Robot
PES 2010

Äntligen har Konami skärpt till sig och skapat ett bra fotbollsspel. Äntligen kan PES-nostalgiker värdigt ta upp en handkontroll igen. Äntligen, äntligen är Pro Evolution Soccer med i matchen igen.

#ea-sports, #konami, #pro-evolution-soccer-1, #sensible-world-of-soccer, #fifa-10


Pansarknekt
PES 2010 - upprättelsen?

Riktigt kul spel, går inte längre dribbla av cpun på det svåraste med en medelmåttig back och tangenbord :D:heart:


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Citat:

Äntligen har Konami skärpt till sig och skapat ett bra fotbollsspel. Äntligen kan PES-nostalgiker värdigt ta upp en handkontroll igen. Äntligen, äntligen är Pro Evolution Soccer med i matchen igen.

Nope, nope och nope. Tomas Nilsson är ute och cyklar igen. Du kan ju fan inte skriva;

Citat:

Men, precis när jag bestämt mig för att jag förälskat mig i PES 2010 stöter jag så klart på de där buggarna, som jag bara väntar på att upptäcka (och då pratar jag inte om att Konami bara gjort Denilson hyfsad): konstiga studsar, felaktiga domarsignaler och tecken, förvirrade medspelare, jobbiga taktikinställningar och märkliga målvaktsbeslut. För att inte tala om att utvecklarna ännu inte fått för sig att ta bort den otroligt långa (tidsmässigt) frisparken på egen planhalva, då du måste vänta tio sekunder på att dra iväg den så du till slut måste tjonga upp bollen för att inte motståndarna ska ta den. Hur svårt kan en sådan sak vara att utveckla? De har fokuserat på inkasten i stället. Mycket märkligt.

och sen ge spelet en massa minus för att efter det ge spelet en fyra, "Mycket Bra". Skärp till dig.

Och du kan inte säga att du inte vill jämföra spelet med den enda konkurrenten som det har. Vad du än gör i PES2010 så kommer du tänka (förutsatt att du spelat FIFA10) "det där är bättre i FIFA10".

Bättre än 2009, JA. Ett "Mycket Bra" spel? NEJ.

Skribent
Skrivet av Gotti:
Citat:

Äntligen har Konami skärpt till sig och skapat ett bra fotbollsspel. Äntligen kan PES-nostalgiker värdigt ta upp en handkontroll igen. Äntligen, äntligen är Pro Evolution Soccer med i matchen igen.

Nope, nope och nope. Tomas Nilsson är ute och cyklar igen. Du kan ju fan inte skriva;

Citat:

Men, precis när jag bestämt mig för att jag förälskat mig i PES 2010 stöter jag så klart på de där buggarna, som jag bara väntar på att upptäcka (och då pratar jag inte om att Konami bara gjort Denilson hyfsad): konstiga studsar, felaktiga domarsignaler och tecken, förvirrade medspelare, jobbiga taktikinställningar och märkliga målvaktsbeslut. För att inte tala om att utvecklarna ännu inte fått för sig att ta bort den otroligt långa (tidsmässigt) frisparken på egen planhalva, då du måste vänta tio sekunder på att dra iväg den så du till slut måste tjonga upp bollen för att inte motståndarna ska ta den. Hur svårt kan en sådan sak vara att utveckla? De har fokuserat på inkasten i stället. Mycket märkligt.

och sen ge spelet en massa minus för att efter det ge spelet en fyra, "Mycket Bra". Skärp till dig.

Och du kan inte säga att du inte vill jämföra spelet med den enda konkurrenten som det har. Vad du än gör i PES2010 så kommer du tänka (förutsatt att du spelat FIFA10) "det där är bättre i FIFA10".

Bättre än 2009, JA. Ett "Mycket Bra" spel? NEJ.

För mig är det småsaker att förbättra som inte påverkar nämnvärt, men som ändå är lite irriterande ibland. PES 2010 är fortfarande mycket roligt att spela. Sen om man gillar det eller Fifa är väl en smaksak. Eller vanesak. Eller principsak. Fifa är mer arkad, PES är mer simulation. PES koncentrerar sig nästan enbart på själva matchspelet. Fifa gör massvis däromkring.

Att jag inte ville jämföra med Fifa var även för att jag inte har testat Fifa mer än demot. Och det innehöll flera konstiga buggar. När det gäller såna här spel är det alltid en svår balansgång huruvida man ska jämföra med såväl tidigare spel som konkurrenter. Jag tycker man ska recensera det som ett helt eget, med ett par tillbakablickar. Synd inte recensionen föll dig i smaken.

Medlem

Bra recension, fick reda på vad man ville veta! Nu har jag inte hängt med när det kommer till fotbollsspel, men är verkligen femman och sexan så gamla? Själv har jag tvåan här hemma och det känns inte som för länge sedan det kom...

Redaktör
Skrivet av Gotti:

och sen ge spelet en massa minus för att efter det ge spelet en fyra, "Mycket Bra". Skärp till dig.

