Robot
FIFA 10

En mycket klok man sa en gång att det alltid är svårt att recensera spel man vet kommer bli bättre redan nästa år. Den kloke mannen var förstås jag själv och spelet i fråga var NHL 10, men nämnda tes är högaktuell också för syskonspelet FIFA 10.


Medlem
Hur långt når FIFA 10?

Bra recension. Köpte detta när det släpptes. Mitt första FIFA sen Fifa 98.

Medlem

Håller med om att spelet är riktigt bra när man spelar matcher.

Dock är det skandal att du inte påpekar alla buggar som finns i spelet, speciellt i manager mode. Min målvakt vann bland annat assistligan utan att ha gjort en enda assist och spelare som jag vet gjort det har inga gjorda alls enligt spelet.

Spelare får inga erfarenhetspoäng efter att ha blivit utbytta

Efter första säsongen med Barcelona hade jag -2 miljarder i budgeten och -2 miljoner i spelarlöner.

Finns ett flertal till buggar som man kan hitta på EA's forum. Som spelet är just nu förtjänar det inte mer än 1/5 i mina ögon då spelet är ospelbart just nu, mest på grund utav alla problem i manager mode.

Medlem
Skrivet av pungski:

Dock är det skandal att du inte påpekar alla buggar som finns i spelet, speciellt i manager mode. Min målvakt vann bland annat assistligan utan att ha gjort en enda assist och spelare som jag vet gjort det har inga gjorda alls enligt spelet.

Hej!

Hade jag märkt av buggarna du pratar om, eller några andra för den delen, kan jag lova dig att det hade framgått med all önskvärd tydlighet i recensionen.


signatur

Robin,
Frilansare

Medlem
Skrivet av xplejjn:
Skrivet av pungski:

Dock är det skandal att du inte påpekar alla buggar som finns i spelet, speciellt i manager mode. Min målvakt vann bland annat assistligan utan att ha gjort en enda assist och spelare som jag vet gjort det har inga gjorda alls enligt spelet.

Hej!

Hade jag märkt av buggarna du pratar om, eller några andra för den delen, kan jag lova dig att det hade framgått med all önskvärd tydlighet i recensionen.

Okej, det kan jag ta. Får väl be om ursäkt att jag tog ut lite av min aggression på dig. Du måste haft väldigt tur då jag enligt EA's forum är långt ifrån den enda som stött på dessa problem.

Medlem

Själv är jag av uppfattningen att managermode gör sig bäst i just managerspel, att blanda de båda är lite som att blanda ett mustigt FPS med ett strategilir - roligt i tanken men det suger i praktiken. Vem orkar egentligen köra igenom några längre säsonger än Gruppspel + Playoff ala fotbolls-VM?


signatur
Medlem
Skrivet av Åke Vader:

Vem orkar egentligen köra igenom några längre säsonger än Gruppspel + Playoff ala fotbolls-VM?

Jag, b.la...

Inaktiv

Konsolversionerna är riktiga roliga, varning för pc-versionen dock, ren dynga som ser ut och känns som en portning från PS2. Om man av nån konstig anledning måste lira fotboll på sin dator så är nog PES enda alternativet. Fotboll är ju dock som bäst tillsammans med ett par öl och polare framför dumburken.

Redaktör

Pc-versionen bygger fortfarande på en gammal spelmotor, PS2-motorn har jag för mig. För två år sen snackade jag med en av utvecklarna, han sa då att skälet var att AI-rutiner för 22 spelare var för krävande för dåtidens datorer (vilket givetvis var rent skitsnack). Jag träffade en annan utvecklare häromveckan, han sa då nåt i stil med att han inte var rätt person att svara på frågan.

Hursomhelst, ska man spela ett modernt, bra Fifa ska man köra det på PS3 eller 360. Punkt.


signatur
Inaktiv

Mycket positiva förändringar i spelmotorn tycker jag. Det känns som ett bättre och snabbare fifa. Eftersom min spelstil bygger på passningsspelet passar FIFA 10 mig bättre än alla de tidigare versionerna.
Buggarna i karriärläget dock..

Overall ett mycket bra spel, lätt att spela online som sagt! Bra recension.

Medlem

FIFA 10 är helt underbart, vi gillart


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

Medlem

Det här blir nog mitt första spel att köpa, efter jag har köpt Uncharted 2 och R&C.

Ska bli riktigt härligt att få lira med mitt kära Man U

Medlem

jag älskar det.... (xbox 360)

Medlem
Skrivet av lolBEEF:
Skrivet av Åke Vader:

Vem orkar egentligen köra igenom några längre säsonger än Gruppspel + Playoff ala fotbolls-VM?

Jag, b.la...

Du är undantaget som bekräftar regeln!


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Pc-versionen bygger fortfarande på en gammal spelmotor, PS2-motorn har jag för mig. För två år sen snackade jag med en av utvecklarna, han sa då att skälet var att AI-rutiner för 22 spelare var för krävande för dåtidens datorer (vilket givetvis var rent skitsnack). Jag träffade en annan utvecklare häromveckan, han sa då nåt i stil med att han inte var rätt person att svara på frågan.

Hursomhelst, ska man spela ett modernt, bra Fifa ska man köra det på PS3 eller 360. Punkt.

