"Valve exploaterar små spelutvecklare"

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

De flesta verkar helt missuppfattat att detta har INGET att göra med priset på Steam, utan att Valve tar för stor andel av förjänsten.

Folk har förstått vad som stod i nyheten. Folk la bara till priserna i Steam för att visa mer missnöje mot tjänsten.
Det är alltså inte ett missförstånd utan ytterligare en punkt.

Skrivet av Dumlen:
Skrivet av TheWhaleHunter:
Skrivet av Wardancer:
Skrivet av Insomniac:

Hela uttalandet är inte citerat men det han menar är att distributionskostnaden som de tar ut är alldeles för hög, kolla själva på priserna. Det är ofta nästan samma pris som för en kopia man köper i butiken.
Det var iaf så jag förstod det.

Snarare så att Steam ofta är betydligt dyrare än vettiga butiker för fysisk distribution. Speciellt på titlar som inte är splitternya då steams priser har en tendens att stanna på de 50-60$ som det har vid release. (Vilket redan det ofta är betydligt högre än vad spelet kostar i många webshoppar). Att sedan 3-4 månader efter release fortfarande ta samma pris när butiker ofta sänker priserna ganska snabbt på PC spel är rätt konstigt. Vilket är största anledningen till att jag i princip aldrig köper några spel förutom valves egna via steam.

Var ju bara ta Dawn of War 2 som exempel, steam ville ha 50-60? för det när det var nytt, jag köpte det från spelbutiken.se för 315:- alltså i princip halva priset. Visst detta är inte enbart steams fel men jag tror inte dom är helt oskyldiga.

Fast, 60 dollar är bara 420 spänn. Alltså typ en hundring mer. Och spelbutiken är ju faktiskt riktigt billigt, det priset får du ju inte i butik direkt.
Sen kostar DoW II 49 dollar. Ca 340 kronor. Och det gjorde det vid släpp med. För 99 dollar (700 sek) kan du få DoW II, DoW + exp, Company Of Heroes + exp, Stalker SoC, Titan Quest + Exp, Full Spectrum Warrior + exp, Frontlines Fuels of war och Juiced 2.
Det är fan inte dyrt alltså

Köppte själv Total War packet med Empire Total War, Medieval Total War II + exp och Rome Total War + exp för 60 dollar (vilket var 400sek). Det är bra pris det med.

Så steam är inte så dyrt som du tror, tror jag.

Grejen är ju det att det inte kostar 60 dollar eller 99 dollar, utan 60 euro och 99 euro. Iaf ifall man bor i Europa utanför Storbritannien.

Asså? Jag har dollar tecken I mitt. :\ Och jag laddade mitt i sverige. Skumt.

Men jag kollade mitt bankkonto precis, du har rätt, det har dragits 600 spänn. Segt, då har jag ju betalat 600 då... vafan.

Medlem

Har inte tänk på jsut det här men förvånar mig inte alls.

Steam är värdelöst skit som pressar på spelare n massa onödigt tjaffs och ostabila nätverk. Själva programmet i sig tycker jag också är totalt skräp.

Jag köper inte många spel och när jag gör det vill jag ha kartången till det. iaf en skiva.
Och jag vill kunna spela UTAN att vara inloggat på skitsteam.

Ett av dom senaste spelen jag köpt är Dawn of War 2, vilket kräver att man är inloggad på steam för att köra. inte nog med det så funkar det inbland inte att logga in och anslutningen bryts ofta mitt i spelet.

jag fördömmer steam till helvettet

Medlem
Skrivet av Telefragger:

Har inte tänk på jsut det här men förvånar mig inte alls.

Steam är värdelöst skit som pressar på spelare n massa onödigt tjaffs och ostabila nätverk. Själva programmet i sig tycker jag också är totalt skräp.

Jag köper inte många spel och när jag gör det vill jag ha kartången till det. iaf en skiva.
Och jag vill kunna spela UTAN att vara inloggat på skitsteam.

Ett av dom senaste spelen jag köpt är Dawn of War 2, vilket kräver att man är inloggad på steam för att köra. inte nog med det så funkar det inbland inte att logga in och anslutningen bryts ofta mitt i spelet.

jag fördömmer steam till helvettet

Aldrig hört talas om att det skall vara några problem med detta Borde det inte gå om du kör steam i offline läge? Låter underligt att du inte kan spela för att du tappar kontakt med steam.

Inaktiv

Först och främst vill får man väl börja med att påpeka att jag precis som många andra gillar Valve som spelutvecklare.
Jag gillar även Steam eftersom att jag tycker det fungerar helt okej, det finns helt klart potential i en sådan tjänst och jag kan inte klaga på tjänsten i sig.

Däremot är priserna väldigt höga som så många andra har påpekat, men det har egentligen inget med topic att göra.

Nåväl, till saken.
Jag anser att han har rätt i det han säger. Ni måste försöka bortse från det faktum att Valve gör spel många av oss gillar skarpt. Så, med det i tankarna kan ni kanske förstå vad hans uttalande går ut på? Detta handlar inte om vilka spel eller vilka utvecklare man gillar bäst.

Inaktiv

Japp, Håller med Pitchford. Steam tar allt för mkt av inkomsterna

Medlem

Jag kan inte säga att jag är förvånad; klart att STEAM vill ha en större del av kakan, något annat vore konstigt.

