Ultimata Final Fantasy XI-samlingen snart här

Robot
Medlem
Ultimata Final Fantasy XI-samlingen snart här

Undrar hur länge dem kan mjölka FF serien???

Medlem

Tycker inte att dom mjölkar, vill gärna se mer ff eller rpg överhuvudtaget släppas, det släpps alldeles för mycket dåliga spel speciellt fps. Finns hur många som helst. Mer jrpg/rpg åt folket!

Medlem

Mjölkar dom inte FF serien? Ursäkta, va?

Medlem
Skrivet av burkmopp:

Mjölkar dom inte FF serien? Ursäkta, va?

Även om jag inte har varit så värst förtjust i FF någon gång i mitt liv, så vet jag inte direkt hur ni kan se det som att mjölka en serie när varje del skiljer sig ganska radikalt åt från tidigare titlar. Där knappt "universumet" är en gemensam nämnare med ett få undantag.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av burkmopp:

Mjölkar dom inte FF serien? Ursäkta, va?

Även om jag inte har varit så värst förtjust i FF någon gång i mitt liv, så vet jag inte direkt hur ni kan se det som att mjölka en serie när varje del skiljer sig ganska radikalt åt från tidigare titlar. Där knappt "universumet" är en gemensam nämnare med ett få undantag.

Håller jag inte dugg med om, men jag lämnar det så, då jag inte tycker det är värt att ens diskutera. Att påstå att dom inte återvinner sina koncept finner jag blint.

Men jag syftar då mer på alla remakes och spel som Final Fantasy Crystal Chronicles och andra spinoffs. Sist jag hörde var väll nån TD på gång?

Medlem
Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av burkmopp:

Mjölkar dom inte FF serien? Ursäkta, va?

Även om jag inte har varit så värst förtjust i FF någon gång i mitt liv, så vet jag inte direkt hur ni kan se det som att mjölka en serie när varje del skiljer sig ganska radikalt åt från tidigare titlar. Där knappt "universumet" är en gemensam nämnare med ett få undantag.

Håller jag inte dugg med om, men jag lämnar det så, då jag inte tycker det är värt att ens diskutera. Att påstå att dom inte återvinner sina koncept finner jag blint.

Men jag syftar då mer på alla remakes och spel som Final Fantasy Crystal Chronicles och andra spinoffs. Sist jag hörde var väll nån TD på gång?

Så du hade ingen som helst grund för ditt påstående då? Smart att öppna käften då på ett diskussions forum om du inte ska diskutera.

Antar att du knappast lirat Crystal chronicles om du tycker dessa är mjölkning.

Medlem

Kan hålla med om att serien känns mjälkad. Visserligen ändras plats och personer, men spelen är ruskigt lika i övrigt, både karaktärer, story, spelupplägg etc. Om det ihnte vore för grafiken vore det ruskigt svårt att skilja dem åt.
Sen ligger grunden till mjölkningspåståenden oftast i bristen på variation, snart 14 spel men inga nämnvärda nyheter längst vägen?
Random battles eller ej, känns som väldigt lite om man jämför med andra "storaS 2pslerier som ex. Mario m.fl.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Så du hade ingen som helst grund för ditt påstående då? Smart att öppna käften då på ett diskussions forum om du inte ska diskutera.

Antar att du knappast lirat Crystal chronicles om du tycker dessa är mjölkning.

Jag la väll just fram 2 grunder? Jag kommenterad en annan kommentar som jag endast motsatte mig själv. Jag har ingen som helst plan om att diskutera det, om det inte är tillräckligt för dig så är det ditt problem.

Har lirat CC ca 3 dagar (ingame) med en polare, med GBA som kontroller då det är enda sättet om man ville köra fler, vilket både var klumpigt och saknade bra grunder. Kan fan inte säga att vi inte försökte ge det en chans.

Om du vill ha flera grunder så vore väll dom ständigt återkommande monstrena, summons, karaktär å vapen design, magier en bra start. Världen tenderar att ha någon slags själ (till och med i den fristående filmen) och industrier eller krig tenderar att ha skadat denne.

Den enda som inte har grunder till sina påstående här är du, med ditt framlagda antagande.

Inaktiv
Skrivet av Pojii:

Undrar hur länge dem kan mjölka FF serien???

Nej det är knappast att möjlka, FF är bara ett namn. 95% av spelen har ingenting med varandra att göra.
Lite skillnad på serier som de verkligen mjölkar så som Mario och Star Wars.

Skrivet av burkmopp:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Så du hade ingen som helst grund för ditt påstående då? Smart att öppna käften då på ett diskussions forum om du inte ska diskutera.