Antalet plus och minus spelar ingen roll för vilket betyg spelet får, betyget baseras på själva texten. Eftersom många reagerar som du brukar vi försöka ge fler plus än minus vid höga betyg och tvärtom, men den här gången blev det inte så.


signatur
Medlem

Tycker att FIFA serien är mkt bättre än PES.


signatur

"You hear about the Chinese godfather? He made them an offer they couldn't understand."

Medlem
Skrivet av tootey:

Fifa är mer arkad, PES är mer simulation.

Wow, ok. Nu är jag övertygad. Du vet inte vad du pratar om.

PES har alltid varit känt för sin snabba arcadeiga spelstil.

Inaktiv

Jag fattar inte, kan inte fifa och pes slå sina fina påsar ihop och göra det ultimata fotbolls spelet? Nog för att konkurrensen skulle försvinna. Men ändå

Medlem

Men orka Gotti! Bara för att FZ har gett PES 10 en fyra så måste du inte spela det. Och jag avråder dig från att göra det om du nu blir så provocerad.

Medlem
Skrivet av tootey:

PES 2010 är fortfarande mycket roligt att spela. Sen om man gillar det eller Fifa är väl en smaksak. Eller vanesak. Eller principsak. Fifa är mer arkad, PES är mer simulation. PES koncentrerar sig nästan enbart på själva matchspelet. Fifa gör massvis däromkring.

Har du verkligen spelat spelen de senaste tre åren? Visst var fallet så tidigare, men sedan FIFA 07 så är det så lång ifrån sanningen som det bara kan bli. PES har gått mer och mer åt ren arkad (dock återvänt en liten bit till 2010) medans FIFA är en fotbollssimulator (förutsatt att man kör manuella kontroller förstås). Att säga att FIFA är mer arkad än PES är ungefär lika sant som att säga att Mario Kart är mer simulation är Forza.

Inaktiv

Fifa är det bättre spelet men av någon anledning har jag roligare med Pes. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det är.

Medlem

har ändå inga pengar.

Medlem

Föredrager FIFA,Älskar be-a-pro.

Medlem

Kan ingen säga att FIFA10 är tekniskt mycket buggigt till PC medan PES2010 funkar mycket bättre. Och ser klart bättre ut.

Medlem

jag tyckte iofs att PES09 var ett roligt spel


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Novdid:

Kan ingen säga att FIFA10 är tekniskt mycket buggigt till PC medan PES2010 funkar mycket bättre. Och ser klart bättre ut.

FIFA på PC har alltid varit ljusår efter konsolversionerna av någon anledning. EA påstår att vanlige svensson's processorer inte klarar av den avancerade fysiken blabla.
Jag testade FIFA 09 på PC efter att jag hade köpt det på PS3 och det är verkligen ett helt annat spel. PC versionen gör verkligen inte spelet rättvisa.

Skribent
Skrivet av Dusser:
Skrivet av tootey:

PES 2010 är fortfarande mycket roligt att spela. Sen om man gillar det eller Fifa är väl en smaksak. Eller vanesak. Eller principsak. Fifa är mer arkad, PES är mer simulation. PES koncentrerar sig nästan enbart på själva matchspelet. Fifa gör massvis däromkring.

Har du verkligen spelat spelen de senaste tre åren? Visst var fallet så tidigare, men sedan FIFA 07 så är det så lång ifrån sanningen som det bara kan bli. PES har gått mer och mer åt ren arkad (dock återvänt en liten bit till 2010) medans FIFA är en fotbollssimulator (förutsatt att man kör manuella kontroller förstås). Att säga att FIFA är mer arkad än PES är ungefär lika sant som att säga att Mario Kart är mer simulation är Forza.

Och då är ju 2010 det bästa PES på länge också, när de förbättrat passningsspelet men dragit ner på tempot. Dvs gjort det mer verkligt och mindre arkadigt.

Jag är hyfsat old school-pesare, och har haft intrycket att PES är mer sim än Fifa sen PES 4. På den tiden satte man ju alla skott man sköt i bra lägen i Fifa. Om det varit annorlunda ett par år har jag missat det pga missade Fifa i några år. Känner mig lite otrogen varje gång jag spelar Fifa...

Medlem

tebax me ISS !11

Medlem
Skrivet av tootey:

Känner mig lite otrogen varje gång jag spelar Fifa...

Det förklarar ju allting. Du är fett biased. Då förstår jag betygsättningen.

Medlem
Skrivet av Gotti:
Skrivet av tootey:

Fifa är mer arkad, PES är mer simulation.

Wow, ok. Nu är jag övertygad. Du vet inte vad du pratar om.

PES har alltid varit känt för sin snabba arcadeiga spelstil.

fan skärp dig, du håller på o blir galen över en liten skitsak och gnäller på kvalitén på nåt du inte betalar ett öre för. fan använd din energi till nåt vettigt istället.

Inaktiv

Nej, om man vill ha ett fotbollsspel vill man ha alla lagen. Det får bli FÍFA
Bra recension !

1
Skriv svar