Civila dödsoffer i Modern Warfare 2?

Medlem
Skrivet av luiga:
Skrivet av Phosphor:

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!

Om det nu är så utvecklarna tänkt som det manus eller vad det nu är du citerar, så är det ju fruktansvärt orealistiskt. Det finns inte en chans att en CIA-agent, eller vem som helst för den delen, skulle gå runt och mörda civila bara för att "smälta in i gruppen". Självklart skulle han försöka stoppa attacken i ett tidigare skede och om inte det går får han offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

*facepalm* För CIA har ju aldrig varit delaktiga i t ex att ge vapen till grupperingar, stridit med dessa grupperingar som gjort sig skyldiga till folkmord eller utbildat dom på plats hur man dödar människor. Läs på lite vad CIA har haft för sig genom modern historia.

Medlem
Skrivet av luiga:

offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

Hahahaha, någon har kollat på för mycket Hollywood-film.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av luiga:
Skrivet av Phosphor:

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!

Om det nu är så utvecklarna tänkt som det manus eller vad det nu är du citerar, så är det ju fruktansvärt orealistiskt. Det finns inte en chans att en CIA-agent, eller vem som helst för den delen, skulle gå runt och mörda civila bara för att "smälta in i gruppen". Självklart skulle han försöka stoppa attacken i ett tidigare skede och om inte det går får han offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

*facepalm* För CIA har ju aldrig varit delaktiga i t ex att ge vapen till grupperingar, stridit med dessa grupperingar som gjort sig skyldiga till folkmord eller utbildat dom på plats hur man dödar människor. Läs på lite vad CIA har haft för sig genom modern historia.

Nu trodde du att du ägde mig va? Du kanske ska särskilja på CIA som organisation och enskilda agenter. Gör som spelet gör, sätt dig in i situationen om du var den personen. Skulle DU slakta hundratals civila bara för att infiltrera dig in i en organisation?

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av luiga:

offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

Hahahaha, någon har kollat på för mycket Hollywood-film.

Vad har Hollywoodfilmer med saken att göra? Har man gjort valet att sätta sitt liv i statens händer som militär eller säkerhetstjänstagent får man väl se till att göra sitt jobb. Annars är man ingen vidare soldat/agent.

Medlem
Skrivet av luiga:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av luiga:
Skrivet av Phosphor:

In this level you will assaulting a Russian airport as an Undercover C.I.A Agent with Makarov's terror group.

You will start this mission talking with the Ultranationalists. In order to stay undercover, you must do what they do. After coming out of the lift, civilians will notice you and become wary. Suddenly, your allies will mow them all down. Continue fighting through the airport killing everybody in your way. Eventually you will end up outside and be met with counter-terror police. Kill them and follow your squad. Eventually you will reach an ambulance which is your escape vehicle. Don't get carried away, you won't be going with them. As Makarov sees you escaping, he will shoot you down and escape. You are tended to by police, but you will eventually die.

IW vill ju skapa en situation där du som spelare måste göra ett moraliskt val.
Jag tycker som många andra att det är ganska obehagligt att kolla på och antagligen att spela. Men jag tycker att det är otroligt bra gjort av dom.

Ser fram mot spelet som fan!

Om det nu är så utvecklarna tänkt som det manus eller vad det nu är du citerar, så är det ju fruktansvärt orealistiskt. Det finns inte en chans att en CIA-agent, eller vem som helst för den delen, skulle gå runt och mörda civila bara för att "smälta in i gruppen". Självklart skulle han försöka stoppa attacken i ett tidigare skede och om inte det går får han offra sig själv i ett försök att oskadligöra så många som möjligt av terroristerna innan "slakten" börjar. Moraliskt val my ass.

*facepalm* För CIA har ju aldrig varit delaktiga i t ex att ge vapen till grupperingar, stridit med dessa grupperingar som gjort sig skyldiga till folkmord eller utbildat dom på plats hur man dödar människor. Läs på lite vad CIA har haft för sig genom modern historia.

Nu trodde du att du ägde mig va? Du kanske ska särskilja på CIA som organisation och enskilda agenter. Gör som spelet gör, sätt dig in i situationen om du var den personen. Skulle DU slakta hundratals civila bara för att infiltrera dig in i en organisation?

*facepalm* Varför ska jag svara på det när det finns exempel levande exempel på vad CIA indirekt och direkt har gjort som har resulterat i att hundra och inte tusentals civila har förlorat livet?

Det är ett spel där man inte kan fokusera kring det politiska spelet eller den långdragna processen där folk planerar attentat i flera år. Det är ett spel med tidsbegränsningar, detta var en snabb lösning till ett moraliskt dilemma. Du kan ju faktiskt välja att inte skjuta några civila, skjut ner i marken bara så dödar du ju ingen. Du försöker väl inte påstå att detta är första gången någon organisation som CIA står och kollar på medan oskyldiga dödas i ett annat land?

Medlem

fy fan va coolt hehe brutalt ju.

Medlem

Rätt osmakligt och ännu en orsak till att inte köpa Modern Warfail 2.

Medlem

Smaklöst hit, smaklöst dit. Det är ett spel för fan!