Har också hört diverse förklaringar på det där. Känns dock som att det lika gärna kan vara så att de vill hålla systemkraven låga och sälja på det. Om de nu skulle porta motorn från PS3/360-versionerna så skulle de behöva höja systemkraven samtidigt som de skulle skrämma bort många som inte sitter med en dator som kan matcha en PS3 eller 360.

Hur som helst så har jag inte fastnat för något sportspel sen Ice Hockey på NES, det var riktig sport det!

/ LordDaimos

Medlem

FIFA 09 har nog i genomsnitt spelats två matcher varje dag under det senaste året på mitt 360(eller mer!). Så det blir ett köp av FIFA 10 när mitt xbox är klar på rehab-centret nere i Tyskland. Red Ring of Death is da shit of glädjedödare


signatur

Även om jag skriver runt på forumet så klassas jag som en aktiv gamer :)

Medlem
Skrivet av Åke Vader:

Själv är jag av uppfattningen att managermode gör sig bäst i just managerspel, att blanda de båda är lite som att blanda ett mustigt FPS med ett strategilir - roligt i tanken men det suger i praktiken. Vem orkar egentligen köra igenom några längre säsonger än Gruppspel + Playoff ala fotbolls-VM?

Jag spelar nästan endast manager mode om jag sitter med spelet ensam. Kul att klättra i seriesystemet och att köpa in spelare etc...

Medlem

synd bara att de inte lyckas göra en ordentlig version till pc...

Medlem

Bra recension! Kan fortfarande inte bestämma mig PES eller FIFA. . Får avvakta till PES släpps

Medlem

Hur är det då med träning ?
Kan man träna på frisparkar, hörnor etc med försvarande motståndare ?
Arenan gör det inte riktigt realistiskt

Medlem

Jag tycker att det är ett ett riktigt bra spel, dock så när man spelar Pro läget med, t.ex. barcelona så är barcelona ganska usla (dvs de andra spelarna), Messi t.ex. klarar aldrig av att dribbla någon men försöker hela tiden i alla fall (iof så har han gjort lite så IRL i de senaste matcherna men det är ju inte så vanligt ). Tror att det är något som de kan förbättra ganska mycket till nästa spel, att olika lag spelar som de verkligen ska göra. Pro läget är lite buggigt oxå, ett skott i ribban räknas inte som ett skott "on target", ibland så räknas inte ens mål!! som "on target". Att man sen får passnings-minus för att man försöker klicka bort de långa bytesfilmerna är oxå lustigt

Medlem

Detta är mitt första FIFA-spel på mycket länge, säkert 10 år. Brukar vanligtvis köpa NHL-spelen men i år föll förstahandsvalet på FIFA efter att ha spelat demot (NHL kommer säkert att införskaffas det med ).

Tycker att spelet riktigt bra och ångrar inte köpet en sekund. Jag har inte lagt märke till några buggar i karriärsläget men jag har för det första inte spelat spelet tillräckligt länge för att upptäcka buggarna som nämnts tidigare i tråden och för det andra inte spelat karriärsläge i FIFA-tidigare vilket förmodligen gör mig lite blind för buggar som kansle är mer uppenbara för andra mer inbitna fans.

Vet inte hur det ser ute med patchar från EA till FIFA-serien, men om det är många på EAs forum som upptäckt samma buggar så kan man väl förhoppningsvis hoppas på en patch inom en snar framtid. Hur brukar det se ut med patchar till FIFA, ni som lirat serien varje år?

Pansarknekt

Man kan ju tycka att dom borde nämnt det på kartongen när man köper FIFA till PC att det är inte är den senaste motorn. Man ser all reklam som EA spottar ur sig och screens på olika hemsidor, sen när man får hem det blir man fett besviken!! PES må ha kassa spellägen, oofficiella lag och drösvis med buggar men det ser bra ut och har härligt gameplay.

Jag vill inte starta en PES/FIFA diskussion, jag spelade båda serierna förr, nu väntar jag på att FIFA ska komma med den fina motorn till PC bara. Eller en 2k games variant kanske ;D


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

En mycket mycket rolig detalj med svenska ögon är att Rasmus Elm kan kasta sina långa inkast och att han tar ALLA inkast på offensiv planhalva för svenska landslaget, vilket inte går om jag spelar med exempelvis mitt kära Liverpool där Johnson kastar inkasten. Ladda X-knappen så har man genast en farlig målchans

"Den kloke mannen var förstås jag själv."

Haha, det fick mig att skratta!
Bra recension!

Inaktiv

Tyckte Fifa 10 var rätt trist gillar dom äldre bättre.

Medlem

Är målvakterna fortfarande helt hopplösa?

Inaktiv

otroligt buggigt spel. helt sjukt att det kan släppa det. stor besvikelse pga buggarna. annars bra. 1/5


signatur

/spelGuruN

Medlem

Mycket bra spel, känns mycket bättre rent spelmässigt jämförelse med 09:an, i mina ögon.
Enda som stört mig hittills är att hur i helsike kan de svenska kommentatorerna sitta och snacka om att Henry ser ensam ut på topp, när han inte ens spelar i Arsenal.
Även Ljungberg verkar vara kvar - bla. bla. han är som en pappa i laget, hörde jag nämnas.


signatur

7800x3d, 7900xtx

1
Skriv svar