Sony: Microsoft har mer pengar än Gud

Robot
Medlem
Sony: Microsoft har mer pengar än Gud

Jag investerade nyligen i en PS3'a och är nöjd hittils. Men efter detta uttalande blir man lite skeptisk, vadå mer pengar än gud :s. Är Sony oroliga att förlora konsollkriget nu.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

BME
Medlem

Vad tror han att PS3 skulle kosta konsumenten om inte 360n fanns där som billigare alternativ? PS2 var förra generationens största konsol och fick Sony att tro att en konsol för $599 skulle sälja bra.


signatur

[TDL]Ngoba thina siya zazi

Medlem

Som den märkesbög jag är så säger jag också att som Sony fan så placerar jag mig i mitten av konsollkriget, får ta alla större smällar men också dom större belöningarna. Att PS3 blir "ständigt anfallen" gör också att man blir mer patriotisk, på samma sätt som jag tycker världen fungerar. Tänk er så här; jag är en riktigt elak mattelärare som attackerar er med svåra läxor och långa dagar, ni som elever ogillar mig skarpt och ni säger åt andra att jag är en idiot så ni gaddar ihop er och håller er enade mot mig. På samma sätt fungerar USA som blir ständigt attackerad av andra länder, dom blir enade, patriotiska. Och lilla Sverige som inte har varit i krig på 200 år och är ett av dem minst patriotiska länder i världen. Sverige är Wii, PS3 är USA. Xbox orkar jag inte placera nånstans nu men är antagligen Tyskland eller något. Nu orkar jag inte skriva mer rappakalja, hitta på resten själv lol.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

SHIIIIEEEET, gud måste ha mycket pengar!

Medlem

Så han menar att Playstation är mer välkänt än Nintendo? Vilken värld lever han i...
Det andra han säger stämmer väl delvis iallafall.

Medlem

Han menar att Sony som märke är mer känt än Nintendo. Sony är förmodligen det största och mest välkända hemelektronikmärket som finns.

Medlem

Spelmässigt kan jag hålla med om att Nintendo fegar, men i och med att de låg riktigt dåligt till ekonomiskt i Gamecube eran, men utvecklade en helt unik konsol tycker jag att de har tagit en stor risk:P

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Spelmässigt kan jag hålla med om att Nintendo fegar, men i och med att de låg riktigt dåligt till ekonomiskt i Gamecube eran, men utvecklade en helt unik konsol tycker jag att de har tagit en stor risk:P

Tror inte dom hade så många val. Antingen fortsätta utveckla sina titlar till andra konsoler, vilket skulle trippa ganska stort; eller att lägga ner. Dom gjorde det som verkade mest logiskt, och se resultatet.


signatur

lootskin@hotmail.com

Medlem

fan boys flame wares eller kort: FBFW

/popcorn

Inaktiv

Hur kan något som inte existerar ha pengar?


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Underliga uttalanden, speciellt med tanke på att Sony-koncernen har dubbelt så många anställda och förfogar över ett kapital enormt mycket större än Microsoft..

Men det är lite gulligt hur han försöker få dem att framstå som nån sorts underdog.

Inaktiv

Ska inte säga Sony är ett dåligt företag men de har väldig ojämna siffror.

Medlem

Jag ville bara säga... hans namn är ju superhärligt som svensk.

Medlem

Hehe, kul snubbe. Har en del poänger med.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av RobbazSweC:

Hur kan något som inte existerar ha pengar?

Hört talats om en metafor förut?

Skrivet av rille_001:

Ska inte säga Sony är ett dåligt företag men de har väldig ojämna siffror.

