Robot
Cities XL

Bygg städer online på ett gemensamt jordklot. Vi har kollat vad som mer har hänt i stadsbyggargenren sedan 90-talets guldålder.

#sim-city-2000, #namco-bandai, #atari, #cities-xl


Medlem
Cities XL - en första titt

Skulle prova demot, men man var tvungen och registrera sig.
När jag väl tänkte göra det så hade tiden gått ut för att spela..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Jag är nyfiken. Känns som ett mer avancerat Sim City. Det gillar vi.

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Skulle prova demot, men man var tvungen och registrera sig.
När jag väl tänkte göra det så hade tiden gått ut för att spela..

samma här, blev skit förbannad!

Medlem

Kan tänka mig en vän som säkerligen kommer få ståfjong av konceptet. Själv svalnade intresset i och med simcity 3k, otaliga timmar spenderades med 2k dock, målade om lite hus i nån slags editor som fanns minns jag.

Medlem

Såg väldigt imponerande ut redan efter första bilden man såg i den här artikeln, verkliga själ för att ha med XL i namnet


signatur

Game long and prosper

Medlem

Har spelat både betan och demot och även om inte alla funktioner var implementerade så var det fortfarande väldigt kul! Jag tycker att de har tagit bort det som var jobbigt med till exempel Sim City 4 och lagt fokus på det som är roligt istället.

Däremot så innehöll både betan och demot ett par irritationsmoment. Det finns en snatch-funktion där byggnader automatiskt ploppar rätt i förhållande till varandra, men det funkar inte alls bra utan det hade nog varit bättre att skita i den över huvud taget.


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Medlem
Skrivet av sabeln:
Skrivet av Castor.T:

Skulle prova demot, men man var tvungen och registrera sig.
När jag väl tänkte göra det så hade tiden gått ut för att spela..

samma här, blev skit förbannad!

Samma sak hände mig. Var sugen på spelet men efter att ha tankat ett demo på drygt 1gb och sen bara få en informationsruta om att demot bara gick att spela fram till ett visst datum blev jag måttligt irriterad. Har hört från många att det är kul i början men sen blir ganska enformigt så jag är kluven själv. Hoppas på ett nytt demo efter release.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Har hört från många att det är kul i början men sen blir ganska enformigt så jag är kluven själv. Hoppas på ett nytt demo efter release.

/ LordDaimos

Ja, det är jag väl benägen att hålla med om, men betan och demot var väldigt begränsade. Det fattades ganska många avgörande delar av spelet som kommer att finnas vid release, till exempel tåg osv.

Men vi får se. Jag tror att det kommer att vara värt pengarna i alla fall. Sedan om man tröttnar kan man alltid vänta några månader, för de skall ju släppa nytt innehåll med jämna mellanrum.


signatur

Murphy's lag är min ofrivilliga livsfilosofi.

Medlem

Känner mig peppad inför releasen.

Verkar som den rätta att ta efter Sim City.
Societies sög skit.

Inaktiv

Låter rätt fränt med online-delen. Dock är jag inte jätte pepp på en månadskostnad. :/

Medlem

Tycker de ska mejla ut länken till Digital Download. Folk har börjat få sina dvd-skivor på posten men länken till digital download lyser med sitt frånvaro....

Medlem

Jag läste bara lite fort, och har varit intresserad av detta spelet... men är det en månadskostnad? Där tappade jag suget lite.

Ozo
Medlem
Skrivet av Pooslice:

Jag läste bara lite fort, och har varit intresserad av detta spelet... men är det en månadskostnad? Där tappade jag suget lite.

Japp, "Online mode requires a monthly subscription. "
Köpte precis spelet på Steam.
Tänker testa en månad, sedan se om online delen är något att betala för. Må hända att man kanske har byggt av sig och lessnat lite tills dess, lagom till L4D2

Medlem

Nåon som har koll på vad månadskostnaden landar på? Ligger det i nivå med andra MMO eller har de satsat på en annorlunda prissättning?