Medlem

Har aldrig gillat steam och kommer nog aldrig göra det heller. Det enda bra valve har gjort är HL1, HL2 och OrangeBox. Dom borde börja göra lite mer själv, visst gillar jag episode 1 och 2. Men dags för dom att släppa nå nytt, nåt som inte använder steam motorn. Steam motorn är helt ok, men den börjar bli lite väl gammal. Inte för att grafik är allt, men tråkigt när typ alla av spelen ser identiska ut. Valve kan så mycket bättre, men dom har blivit giriga och lata. Får skärpa sig lite, tycker jag.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Förstår inte problemet här, folk som köper spel kan välja att köpa från steam, eller inte, ingen som tvinger dom, samma sak för dom som lägger upp spel på steam, ingen som tvingar dom. valver sätter vilka priser dom vill och sen är det upp till var och en om man vill lägga pengar på det.

Medlem

Jag gillar steam. Köper i princip alla mina nya spel därifrån, äger så många som 90 spel enbart på steam nu. Och vem fan vill ha kartonger nu för tiden? sån skit tar bara plats. Det enda jag inte gillar dock är prisskillnaden. Oftast är steam dyrare och om det är så att utvecklarna får mindre pengar så kan jag inte förstå varför de har denna prissättning. Jag tror att Valve skulle må bra av att ha en vettig konkurrent med en liknande platform, som kanske skulle kunna pressa priset lite. För nu är det absurt när man får betala ca 500kr för enbart en cdkey på steam och 350 kr för låda, manual etc. i en butik.


signatur

Eh is pretty cool guy!

Medlem

Steam är valfritt. Vill utvecklare inte ha sitt spel där så behöver dem inte ha sitt spel där. Vill dem att Valve gör PR för dem via Steam och distribuerar det via Steam så får dem ju betala priset för det.

Inaktiv

Är det bara jag som föredrar att köpa mina spel i kartong? Då har man något att fylla ut bokhyllan med och de ser för det mesta rätt okej ut. Steam tar ifrån all den glädje man känner när man sliter upp den skyddande, men ack så tunna plasten, när den där nytryckta doften av tryckbläck strosar upp i näsan och när man drar fingrarna över den retsamt släta ytan. STEAM STJÄL VÅRA KÄNSLOR!

Medlem
Skrivet av humz4:

Inte säker på att det skulle vara bättre att steam var ett eget företag, även om jag skulle föredra det.

Om Steam var ett eget företag så skulle de endast tjäna pengar på att sälja spel och det skulle ev innebära att det måste ta mer betalt för sina tjänster (om det nu går) för att få lönsamhet i företaget.
Nu när Valve är ägare så skulle det NOG kunna gå att sänka priset på sina steam tjänster och ändå gå runt pga att de säljer sina egna spel och får in pengar den vägen.

Är jag helt ute och cyklar?

Tvärtom. Steam behöver betala för även Valves utgifter, och om det går dåligt för Valve, går det dåligt för Steam.

Båda scenarion kan alltså inträffa.

Medlem

Jag som kund är nöjd med valve, skiter i resten!

Medlem

ZZZZZZzzzzz


signatur

OMGWTFBBQHAXXXXXXXXX

Medlem
Skrivet av donmarker:

Är det bara jag som föredrar att köpa mina spel i kartong? Då har man något att fylla ut bokhyllan med och de ser för det mesta rätt okej ut. Steam tar ifrån all den glädje man känner när man sliter upp den skyddande, men ack så tunna plasten, när den där nytryckta doften av tryckbläck strosar upp i näsan och när man drar fingrarna över den retsamt släta ytan. STEAM STJÄL VÅRA KÄNSLOR!

Förr så var det coolt med förpackning, då spel kom ut med pappkartong och manual lika tjock som en skönlitterär bok lägg till kartor och planscher. Ja det var tider det.. idag så är det en plastförpacking med en 1 sidig manual i princip.. nä hellre slippa de där jäkla förpackningarna hemma är så opersonliga och intetsägande..

För oss som inte har en spelbutik inom en 6 mils radie så kan det tilläggas att det inte är fel med Steam. Även om priserna är högre, ibland för höga, än vanligt så är det skönt att kunna få tag i ett spel så pass snabbt som via steam.


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Medlem
Skrivet av donmarker:

Är det bara jag som föredrar att köpa mina spel i kartong? Då har man något att fylla ut bokhyllan med och de ser för det mesta rätt okej ut. Steam tar ifrån all den glädje man känner när man sliter upp den skyddande, men ack så tunna plasten, när den där nytryckta doften av tryckbläck strosar upp i näsan och när man drar fingrarna över den retsamt släta ytan. STEAM STJÄL VÅRA KÄNSLOR!

Förr så var det coolt med förpackning, då spel kom ut med pappkartong och manual lika tjock som en skönlitterär bok lägg till kartor och planscher. Ja det var tider det.. idag så är det en plastförpacking med en 1 sidig manual i princip.. nä hellre slippa de där jäkla förpackningarna hemma är så opersonliga och intetsägande..

För oss som inte har en spelbutik inom en 6 mils radie så kan det tilläggas att det inte är fel med Steam. Även om priserna är högre, ibland för höga, än vanligt så är det skönt att kunna få tag i ett spel så pass snabbt som via steam.


signatur

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops. On my desk, I have a work station....what more can I say..

Inaktiv
Skrivet av mullins:

Finns det någon likvärdig tjänst? Nope. (?)

Det finns en likvärdig tjänst som heter Impulse som jag hittils tycker är en bättre tjänst än Steam.
Det tråkiga är att det inte finns så många spel än, men det kommer tror jag, mycket snyggare gränssnitt och ett bra kopieringsskydd

http://impulsedriven.com/

Medlem

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=25595

Tycker det är rätt intressant att det finns så många som vet exakt vad som pågår och hur det går till bakom ridån. (om små utvecklare)

123
Skriv svar