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

*facepalm* Varför ska jag svara på det när det finns exempel levande exempel på vad CIA indirekt och direkt har gjort som har resulterat i att hundra och inte tusentals civila har förlorat livet?

Jag undrar fortfarande vad det har med saken att göra alls. Dels utspelar sig MW2 i nutid och det förflutna betyder inte ett skit idag. Dels skulle det få enormt svåra politiska konsekvenser om USA skulle vara delaktiga i en massaker i Ryssland.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är ett spel där man inte kan fokusera kring det politiska spelet eller den långdragna processen där folk planerar attentat i flera år. Det är ett spel med tidsbegränsningar, detta var en snabb lösning till ett moraliskt dilemma.

Det var du som drog in vad CIA gjort på det politiska planet, inte jag.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du försöker väl inte påstå att detta är första gången någon organisation som CIA står och kollar på medan oskyldiga dödas i ett annat land?

Argument som börjar med "Du försöker väl inte påstå" är oftast ute och cyklar. Jag påstår inget om vad CIA gör eller inte gör någonstans i mina inlägg, vad får du det ifrån? Det har inte med diskussionen att göra. Jag pratar fortfarande om personnivå, vad den enskilda agenten, dvs du själv skulle göra. Byt gärna ut CIA-agent mot MI6 eller varför inte SÄPO-agent. Resonerar du likadant då, att det är realistiskt att en sån agent gladeligen mördar hundratals civila?

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Du kan ju faktiskt välja att inte skjuta några civila, skjut ner i marken bara så dödar du ju ingen.

Indirekt så gör du ju det ändå även om du inte håller i avtryckaren.

Medlem

fan va coolt!!

Medlem

HUR fan har dom fått tag i det så tidigt?
!

Inaktiv

fast nu är det ju så att en "bra" agent lätt skulle slakta civila för att uppnå sitt mål. vem vill ha en agent med moraliska förpliktelser? sånt tvättas ur dom ganska fort. Jag funderar skarpt på å köpa spelet nu, kul med ett så stort moraliskt dilemma, inget man skulle göra på riktigt men ändå få ett humm om genom att spela igenom.

Medlem

Alltid skönt med lite variation i spelen:)

även skönt att inte bli beskjuten av motståndarna:P

Medlem

Antar att det var en risk IW gjorde, men eftersom denna bana (än så länge) verkar finnas med i spelet så gör jag en gissning att de hellre ser de frihetstänkande spelarna som köper det som en vinst, än de konservativa som de troligen förlorar pga. känsligt ämne.

Medlem

Känns som ett större moraliskt dilemma att passera lösplocksgodiset utan att sno ett geléhallon.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag har inget emot att man ska få döda civila. Så länge det höjer spelkänslan är det helt okej, för det är ju som i verkligheten. Terrorister mördar civila, så är det. Varför borde det inte få vara så spel?


signatur

Trust is for fools...

Medlem

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

Medlem

Läste att man kunde välja att hoppa över den banan:)

sen tycker jag att du Johan inte skall ta de där kommentarerna så seriöst:P

Medlem
Skrivet av Johan:

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

För det är ju synd om polygoner och pixlar.

Kanske mer du som inte kan se skillnad på verklighet och spel.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Johan:

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

Faktiskt inte, jag är 28 år och jobbar inom psykiatrin. Trot eller ej men jag är faktiskt en människa som dagligen hjälper andra människor för en bajslön. Därför att det finns inget mer givande än att hjälpa nån annan.

Så om jag vill släppa lite på ventilen och spela GTA IV eller göra ett uppdrag i MW 2 som undercover "terrorist" efter en jobbig arbetsdag och råkar tycka det är coolt så är det enligt dig Johan helt fel?

Medlem
Skrivet av Guran:

Så om jag vill släppa lite på ventilen och spela GTA IV eller göra ett uppdrag i MW 2 som undercover "terrorist" efter en jobbig arbetsdag och råkar tycka det är coolt så är det enligt dig Johan helt fel?

Jag kan inte se hur massaker på civila är coolt, vare sig i verkligheten på film eller "bara" i ett spel, så ja jag tycker att det är helt fel. Kalla mig blödig men så tycker jag.

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av Johan:

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

För det är ju synd om polygoner och pixlar.

Kanske mer du som inte kan se skillnad på verklighet och spel.

Fast det där argumentet är ju bara fjantigt, att det är "synd om polygoner och pixlar". Det fattar du väl att ingen tycker. Det är ju inget brott att mörda civila i spel. Men det är ju ändå en simulation av verkligheten, och MW2 har syftet är att det SKA vara så verkligt som möjligt och du ska vara med i spelet. Det är därför folk reagerar. Och jag håller med om att det var lite omoget att säga sånt som Johan reagerade mot ovan. Som någon sa, hade folk reagerat likadant att det är coolt om man hade möjlighet att våldta någon i spel? Våldtäkt är ju trots allt ett mindre grovt brott på straffskalan.

Alla har rätt till sin åsikt, men alla måste inte gilla den.

