Robot
Aion

Årets MMO-händelse är utan tvekan det väldigt omtalade spelet från Sydkorea – Aion. Det har äntligen nått Europa och frågan är om vi väntat i onödan?

#ncsoft, #lineage-ii-the-chaotic-chronicles


Medlem
FZ recenserar Aion

Det är så synd att levela är så segt, förstår inte varför man inte kan göra det intressantare än "döda x av y" och gå från "v till x", grymt tråkigt, usch. Inget spel för mig, och launchen var horribelt dålig.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Till recensenten: Det är nu efter lvl 20 grinden börjar på allvar ha kul eller inte.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Äntligen, ser fram emot del 2!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Jag kommer hålla mig fast till mitt kära Fallen Earth. Då slipper man grafik som påminner om RF Online, samt grinding och guldfarmare/bottare eftersom det troligtvis inte ens är möjligt att skapa bottar till det spelet.

För dem som är sugna på detta spelet dock, kolla även in Requiem: The Bloodymare. Ett ganska bra asiatiskt mmo som liknar detta, men som är gratis. Grindfest visserligen, men i det får man iallafall förnöjelsen av att se monstrerna gibbas i havok-ragdolls när de dör.

Medlem

Tja lv 20 börjar ju sällan grinden på allvar, kom tillbaka när du nått 40+ men inte enns där är den vidare farlig.

Tänk på att det roliga börjar INTE vid 50, du kan ha roligt på en gång. Dessutom så endgame börjar redan vid 25, och nu medans alla spelare är ungefär samma level så funkar PVP bra Redan vid 35+ så har du 3 fortresses då är fullt duglig till att göra och där har du end game.

Medlem

Bra att dom har delat upp recensionen nu, så ska det vara på alla MMos. Har några polare som spelar detta, de säger att det är mycket grind och sånt skit. Sj har jag bara testat betan, var inget för mig.

Medlem

TIps när det gäller aion , ryck upp varenda blomma du ser och hacka sönder varje ore du får syn på samt allt annar du kan harvest.

Gör man inte det så blir det riktigt segt det fick man bittert erfara.

Fick lära mig att man kan levla profession helt gratis upp till 40 ej att förknippa med spelarlevel.

Hoppas fz nämner nått om ekonomi, profession etc i del 2


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Skribent
Skrivet av Hardboiled15:

Till recensenten: Det är nu efter lvl 20 grinden börjar på allvar ha kul eller inte.

Hehe, tack för varningen!

Medlem

Aion-grinden är ju inte så farlig. Alla barn har bara blivit avtrubbade av för snabba utvecklingskurvor i diverse MMO's.

Medlem

Ekonomin i spelet är helt trasig på grund av alla botar och guldfarmare. Har aldrig sett något liknande, botarna är överallt och det är inte bara guldfarmare som använder det utan även vanliga spelare. Fuskfest ftl. Blir ingen andra månad i Aion för mig.

Medlem

Asså, dom har fixat en del av servrarna så det e inte lika stora problem just nu enligt dem
Jag gillar Aion skarpt men jag tröttnar på MMO spel typ på direkten ^^

Medlem

Grafiken verkar inte vara nån riktigt höjdare direkt. Ser ut som en gammal Volvo, lite så där tegelsten aktigt.

WoW må ju vara rätt stenåldern just nu men grafiken där har sin egen charm på nå vis.

Medlem

folket, ingen som håller med mig om att wow kommer att ha övertaget ett tag till? dom är så pass etablerade. Det är ett jävligt bra MMO, går inte att komma ifrån. Även fast jag tröttnat på "skiten".

Produktionen bakom är ju helt crazy.

Medlem

Är Level 31 nu, och hittills har det varit enormt kul trots en del grinding. Tycker de inte gjort grinden så värst kass i Aion, vad jag minns var det MYCKET värre i WoW.
Nu är iof de två olika spel, men jag trivs!

Medlem
Skrivet av totte:

Aion-grinden är ju inte så farlig. Alla barn har bara blivit avtrubbade av för snabba utvecklingskurvor i diverse MMO's.

Yup, att grinda brukar kräva väldigt mycket hjärnaktivtet. Därför bottar med sin otroliga AI klarar av det så bra.

jkw
Medlem

Jag har kört en Assassin till level 20 nu och här är min resencion:

Minus
- Obelisk systemet
- Otroligt få flights
- Crafting
Tar lång tid, du kan misslyckas och förlora material, du kan enbart crafta i städer.
- Otroligt dålig ekonomi
- Broker (Auction House)
Du kan bara lägga ut ett visst antal items, du måste söka med gemener versaler exakt för att hitta items, hjälmar står som accesories.
- Statiskt UI (Går ej att ändra något.)
- Röster i combat
- Dyrare än de flesta mmo's (månads fee)
- Vingarna känns värdelösa eftersom man inte får använda de på quest-areas.
- Quest-miljöer är trånga och smala.

Plus
- Character Creation
- Grafiken är strålande
- Ljudeffekter
- Musiken

Mitt betyg: 4/10
Har jag fel angående något så rätta det istället för att aggera som en barnunge tack.

Medlem

WoW ---> Aion

Medlem

jkw Spelet börjar inte enns fören level 25

BTW angående röster i combat, går att disabla, angående GUI'n finns en hel del options bara att kolla igenom dom.

Otroligt få fights? Syftar du på PVP? som sagt va du sa att du var lv 20, levla dig till 25 så får du mer PVP än vad du vill ha.

Medlem

Då ska vi se hur lång tid det tar innan Aion servrarna stängs ned. Tidigare NCSoft spel har lagst ned högst några månader efter release.

Så länge WoW existerar så är det ingen idé att försöka sig in på denna marknad, tyvärr.