/ LordDaimos

Skägg.
10 Chambers

Mer om månadskostnaden. Spelet går ju också utmärkt att spela offline, om du inte bryr dig om megastructures.


signatur
Medlem

Det är inget mmo, det är ett helt vanligt spel med en liten multiplayer funktion, det man betalar för är ett system som gör att man kan snacka med andra och byta resurser. Att kalla det här för mmo är ungefär som att kalla alla multiplayer spel för mmos.

En annan anledning till att det inte ska kallas för mmo är att spelet faktiskt har ett slut. När du byggt din stad är du klar, det finns inget late-game, det enda man kan göra är att starta om på en ny stad.

Kan ge svar på frågan om det är värt pengarna det redan nu.. NEJ!

Medlem

Ser ut som en snyggare version utav SimCity 4
Men måste säga att jag blev mer nyfiken att prova spelet efter att jag sett filmen.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Inaktiv

Stadsbyggarspel har alltid hört till mina favoriter, men av någon anledning tycker jag inte det är lika kul längre.

Blev först väldigt glad när jag läste om detta spel. Men demot kändes inte alls inspirerande, trots att det är en efterlängtad comeback för SimCity-genren, som på många punkter är bättre än sina föregångare. Jag hade exakt samma upplevelse med Tropico 3, som jag sett fram emot ännu mer.

Får inte samma kickar längre. Har jag blivit gammal?

Medlem

Demo var guld. Kan knappt bärga mig tills det släpps!


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Blev ganska sugen att testa spelet efter att sett de två gameplay-videos som släppts.

Kollade runt lite på forum för lite kommentarer angående spelet och hittade lite intervjuer med folk från Monte Cristo. Det verkar som ganska vitala delar som man anser givna i ett stadsbyggarspel, såsom publika transporter, inte kommer att finnas med vid release, som någon redan påpekat, men när det blir tillgängligt blir det bara för de betalande onlinespelarna. Samma filosofi verkar gälla många av de framtida expansioner som är planerade.

Läs mer i intervjun med Monte Cristo på Simtropolis

För min del så kommer det inte att bli ett köp. Iaf inte förrän grundläggande funktioner finns tillgängliga för alla spelare.

Medlem
Skrivet av Woodlander:

Blev ganska sugen att testa spelet efter att sett de två gameplay-videos som släppts.

Kollade runt lite på forum för lite kommentarer angående spelet och hittade lite intervjuer med folk från Monte Cristo. Det verkar som ganska vitala delar som man anser givna i ett stadsbyggarspel, såsom publika transporter, inte kommer att finnas med vid release, som någon redan påpekat, men när det blir tillgängligt blir det bara för de betalande onlinespelarna. Samma filosofi verkar gälla många av de framtida expansioner som är planerade.

Läs mer i intervjun med Monte Cristo på Simtropolis

För min del så kommer det inte att bli ett köp. Iaf inte förrän grundläggande funktioner finns tillgängliga för alla spelare.

Du kommer att få vänta länge eftersom det inte finns några officiela planer på att släppa mass transit till alla. Chat och trading räcker inte som incitament för en månadsavgift. Därför har de valt att göra mass transit till en exklusiv feature för de som betalar månadsavgiften.

I övrigt kan jag nämna att Simtropolis är en SimCity fanboy forum. Grabbarna har gått o väntat på Sim City 5 i 5 år och nu när Cities XL inte uppfyller deras våta drömmar så börjar de spy galla. För att inte nämna de åtskiliga poster som har gjort för att jämföra Sim City 4 med Cities XL.

Medlem
Skrivet av LiTo:
Skrivet av Woodlander:

Blev ganska sugen att testa spelet efter att sett de två gameplay-videos som släppts.