Medlem
Skrivet av Guran:
Skrivet av Johan:

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

Faktiskt inte, jag är 28 år och jobbar inom psykiatrin. Trot eller ej men jag är faktiskt en människa som dagligen hjälper andra människor för en bajslön. Därför att det finns inget mer givande än att hjälpa nån annan.

Så om jag vill släppa lite på ventilen och spela GTA IV eller göra ett uppdrag i MW 2 som undercover "terrorist" efter en jobbig arbetsdag och råkar tycka det är coolt så är det enligt dig Johan helt fel?

Så lustigt, jag är 28 fast har i stället varit inlagd på psykiatrin..
Och jag har den uppfattningen att hjälpa andra är av ondo...
Att hjälpa är att stjälpa brukar jag säga...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Guran:
Skrivet av Johan:

Gissar att de som skriver "fan va coolt" och "härligt att få döda civila" inte har uppnått moppe-ålder än...

Faktiskt inte, jag är 28 år och jobbar inom psykiatrin. Trot eller ej men jag är faktiskt en människa som dagligen hjälper andra människor för en bajslön. Därför att det finns inget mer givande än att hjälpa nån annan.

Så om jag vill släppa lite på ventilen och spela GTA IV eller göra ett uppdrag i MW 2 som undercover "terrorist" efter en jobbig arbetsdag och råkar tycka det är coolt så är det enligt dig Johan helt fel?

Så lustigt, jag är 28 fast har i stället varit inlagd på psykiatrin..
Och jag har den uppfattningen att hjälpa andra är av ondo...
Att hjälpa är att stjälpa brukar jag säga...

Helt rätt målet är att alla ska klara sig själva. När jag inte behövs har jag gjort ett bra jobb. Och det är så jag jobbar för att individen ska bli självständig.

Medlem
Skrivet av Johan:
Skrivet av Guran:

Så om jag vill släppa lite på ventilen och spela GTA IV eller göra ett uppdrag i MW 2 som undercover "terrorist" efter en jobbig arbetsdag och råkar tycka det är coolt så är det enligt dig Johan helt fel?

Jag kan inte se hur massaker på civila är coolt, vare sig i verkligheten på film eller "bara" i ett spel, så ja jag tycker att det är helt fel. Kalla mig blödig men så tycker jag.

Nej coolt är helt fel ordval. Det har du helt rätt i.

Medlem

Activision har meddelat att man som spelare får möjlighet att skippa dessa levels.

http://fpsurl.com/?dn7q5p
http://fpsurl.com/?pz5r6b

Medlem

hahaha! Aftonblated fick ju reda på det hära och då har dom en filmsnutt med rubriken: Här är spelet som skakar spelvärlden

Medlem
Skrivet av HeggZor:

hahaha! Aftonblated fick ju reda på det hära och då har dom en filmsnutt med rubriken: Här är spelet som skakar spelvärlden

Det var ju oundvikligt. Men faktiskt så har de rätt, för en gångs skull INTE en överdriven rubrik. Jag tror att detta lätt kommer bli årets snackis i spelvärlden.

(Suck) Ännu ett gäng med muppar som inte har något bättre för sig än att sitta och hitta på värdelöst skräp för att skrämma okunniga vuxna... (och då talar jag inte om Fz:s nyhet utan om alla anti-spel gubbar som påstår att spel är satans påfund och att man blir massmördare av att spela dem)

När ungdomar begår brott så är det Musiken och Spelens fel, men när det är vuxna som begår brott då är det av helt andra orsaker, hård uppväxt eller nått annat skit... För "vuxna är inte lättpåverkade" hävdar dom själva...
Men när de sen inte kan se skillnaden på ett spel och verklighet det är då jag börjar bli mörkrädd för vart vårat samhälle är på väg... den yngre generationen måste gå samman och stå för sin sak annars kommer det att sluta med att vi får leva i ett samhälle med ännu mer förtryck och förbud...

Medlem
Skrivet av Kaptenkundvagn:

(Suck) Ännu ett gäng med muppar som inte har något bättre för sig än att sitta och hitta på värdelöst skräp för att skrämma okunniga vuxna... (och då talar jag inte om Fz:s nyhet utan om alla anti-spel gubbar som påstår att spel är satans påfund och att man blir massmördare av att spela dem)

När ungdomar begår brott så är det Musiken och Spelens fel, men när det är vuxna som begår brott då är det av helt andra orsaker, hård uppväxt eller nått annat skit... För "vuxna är inte lättpåverkade" hävdar dom själva...
Men när de sen inte kan se skillnaden på ett spel och verklighet det är då jag börjar bli mörkrädd för vart vårat samhälle är på väg... den yngre generationen måste gå samman och stå för sin sak annars kommer det att sluta med att vi får leva i ett samhälle med ännu mer förtryck och förbud...

Jag har svårt att tro att det finns särskilt många anti-spel gubbar här inne med tanke på att det är en spelsajt. I denna tråd har några uttryckt att de tror att de inte gillar scenen i fråga, men än så länge har ingen sagt att de är emot spelet. Så vill du argumentera med de som vill förbjuda spel bör du nog skriva inlägg någon annanstans.

Skriv svar