nog att du är något på spåren. Det kunde bli lite coolt om alla är civilklädda som sagt. Lite katt och råtta-lek.

För att inte göra det för svårt borde det finnas någon enstaka detalj som gör att man kan känna igen den andra sidan. Båda lagen ska ha varsin detalj som man i början får välja själv. Terroristernas detalj kan vara röd och agenternas grön. En detalj ska kunna urskiljas på några meters håll men om man kommit på vad detaljen är ska det inte vara så svårt att känna igen den även på lite längre håll. Det kan vara en scarf, en handske, en underskjorta som sticker upp i kragen, en örslinga, en strumpa, en väska eller lite vad som. Båda lag väljer sin egen igenkänningsidetalj utan att det andra laget vet om vilken de har valt.

För att ytterligare försvåra det hela så får man givetvis inte döda någon när civila ser på. Då kunde det utbryta panik och flygplatspolisen stormar in och angripera dig. Lösningen blir att springa utom synhåll tills allt lugnat sig igen och så kan katt-och-råtta-leken fortgå igen. För att göra det lättare att undgå upptäckt ska alla vapen vara försedda med ljuddämpare och en del alternativvapen kan finnas (snaror, knivar, sprutor som får offret att bli groggy och sätta sig ner i ett hörn där de dör utan att någon märker något). För att undgå upptäckt måste man snabbt gömma liket. Det borde finnas gott om städskrubbar, garderober, avstängda terminaler, restricted areas osv att gömma lik i.

Lik som dödats med snara eller sprutor behöver inte nöödvändigtvis gömmas. Men om de upptäcks så borde de bli lite uppståndelse runt just liket tills sjukvårdspersonal kommer och bär bort liket. Går man närmare än 5 meter från ett upptäckt lik som ännu inte tagits om hand så blir man upptäckt av vakterna som försöker skjuta en och paniken utbryter och man måste springa därifrån igen.

Vad tror du? Jag tycker det låter riktigt kul...

Riktig bra ide och kunde bli en bra mod. Fast nu har ju IW tagit bort möjligheten att modda, så där sprack den. Men skriv det på engelska i IW's forum så kanske dom snor din idé till nästa version dom ska göra. Då kan konsolerna spela det.

Skriv svar