Kollade runt lite på forum för lite kommentarer angående spelet och hittade lite intervjuer med folk från Monte Cristo. Det verkar som ganska vitala delar som man anser givna i ett stadsbyggarspel, såsom publika transporter, inte kommer att finnas med vid release, som någon redan påpekat, men när det blir tillgängligt blir det bara för de betalande onlinespelarna. Samma filosofi verkar gälla många av de framtida expansioner som är planerade.

Läs mer i intervjun med Monte Cristo på Simtropolis

För min del så kommer det inte att bli ett köp. Iaf inte förrän grundläggande funktioner finns tillgängliga för alla spelare.

Du kommer att få vänta länge eftersom det inte finns några officiela planer på att släppa mass transit till alla. Chat och trading räcker inte som incitament för en månadsavgift. Därför har de valt att göra mass transit till en exklusiv feature för de som betalar månadsavgiften.

I övrigt kan jag nämna att Simtropolis är en SimCity fanboy forum. Grabbarna har gått o väntat på Sim City 5 i 5 år och nu när Cities XL inte uppfyller deras våta drömmar så börjar de spy galla. För att inte nämna de åtskiliga poster som har gjort för att jämföra Sim City 4 med Cities XL.

Jo jag har förstått efter att ha tittat runt lite på Simtropolis att det är väldigt SimCity 4-partiskt så det kanske inte är bästa stället att bilda sig en uppfatting på. Jag förstår också att Monte Cristo anser att chat och trading enbart inte motiverar en månadsavgift. Dock så är det inte enbart mass transit som man får extra i månadsavgiften. T ex så kommer ju sk GEMs att ingå, små spel i spelet, t ex turistanläggningar som man kan microstyra. Det anser jag vara extra features i spelet som kanske motiverar en månadsavg. eller kanske som ett ett paket man kan betala en engångssumma för. En grundläggande funktion som masstransit borde ingå som default i den typen av spel.

Skulle gärna spela ett demo för att bilda mig en uppfattning om det kan vara värt pengarna.

Medlem

GEM ingår inte i PO. GEM är expantioner som kostar pengar. Har man däremot en PO subscription så får man 35% rabatt.
Man kan spela GEM både i offline läge och i PO läge.

Medlem
Skrivet av LiTo:

GEM ingår inte i PO. GEM är expantioner som kostar pengar. Har man däremot en PO subscription så får man 35% rabatt.
Man kan spela GEM både i offline läge och i PO läge.

Tack för klargörandet.
Det är lite svårt att hitta information om kostnader och betalmodeller just nu eftersom Cities XL hemsida ligger nere för underhåll, förmodligen inför release imorgon.

Medlem

Spelade demot som lät en bygga upp en stad på max 22 tusen pers... Det var sådär faktiskt. Det är bättre än simcity4 men inte såpass mkt bättre att jag vill först köpa spelet o sen betala månadskostnad för att få tillgång till allt... Jag ser inte en framtid för denna genre som pay-per-month. Det kommer krävas att det släpps nytt material som är värt 40-70 spänn i månaden varje månad och det tror jag inte det mäktas med.

Medlem

Måste vara den dummaste kommentaren jag läst från FZ.

Citat:

Visst vore det fint med en atombomb mitt i allt det vackra?

Vore inte alls fint.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Fresten e d nån som vet om det inkluderas lite gratis månader i köpet eller är det en extra kostnad utöver de där 350 men betalar?

Medlem
Skrivet av Introx:

Fresten e d nån som vet om det inkluderas lite gratis månader i köpet eller är det en extra kostnad utöver de där 350 men betalar?

Man får 7 dagar gratis, sen är det betalning som gäller för Planet Offer. Mellan €5,33 och €7,99 per månad kostar det beroende på hur många månader i förskott man betalar.

Officella sajten är öppen igen och där kan man läsa mer om betalningsplanen

Medlem

7 dagar...då blir det iaf inget.. tom wow gav bort 1 månad o det torde vara dyrare i drift..

12
Skriv svar