Antar att du knappast lirat Crystal chronicles om du tycker dessa är mjölkning.

Jag la väll just fram 2 grunder? Jag kommenterad en annan kommentar som jag endast motsatte mig själv. Jag har ingen som helst plan om att diskutera det, om det inte är tillräckligt för dig så är det ditt problem.

Har lirat CC ca 3 dagar (ingame) med en polare, med GBA som kontroller då det är enda sättet om man ville köra fler, vilket både var klumpigt och saknade bra grunder. Kan fan inte säga att vi inte försökte ge det en chans.

Om du vill ha flera grunder så vore väll dom ständigt återkommande monstrena, summons, karaktär å vapen design, magier en bra start. Världen tenderar att ha någon slags själ (till och med i den fristående filmen) och industrier eller krig tenderar att ha skadat denne.

Den enda som inte har grunder till sina påstående här är du, med ditt framlagda antagande.

Vänta, Magier, Summons, karaktär och vapen design? WOW du förklarade just varenda JRPG som finns.

Nu ska vi se, världen tenderar att ha en själ? TADDA! Ännu en Final Fantasy 7 person som inte har en jävla koll på storyn i andra spel. De försöker rädda världen i spelen ja, men vilket jävla spel gör man inte det i?
Storyn väldigt kortfattat.

1. Förhindra de onda att samla alla kristaller och förstöra världen.
2. Ond typ, världsherravälde, stoppa honom etc.
3. Som ettan, onda samla kristaller och förstöra världen.
4.Samma sak som ettan i stort sett, stoppa de onda att samla kristaller och förstöra världen.
5. Kristaller igen, men här för att förstöra dem och frigöra en ond magiker.
6. Imperium som försöker skapa herravälde igen.
7. Stoppa den onde att förstöra världen, men han försöker ändå att rädda den genom att hjälpa modernatur på sitt egna sätt.
8. Ond häxa reser i tiden för att bli mäktig och förstöra världen.
9. I princip bara ond person som försöker återigen förstöra världen.
10. Hörhindra att Sin återkommer till världen efter 10år och förstör den igen.

Ojsan, hade bara ett av spelen med planetens själ att göra. Hoppsan. Däremot så är det ett jävla tjat om kristaller hit och dit.
Som de skriver på Wikipedia.

"The central conflict in many Final Fantasy games focuses on a group of characters battling an evil, and sometimes ancient, antagonist that dominates the game's world. Stories frequently involve a sovereign state in rebellion, with the protagonists taking part in the rebellion. The heroes are often destined to defeat the evil, and occasionally gather as a direct result of the antagonist's malicious actions"

Kan inte förklara det bättre själv.

Men det är samma sak i Secret of Mana, Lufia, Romancing Saga, Chrono Trigger, Wild Arms och även WRPG:n som Oblivion, Risen m.fl.
Så nej, mjölkas FF? Nej, verkligen inte, jag tycker däremot att spelen kunde ha haft individuella namn ist för siffror. Det hade varit bättre.

Medlem

Jag har inte spelat igenom ens första FF7 skivan, jag har dock spelat igenom 1:an, 2:an, 10:an, kört 3:an delvis och har försökt mig på 12:an två gånger (tröttna båda gångerna efter man kommit till nått tempel bland snöiga berg). Nu ve jag ärligt talat inte vilka nummer det motsvarar i den japanska serien. Jag har även tvingats på FFXI (online), men det var inte min grej alls.

So bite me. Nån mer som vill göra antaganden?

Många jrpgs är lika varandra, det råder det ingen tvivel om, men det är knappast ALLA likadana (det finns ju faktiskt pärlor som Dark Chronicle till exempel). Jag tycker för övrigt alla koreanska mmo's är väldigt lika, dock så fann jag RO under en tid charmigt, hur kan det komma sig?

Kristaller/världs själ, kalla det fan vad du vill. Men jag antar att det är bara jag som ser kopplingen där emellan så om rätt ska va rätt så har du onekligen rätt.

Fast vänta nu ett tag, även om jag håller med om att karaktär designen är ofta använd i alla asiatiska rollspel, så har väll dom knappast samma återkommande monster? Googlade fram en lista på några sek: http://www.ffcompendium.com/h/monster.shtml

Och, som redan sagt är det ju knappast endast monstren som återanvänds.

Men, det är väll hemskt av en människa att be om något nytt antar jag. Åtminstone brukar dom ha intressanta nya världar att utforska, det ger jag dom. Och dom försökte sig på ett nytt strids system rentav med 12:an, så dom kan ju uppenbarligen om dom vill.