Bra recension i övrigt, fick reda på det man ville.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av b0ne:

Då ska vi se hur lång tid det tar innan Aion servrarna stängs ned. Tidigare NCSoft spel har lagst ned högst några månader efter release.

Jasså? Antar att du inte räknar med spel som City of Heroes, Guild Wars samt Lineage I och II, alla vilka har gjort bra ifrån sig.

De enda spelen jag kan komma på som har stängts ner är Auto Assault och Tabula Rasa. Det är två utav... Vad? Tio - tjugo MMO-spel?

Skrivet av b0ne:

Så länge WoW existerar så är det ingen idé att försöka sig in på denna marknad, tyvärr.

Grattis till årets mest korkade inlägg.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av b0ne:

Då ska vi se hur lång tid det tar innan Aion servrarna stängs ned. Tidigare NCSoft spel har lagst ned högst några månader efter release.

Lineage 2, Guild Wars & City of Heroes?

edit: mr.bear hann före.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av totte:

Aion-grinden är ju inte så farlig. Alla barn har bara blivit avtrubbade av för snabba utvecklingskurvor i diverse MMO's.

Yup, att grinda brukar kräva väldigt mycket hjärnaktivtet. Därför bottar med sin otroliga AI klarar av det så bra.

Jag skrev inte något om hur komplicerat det var att grinda, bara att den tid det tar att grinda upp sin level inte är så farlig jämfört med flertalet andra titlar.

Inaktiv

Att man inte kan connecta är väll för att alla slappskallar spelar på samma servrar fast det finns nya.


signatur

a"C"RED -

Inaktiv

MMO spelen idag med "döda 30 av dom snälla jag är för trött själv" quest är stora bajskorvar frambajsade för att tjäna snabba pengar, jag kan komma på 500 bättre spelmekaniker för jag har en hjärna, t. ex. ett quest tar 4 timmar där man ska med ett par vänner bestiga ett berg och döda bossen högst upp och monstrena på vägen dit så levlar man, det är som att aliens tagit över nästan alla jordbor och fördummat dom för som skapar och spelar sånt här.

Medlem
Skrivet av lvitriol:

MMO spelen idag med "döda 30 av dom snälla jag är för trött själv" quest är stora bajskorvar frambajsade för att tjäna snabba pengar, jag kan komma på 500 bättre spelmekaniker för jag har en hjärna, t. ex. ett quest tar 4 timmar där man ska med ett par vänner bestiga ett berg och döda bossen högst upp och monstrena på vägen dit så levlar man, det är som att aliens tagit över nästan alla jordbor och fördummat dom för som skapar och spelar sånt här.

Grattis, och vad för olikhet är det på den questen vs döda 30 av dessa mobs?

Den du har är döda X.

Gratis med andra ord det finns ingen speciel skillnad alls, eller du kanske vill att alla quest mobs du måste döda är jobbigt plaserade?

I alla fall, det du söker är endå vad som heter Missions i Aion. T.ex. du behöver gå in i ett elit område med en grupp, och förstöra gates och annat bös.

Medlem

HAHA du som skrev att aion Launchen var den dåligaste! har du någonsin varit med om någon launch ever :)??? aion launchen var ju den smärtfriaste någonsin!! inte en enda krasch och lite köer det har ju alla mmorg i början imo


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem
Skrivet av Gandy:

Hahah du som skrev att aion launchen var en fail!!! har du varit med om någon launch ever?? Aion launchen var den smidigaste hitills imo.. alla mmorgs har köer i början om det var det du syftade på. men jag sitter hellre i kö för att komma in än att se servrarna krascha 59111 gånger innan man kommer in som det brukar vara

Lite köer?
Förstår inte att folk accepterar så mycket skit, sitta i kö 7 timmar på kvällstid (då man kan spela om man arbetar) i typ en vecka...

Klart att launchen var ett fiasko när man inte hade tillräckligt med servers, eller free character transfer man hade missbedömt läget helt.

För de flesta som inte är arbetslösa eller pluggar och skolkar gick det inte att spela alls första veckan och ännu längre.

Sedan att andra spel haft problem med är ju helt oväsentligt.
Med den logiken (avsaknaden av) kan man ju säga att det är helt acceptabelt att släppa ett MMO med 7 timmars kö och för få servrar för "så är det alltid"..

Finns mycket som är bra med Aion, men launchen måste man vara en riktig fanboy för att försvara..

jkw
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

jkw Spelet börjar inte enns fören level 25

BTW angående röster i combat, går att disabla, angående GUI'n finns en hel del options bara att kolla igenom dom.

Otroligt få fights? Syftar du på PVP? som sagt va du sa att du var lv 20, levla dig till 25 så får du mer PVP än vad du vill ha.

Angående UI
Visst, man kan fixa fram target of target och sådant. Men jag menar utöver de 2 default themes som följer med så kan du inte göra ditt UI personligt på något vis. Vilket går i flesta dagens MMO's.

Otroligt få flights
Flights, inte fights.

Levlar på hittills, har ett tag kvar på min startperiod eftersom jag inte började på releasedagen. Har bestämt mig för att ta mig till 25 iaf. Blir inte spelet markant bättre då - så är det farväl.

Medlem

Aion är so far ganska kul förutom strulet som var med köerna men tycker jag det är lite lustigt att folk inte tycker ett spel är kul förräns efter x antal levels.

Ska jag lira ett mmorpg så krävs det att spelet är kul från första level annars går det bort.

ang gui ändringar så är jag tills viss del glad att det inte finns över det som existerar ingame.

addons var anledningen till viss del att wow blev lite tristare inte för att det fanns addon utan för att vissa addons var ett krav i raider själv gjorde jag raider pre addons gick alldeles utmärkt


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar