King of Fighters XII

Robot
King of Fighters XII

Street Fighter IV var ett riktigt bra spel som kom ut tidigare i år. Härlig fajting, en hyfsad story, fantastisk grafik och klassiska karaktärer. Allt vad man kan behöva hos ett fajtingspel. King of Fighters XII då? Motsatsen.


Medlem
King of Fighters XII granskat
Citat:

"Och att speakerrösten bryter på japanska (hon skriker exempelvis "leady!" inför matcherna, även när man valt japanska röster) är bara löjligt."

Att uttalet är dåligt med engelska voice-overs är väl dåligt, men varför klagar du på uttalet i versionen med japanska voice-overs?

Klagar du också på svenskar som uttalar engelska låneord med svensk uttal? Japanskan innehåller flera tusen engelska låneord och det används i vardagligt språk. Det hon säger i den Japanska versionen är inte det engelska "ready" det är det japanska låneordet för ready.

Japaner som uttalar engelska dåligt är roliga, men när de använder engelska låneord i det japanska språket så måste man också se det som vad det är... vilket är låneord.

eller uttalar du på fullaste allvar alla låneord i svenskan med accent från de språk som de härstammar?


signatur

???????????????

Medlem

aegd: QFT

Recensionen är för övrigt bra - ser verkligen ingen anledning med att köpa detta spel varken före eller efter.
Sen kan man ju argumentera för "kulturkrock" och då anse att de är helt okej att tycka att "leady" är "löjligt".


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Street Fighter IV hade alltså en story? Vad gick den ut på?

Nej som KoF fan så är detta ett solklart köp, har alla de tidigare delarna i orginal arkadutgåvor (94-2003 till Neo-Geo AES/MVS och XI på gång till Atomiswave).

Den övergripande handlingen i spelen (minus 98/02 och XII eftersom dom saknar story) plus dom i mitt tycke mycket coolare karaktärerna gör att KoF serien mosar allt vad Streetan heter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Jaha, recensenten börjar alltså med att säga att grafiken är bra, spelmekaniken är acceptabel, karaktärerna är färgstarka och miljöerna är detaljrika. Alla viktiga delar i ett fightingspel.

Sedan tar han upp att spelet saknar handling (att klaga på avsaknad av story i ett fightingspel är nästan lika korkat som att klaga på könsrollerna i ett Conan-spel *zing*), att team-fights inte har "lagkänsla" (vad han nu menar med detta, han kanske skulle ta upp hur den annars skulle se ut?), att det laggar i onlinedelen (snarare en regel än ett undantag, fightingspel skall spelas offline hemma eller i arkadhall) och att ljudet är "löjligt".

Sedan får spelet en svag tvåa. Jaha, det känns som om recensentens uppfattning om vad som gör ett bra fightingspel är lite skev minst sagt.

"Recensionen" får en svag tvåa av mig, och då är jag generös.

Medlem

skitspel, tacka vet jag Garou: Mark Of The Wolves

Medlem

En kass version av Street Fighter.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Neatherblade:

En kass version av Street Fighter.

Och som du kan se så är det King of fighters 12! De har varit konkurrenter sedan början på 90 talet och snott saker av varandra sen dess så sluta grina och sätt dig vid det största skit fightern ever, dvs street fighter.

Ont:
Håller med om att de minus han nämner är bara fånigt. Bryr mig själv inte ett skvatt om story i fighting spel. Har aldrig vetat att SF har en story tex.
Själv så håller jag mig till vettiga fighting spel som inte består av spamm, så som guilty gear och blaz blue.
Skulle nog inte ge spelet mer än en 2:a själv, men det är för att KoF precis som SF är åt helvete för segt för min smak.

Skribent
Skrivet av Brandter:
Skrivet av Neatherblade:

En kass version av Street Fighter.

Och som du kan se så är det King of fighters 12! De har varit konkurrenter sedan början på 90 talet och snott saker av varandra sen dess så sluta grina och sätt dig vid det största skit fightern ever, dvs street fighter.