Jag tror personligen att dom kommer hålla sig till deras många kända koncept, för det är det deras fans vill ha. Precis som COD och andra. Det är ju knappast i den nivå som the sims/spore dock.

Som jag redan befarat dock, och därmed inte ville starta en diskussion om detta, så kommer båda sidorna om lägret hålla fast vid vad dom tycker om hur dom sköter sitt varumärke.

Så innan nån gör ännu fler antagande om mig (som om det har nånting med serien att göra), save your breath.

Medlem

Det handlar mer om att ni använder termen "mjölka". Att återanvända element från spel är idag mer regel än undantag, då det redan finns så rysligt många spel att det är nästan omöjligt att göra allt helt unikt. Men man "mjölkar" inte en serie när man levererar spel på spel som älskas av majoriteten och som innehåller en ny fräsch story i varje titel.

I så fall är allt att mjölka som innebär att man producerar mer än "en" titel per serie. Himla mjölkande med Super Mario Bros 1, 2 och 3 på NES. Samma gamla Mario, toad och Prinsessa i varje. Alla ses från sidan och så en badguy som måste stoppas. Självklart tycker jag inte detta är mjölkande, och spelen skiljer sig väldigt mycket åt. Men det gör faktiskt Final Fantasy-spelen också.

Eftersom du själv tog upp stridssystemet så har åtminstone tre olika system används hittills - real-time gauge som tickar hela tiden, turnbaserat och det helt annorlunda i FFXII. Inte många spel som lyckas ändra på något så fundamentalt som själva stridssekvenserna.

Självklart är jag partisk, men jag tycker Final Fantasy-serierna är väldigt bra och inte i närheten av mjölkade. Att pröva på "mindre" framgångsrika versioner på t.ex. DS och PSP är väl inget fel. Mario gör samma sak och många av dem känns minst lika krystade och handlar mer om att det riktar sig till en annan publik.

Jag hoppas i alla fall att Final Fantasy-serien fortsätter länge till.

Inaktiv

Ok då, om vi tar det på detta sättet då.

Det jag menar med att FF inte är mjölkat är att FF har hållit sig till sina egna spel i princip hela tiden. De har några spinoffs som Kingdom hearts och det nya fighting spelet som kom i år.
Mario tex som är super mjölkat har istället varit med i mer än 20st spin off titlar de senaste 3 åren! De har gjort över 200st titlar med Mario.
Tror att FF har ca 20st spinoffs totalt. Och då räknar jag inte med tactics serien för den är fristående.
I ärlighetens namn borde man kalla dessa spel för Square RPG:n, för det är vad det är. De använder sig av system och fiender från andra spel också. Finns fiender i FF som har sitt ursprung i Secret of mana serien.
Själv väntar jag på att nu när Square-Enix har köpt upp Taito så hoppas jag att det kommer ett nytt Lufia spel!

Medlem

ingen som har funderat på att titeln säger en del om spelet? Final Fantasy, sista fantasin, jaaa, ere så himla konstigt då att spelen handlar om att rädda världen?

Anledningen till att det har gjorts spel baserade på de tidigare FF spelen är för att fanbasen har frågat år efter år efter sådant (FFVII är ett bra exempel).

För övrigt för dem som inte visste, så var det FFVII som bland annat gjorde Playstations framgång i Japan, folk köpte konsollen bara för att kunna spela FFVII.

Inaktiv
Skrivet av BeeJac:

ingen som har funderat på att titeln säger en del om spelet? Final Fantasy, sista fantasin, jaaa, ere så himla konstigt då att spelen handlar om att rädda världen?

Anledningen till att det har gjorts spel baserade på de tidigare FF spelen är för att fanbasen har frågat år efter år efter sådant (FFVII är ett bra exempel).

För övrigt för dem som inte visste, så var det FFVII som bland annat gjorde Playstations framgång i Japan, folk köpte konsollen bara för att kunna spela FFVII.

Nej det har faktiskt ingenting med det att göra.

Det handlar om att skaparen till serien, Hironobu Sakaguchi, hade tappat hoppet om spel industrin och bestämde sig för att göra ett sista spel innan han slutade. Otur för honom att spelet blev en mega hit och han blev lite rik på det, hurr durr.

Medlem

guitar hero är mjölkat rock band är mjölkat starwars (åtminstonde den nya tecknade dyngan) mario ÄR mjölkat
men final fantasy är inte det de som säger att det här är mjölkning har antagligen aldrig spelat de här spelen
inget spel är det andra likt då inte ens platsen tiden karaktärerna eller någonting


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

Kossor mjölkas också. Vem bry sig egentligen?

1
Skriv svar