Vad är det för ojämna siffror du talar om egentligen?
Fram till det senaste räkenskapsåret hade man inte redovisat någon förlust på 14 år.
Under näst senaste räkenskapsåret redovisade Sony en vinst på ofattbara 29 miljarder kronor.
Att det blev negativt nu senast beror inte enbart på produktionskostnaderna av Playstation 3. Deras försäljning sjönk över hela världen var den största bidragande faktorn till den enorma förlusten som man gjorde nu senast.
Ett företag så stort som Sony i en stenhård branch och 14 år av positiv finansredovisning kan inte anses vara ojämnt på något sätt.
Efter detta räkenskapsår är jag säker på att Sony redovsiar mer eller mindre ett nollresultat trots finanskrisen.

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Underliga uttalanden, speciellt med tanke på att Sony-koncernen har dubbelt så många anställda och förfogar över ett kapital enormt mycket större än Microsoft..

Men det är lite gulligt hur han försöker få dem att framstå som nån sorts underdog.

QFT

Saxat från Wikipedia(EN):
Sony Corporation
Revenue ¥ 7.730 trillion ($78.877 billion U.S. (Fiscal Year Ended 31 March 2009)
Operating income ¥ -227.8 billion
Net income ¥ -98.9 billion
Total assets US$ 230.5Billion (2009)
Total equity US$ 50 Billion (2009)
Employees 180,500 (as of March 2008´)

Microsoft Corporation
Revenue US$ 60.420 billion (2008´)
Operating income US$ 22.492 billion (2008´)
Net income US$ 17.681 billion (2008´)
Total assets US$ 72.793 billion (2008´)
Total equity US$ 36.286 billion (2008´)
Employees 93,000 in over 100 countries (2009)

(Punkter används i USA för att åtskilja decimalerna istället för i Sverige kommatecken, däremot används kommatecken för att åtskilja tusental)


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem
Citat:

Nintendo vet vad de är bra på och håller sig till det. De levererar en casual, ungdomsinriktad underhållningsupplevelse och de tjänar pengar. Deras lönsamhet är deras huvudfokus. Jag tycker att det är avundsvärt.

Wii fit är de tredje bäst sålda spelet ever som ej såldes med konsolen. Men de är ju de som dagens ungdomar gillar att göra antar jag. Är de bara jag som har känslan av att Nintendo har vänt sig ganska flitigt till alla åldersgrupper?

Citat:

Jag älskar deras pengar. Jag menar, de har mer pengar än Gud. De har råd att vara mer tålmodiga. Vi [Sony] är mera vinstdrivna. Vi är intresserade av att få tillbaks pengarna vi investerar inom en relativt kort tidsperiod. Jag tror att Microsoft är villiga att satsa via en mycket brantare uppförsbacke när det gäller just lönsamheten.

Se tidigare post, men de älskar inte sina egna? Sen var de väl PS3:an som från början skeppades ut med förlust?

Citat:

Vi tycker om att se oss själva som någonstans i mitten. Vi har inte obegränsat med pengar, vi attraherar mer av en massmarknadspublik och vi är villiga att ta lite flera risker än en konkurrent som Nintendo. Vi skulle vilja påstå att omständigheterna då Playstation vinner är bäst för denna industrin eftersom vi har ett märke som är välkänt världen över - bland såväl unga som gamla, män och kvinnor - samtidigt som våra konkurrenter tenderar att vara begränsade till antingen vissa områden eller särskilda konsumentgrupper.

Massmarknadspublik?
Jag vet inte om massmarknaden är så pass intresserade i Blu-Ray ännu och sen så är de ju inte Uncharted 2 och MGS4 som de talas om bland de stora massorna. Little Big Planet är väl även de på en ganska nördig nivå? Jag menar Wii:s försäljning överstiger PS3:an och Xbox360 tillsammans just nu.

Men ur ett framtidsperspektiv har han ju en poäng - Singstar, Buzz, Eyetoy osv sög ju åt sig casualfolket i förra generationen. Tillsammans mot vad som borde vara ett ökande intresse av Blu-Ray så kan de mycket väl hamna i en sweetspot.