Ont:
Håller med om att de minus han nämner är bara fånigt. Bryr mig själv inte ett skvatt om story i fighting spel. Har aldrig vetat att SF har en story tex.
Själv så håller jag mig till vettiga fighting spel som inte består av spamm, så som guilty gear och blaz blue.
Skulle nog inte ge spelet mer än en 2:a själv, men det är för att KoF precis som SF är åt helvete för segt för min smak.

Story och story, jag säger ju att det är ett OK spel, vilket betyget också säger. Men man kan väl kräva lite mer av ett fajtingspel 2009 än att det enda roliga är att fajtas mot varandra, hemma (eftersom onlinedelen suger)? Hur länge är det roligt? Blir ju väldigt enformigt...

Därför känns det helt meningslöst när det finns minst lika bra fajtingspel som dessutom har fler speldelar. SFIV hade inte heller någon vidare story, vilket jag också skrev i den recensionen. Men där kan man ju i alla fall hitta ett roligt arkadläge. Samma med Soul Calibur, t.ex. Man får ju i alla fall möta en boss...

Skribent
Skrivet av aegd:

Klagar du också på svenskar som uttalar engelska låneord med svensk uttal?

Ja.

(det står ju ready, och hon säger leady. låter ju skitfjantigt. det finns faktiskt japaner som kan uttala r...)

Inaktiv
Skrivet av tootey:
Skrivet av aegd:

Klagar du också på svenskar som uttalar engelska låneord med svensk uttal?

Ja.

(det står ju ready, och hon säger leady. låter ju skitfjantigt. det finns faktiskt japaner som kan uttala r...)

Ja det står ready, men hon säger den japanska motsvarigheten. Precis som att de säger fire ball eller spagetti på sitt egna sätt, vilka är låneord. Men de har sitt eget uttal på orden.
Vi uttalar inte våra låneord som original språket heller. Kolla fåtölj där l:et är tyst på franska, eller liknande ord.
Du ska se att 99% av alla japaner som när de pratar engelska så låter det korrekt. Vilket hon bevisligen inte gör i detta spel.

Skribent
Skrivet av Brandter:
Skrivet av tootey:
Skrivet av aegd:

Klagar du också på svenskar som uttalar engelska låneord med svensk uttal?

Ja.

(det står ju ready, och hon säger leady. låter ju skitfjantigt. det finns faktiskt japaner som kan uttala r...)

Ja det står ready, men hon säger den japanska motsvarigheten. Precis som att de säger fire ball eller spagetti på sitt egna sätt, vilka är låneord. Men de har sitt eget uttal på orden.
Vi uttalar inte våra låneord som original språket heller. Kolla fåtölj där l:et är tyst på franska, eller liknande ord.
Du ska se att 99% av alla japaner som när de pratar engelska så låter det korrekt. Vilket hon bevisligen inte gör i detta spel.

fair enough! jag är tyvärr ingen lingvist, så det är svårt för mig att uttala mig i frågan. tycker det låter fjantigt hur som helst. sen om det är hennes röst eller uttalet som gör det...

Medlem
Skrivet av Brandter:
Skrivet av tootey:
Skrivet av aegd:

Klagar du också på svenskar som uttalar engelska låneord med svensk uttal?

Ja.

(det står ju ready, och hon säger leady. låter ju skitfjantigt. det finns faktiskt japaner som kan uttala r...)

Ja det står ready, men hon säger den japanska motsvarigheten. Precis som att de säger fire ball eller spagetti på sitt egna sätt, vilka är låneord. Men de har sitt eget uttal på orden.
Vi uttalar inte våra låneord som original språket heller. Kolla fåtölj där l:et är tyst på franska, eller liknande ord.
Du ska se att 99% av alla japaner som när de pratar engelska så låter det korrekt. Vilket hon bevisligen inte gör i detta spel.

Korrekt är väl lite att ta i kanske ;D 99% av alla japaner jag (försökt)pratat engelska med har ett förjävligt uttal vilket gör det otroligt svårt att lista ut vad de säger. Det är iofs ett helt annat uttal än när de pratar med sina engelska låneord på japanska Sammanfattning: Oavsett om de pratar engelska eller japansk-engelska låter det förjävligt xD

1
Skriv svar