Robot
Risen

Den spirituella uppföljaren till den makabra buggkavalkaden Gothic 3 har nått våra klåfingriga spelarnävar. Risen, föga relaterat till den snarlikt döpta chokladkolan, har avnjutits timme efter timme och det är nu dags att FZ dänger knogarna i bordet och säger sitt.


Medlem
FZ recenserar Risen

Tycker inte att recensionen i sig säger 3/5 när man läser den, bli nog ett köp när jag får hem mina 2 nya 5870 kort.

Medlem

Ser trevligt ut. Animationerna när man hoppar är dock något av det flummigaste och fulaste jag har sett, hur kunde det komma med i den färdiga produkten?

Medlem
Medlem

Wow. Såg ju lovande ut! Ska hålla ögonen på det här nu. Det kanske rentav blir ett köp.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Tycker inte att recensionen i sig säger 3/5 när man läser den

Håller med. När man läser recensionen låter inte nackdelarna så pass stora att spelet "bara" är värt 3 av 5 i betyg.

Medlem

Hoppas folk läser recensionen innan dom börjar bitcha om en siffra nu! Dåliga kontroller kan förstöra otroligt mycket, men om dom kan göra vad The Witcher gjorde så kan dom i alla fall lösa grafik optimerings problemet (i The Witchers fall var det väll snarare laddningstiderna men principen är samma).

Då andra tunga titlar släpps snart så kan det bli tal om ett köp när det har gått ner i pris.

Medlem

är det bara jag som inte vågar köpa detta? kan ju vara så att recensenten hadde tur med sin konfiguration i detta spel men oss övriga då?

själv är jag jätte intresserad men vågar inte då jag har så dåliga minnen med alla krasher i gothic 3.

Medlem
Skrivet av 3degs:

är det bara jag som inte vågar köpa detta? kan ju vara så att recensenten hadde tur med sin konfiguration i detta spel men oss övriga då?

själv är jag jätte intresserad men vågar inte då jag har så dåliga minnen med alla krasher i gothic 3.

Köp det! Jag ska iallfall ge Risen en chans, gothic 3 va ju fail.. men men

Redaktör

Uppdatering: spelet ska ha betyget 4, inget annat. Kommunikationsmiss mellan mig och Hampus, ledsen för eventuell förvirring.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:

Uppdatering: spelet ska ha betyget 4, inget annat. Kommunikationsmiss mellan mig och Hampus, ledsen för eventuell förvirring.

Nice, antar att detta är must buy om man gillar Wrpgs.

Medlem

Förstår inte det här med optimeringen. Jag tycker att det är väldigt bra optimerat. Visserligen har jag nyligen inskaffat ett 5870 men ändå. Jag ligger konstant på 60+ fps med allt på max.

Medlem

Vågar inte röra detta spelet tyvärr, efter gothic 3, och att installern kraschar för vissa..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Vågar inte röra detta spelet tyvärr, efter gothic 3, och att installern kraschar för vissa..

Köp det till 360?

Medlem

Rätt konstigt det här med optimeringen. Har testat det maxat på allting (4xAA tror jag) på mitt system som är följande:
Core i5 @ 3.8ghz
8800GT
4GB RAM

Kanske gillar det quadcore väldigt mycket? Mitt grafikkort är ju inte direkt nåt att hurra över (väntar på 5850). Blir nog ett köp iaf, ville bara testa det för att se om det var lika fundamentalt sönder som Gothic 3.

Medlem

det brukar ju alltid vara ganska random om ett spel gillar ens datorkonfiguration eller inte så det kan ju vara det. Jag måste erkänna att jag inte trodde att det skulle få den där extra adjektivkavalkaden som gör en intresserad dock!

Medlem

Ser ut som, luktar som, smakar som och känns som Gothic, dock med en lite mer chokladig eftersmak. Har inte haft chansen att testa detta ännu, besvikelsen över Gothic 3 ligger fortfarande tung över tangentbordet.

Medlem
Skrivet av ainatar:

Förstår inte det här med optimeringen. Jag tycker att det är väldigt bra optimerat. Visserligen har jag nyligen inskaffat ett 5870 men ändå. Jag ligger konstant på 60+ fps med allt på max.

Skrivet av cyxor1:

Rätt konstigt det här med optimeringen. Har testat det maxat på allting (4xAA tror jag) på mitt system som är följande:
Core i5 @ 3.8ghz
8800GT
4GB RAM

Har det släppts en demo? För jag hittar den ingenstans, är också intresserad av att testa hur det fungerar på mitt system.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Ser grymt ut:)

Medlem

This game rise from nowhere. o.O

Medlem

Konstigt att recensenten har problem med bilduppdateringen när han kör på ett 8600GT (som dessutom är en mobil variant?)

Medlem

Gothic 1 och 2 är några av de absoult bästa RPGn jag kört.

Medlem

Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

Medlem
Skrivet av 3degs:

Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.

Inaktiv

Striderna? Men det är ju det jag såg fram emot. Ofta man köper ett spel med dåliga strider. USCH!!!!

Inaktiv
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av 3degs:

Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.

Man kan faktiskt skriva min gamla data också. Det är lite barnspråk med inte inkorrekt. Han skriver ju "nån" så antagligen talar han så.

Medlem
Skrivet av Krigshot:
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av 3degs:

Okej fz recensenten fick mig att bestämma mig efter betygs ändringen. Dags för lite rpg på min gamla data igen. Nån som har ett bra pris på denna titel?

Ursäkta att jag är petig, men det du menar är nog din gamla DATOR.

Försök se det här som ett försök att lära dig svenska istället för ett påhopp, jag tror inte det kommer gå, men jag kan ju hoppas iaf.

Man kan faktiskt skriva min gamla data också. Det är lite barnspråk med inte inkorrekt. Han skriver ju "nån" så antagligen talar han så.

Jo det är inkorrekt, data och dator är inte samma sak.

Medlem

Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Levlar fiender upp i takt med dig som i Oblivion, eller är det ett helt annat system i detta spel?

Har Gothic-serien en trogen mod-community? Finns en editor till Risen?

Edit: Språkpolisen arbetar hårt idag.

Verkar som att fienderna behåller sin nivå genom spelet. Alltså stöter man på en svår fiende så får man komma tillbaka senare när man blivit starkare. Det är så det ska vara imho.

Medlem

Release datum är 2009-10-09 men på steam låses det upp imorgon och även på andra sidor kan man köpa det och ladda ner imorgon...? What's going on, eh?

Intressant recension, nu måste jag nästan köpa det.

Skriv svar