Min kära Xbox360/PC duger dock för den nördige student som jag är.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Jag skulle nog vilja säga att han tänker minst lika mycket om inte mer på pengar än "The Big N". Han verkar ju iallafall inte fokusera på mycket mer än det och faktiskt ta en titt på sina konkurrenters produkter istället för att bara se "the green".

Medlem

Vad jag undrar är hur Sony lyckats få tag på Guds kontoutdrag?

Medlem

Förstår inte varför alla blir så upprörda. Tycker han försöker uttala sig diplomatisk. Han har tidigare applåderat sina konkurrenter för att bidra till att spel marknaden expanderat. Men tyvärr tar inte FZ upp detta. FZ vill ha aktivitet på sin sida så de får mer cash från annonsörer. Så då passar de på att starta så mycket flame bait som möjligt.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Vad jag undrar är hur Sony lyckats få tag på Guds kontoutdrag?

Dom fråga djävulen (SOE) om det.

Medlem

Vilken tur att Playstation 3 har den tappre riddaren redmac som ställer upp i ur och skur!

Hitler skaffade sysselsättning åt en hel generation! Tycker de är så synd att media har valt att blåsa upp hela den där förintelsegrejen så mycket. (Vet att folk ogillar detta med att jag är den som pekar ut detta men kunde inte motstå Godwin's Law)

Om jag ska försöka att hålla diskussionen på en mogen nivå:
Jo han kanske har tidigare applåderat sina konkurrenter - slanga upp en länk så kan vi alla andra få beskåda hans ord. Jag vågar nog anta att de är med samma ton som han använde i denna intervju.
Till exempel: "Vilken tur att mina konkurrenter har tillfört fler intressenter som vi kan sno, för vi är underdogs som inte har mer pengar än gud men kommer äga ändå!"


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Inaktiv

ro000000ootkit ftw!!

Medlem
Skrivet av Pirazy:

Underliga uttalanden, speciellt med tanke på att Sony-koncernen har dubbelt så många anställda och förfogar över ett kapital enormt mycket större än Microsoft..

Men det är lite gulligt hur han försöker få dem att framstå som nån sorts underdog.

Mjo, men där finns en väsentlig skillnad. MS tillverkar mjukvara, datortillbehör, spelkonsoler. Sony tillverkar Mobiltelefoner, hemelektronik, spelkonsoler samt äger både skivbolag samt filmbolag. MS har helt enkelt valt att pumpa in mer pengar från moderbolaget till dess speldivision än vad Sony har gjort.

Inaktiv

Härligt flamebait.

Rätt idiotiskt uttalande öht, reflekterar inte hur marknaden ser ut (som brukligt) och för h-e, _alla_ har mer pengar än gud, han finns ju inte.


signatur

PC X360 Wii 3DS PS2 PS3 PSP

Inaktiv
Skrivet av DirtyAnders:

Härligt flamebait.

Rätt idiotiskt uttalande öht, reflekterar inte hur marknaden ser ut (som brukligt) och för h-e, _alla_ har mer pengar än gud, han finns ju inte.

Han kanske menar att Microsoft har ganska mycket pengar? Var ju trots allt där Bill Gates fick sina stålar.

Medlem
Skrivet av DirtyAnders:

Härligt flamebait.

Rätt idiotiskt uttalande öht, reflekterar inte hur marknaden ser ut (som brukligt) och för h-e, _alla_ har mer pengar än gud, han finns ju inte.

Med tanke på hur mycket pengar de har pungat ut bara för att säkra DLC och antagligen andra spel så kan jag förstå uttalandet.

Men att de tar större ekonomiska risker tror jag inte på eftersom de tog en bra mindre risk genom att lansera en relativt billig konsol om man jämför med PS3.

Medlem
Skrivet av RazorShard:

Vad jag undrar är hur Sony lyckats få tag på Guds kontoutdrag?

Hahaha:up:


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Skön still han har.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

123
Skriv svar