Gamla pc-klassikern Archon återvänder

Robot
Medlem
Gamla pc-klassikern Archon återvänder

Oohh... archon är ju en klassiker! Gillade det på den tiden det begav sig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Brukade lira Archon på C64:an. Riktigt roligt spel.

Medlem

Nästan en anledning att köpa sig en iphone ju, så mkt som man kört archon.....rawr

CX
Medlem

Nice!
Ska genast testa iPhone versionen.

Medlem

PC-klassiker? Jag minns den från C64:an iaf, men den kom först till Atari 8-bitar tror jag.

Archon var kul, men Archon II: Adept var mycket bättre IMHO. Enheternas attacker/förmågor var mer varierade och krävde mer taktik att använda.

Medlem

Minns när jag var en liten skit och stod och tittade på när min äldre granne lirade detta på C64:a. Det var det coolaste spelet jag någonsin hade sett.

Medlem

Så bäst, jag och kompisarna brukade spela detta ofta

Inaktiv

Lirade tvåan på c64.

Medlem

FFS, skärp er FZ
"Gamla pc-klassikern Archon återvänder"
Gör en uns av faktaresearch innan ni skriver såna rubriker, då ni uppenbarligen inte har koll på orginalspelet.
Som RazorShard skrev, så skapades Archon för Atari 1983, med ett antal portningar åren efteråt.
Ingen "PC" där, men ändock den populära termen "hemdator" i landet förritiden


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Så ja, lugn och fin. Archon släpptes även till PC i en uppiffad kostym under namnet Archon Ultra.

Även om det i min värld bara är Archon till C64 som räknas

KoP
Medlem

Pc klassiker och pc klassiker.. är ju inte direkt så att Archon inte fanns på andra format också. Spelade det på 64'an själv. Riktigt kul spel.

Medlem

Minns det här spelet så väl, på den tiden stod EA för något helt annat och merparten av deras spel var väl värda pengarna. Synd att den tiden är förbi, trodde aldrig jag skulle tycka illa om ett företag som gett mig så många grymma spel men det går inte att göra annat när de behandlar sina kunder så som de gör.

Hur som helst så är Archon ett kultspel och jag är övertygad om att detta spel banade väg för ett annat kultspel, nämligen Battle Chess. Som redan nämnts så kom detta spel till ett antal olika format och själv spelade jag det på en C64 och klassar detta spel som ett av de bästa till den datorn.

Inaktiv
Skrivet av PcGamer:

Hur som helst så är Archon ett kultspel och jag är övertygad om att detta spel banade väg för ett annat kultspel, nämligen Battle Chess. Som redan nämnts så kom detta spel till ett antal olika format och själv spelade jag det på en C64 och klassar detta spel som ett av de bästa till den datorn.

Archon och Archon II var även inspiration till Dark Legions från Silicon Knights och SSI. Ett mycket bra och roligt spel i mitten av 90-talet. Silicon Knights håller fortfarande på, senaste spel var det mindre populära Too Human.

Medlem

Sweet... Archon och Archon II var ju riktigt bra spel... hade dock inte en aning om att det hade funnits till PC, spelade det som de flesta här på C64 så någon PC klassiker är det väl ändå inte... men en klassiker är det helt klart

1
Skriv svar