Aion får två nya servrar

Robot
Medlem
Aion får två nya servrar

Dom kommer inte få en krona av mig så länga man måste köa 2 timmar för att spela.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Det är bara att planera när man ska in. Vill man lira kl 4a så börjar man logga in vid 1 =D

Medlem

hur tänker de nu?
"det är bättre att spelarna inte får spela än att vi har för många servrar som vi sen slår ihop till färre när vi ser hur många som faktiskt spelar spelet"
Ännu ett MMO som failar imho..

Jot
Medlem

Kanske första MMOt genom tiderna som bottas för inloggningen... starta botten 2 timmar innan man kommer hem från plugget/jobbet


signatur

ejot på irc.. fråga mig inte om e:et :)

Medlem

Även om det fruktansvärt tråkigt att behöva sitta i kö ett par timmar varje dag, har jag förståelse till varför de inte vill slå upp allt för många servrar på en gång. Jag kommer inte börja kasta skit riktigt än då det fortfarande är tätt in på release och vi vet alla att de flesta MMO har sina skavanker i just startskedet.

Förutom köproblemen tycker jag att Aion har flutit på oerhört bra hittills. Nu ska jag inte kalla mig någon expert på spelet, då jag inte har spelet mer än ett par dagar, men av vad jag har upplevt så här långt tycker jag att det känns välpolerat och balanserat, vilket många andra MMO:s har haft problem med vid start.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Det lär lugna ner sig när folk tröttnat på rosa svampar och små japanska figurer med gigantiska vapen som stönar sig fram i striderna.

Medlem

Heh, sluta. Ett MMO misslyckas inte pga. långa köer. Ger man upp på grund av det så är det i så fall för att spelet inte verkar tillräckligt intressant. Jag håller med om att de borde göra ännu mer för att undvika dessa köer, men de gör -något- i varje fall.

Inaktiv

Ibland fick man vänta 1-2timmar när man skulle in på en WoW server vid starten. Har bokat spelet men kommer inte att dra igång för än om två veckor, förhoppningsvis blir det lite mindre tryck på servrarna tills dess. Jag har inget större problem med att det är långa köer, jag bryr mig mer om hur väl polerat spelet är vilket många värkar tycka vara bra. Server problemen kommer att fixas men saker som buggar & balans fel eller missat innehåll så som med Conan är värre saker.

Jag har aldrig varit inne i asiatiska style MMO´s men Aion värkar tillräckligt imponerande för ett köp ändå.


signatur

The definition of insanity?

Inaktiv

Jag kräver kompensation av NCsoft. Har man en headstart + 30 dagar så ska man kunna lira så mycket också.

Dessutom om man står "AFK" i kön så blir man kickad och om internet dör så blir det att köa om.

Det känns som om Aion kommer floppa på dessa misstag även fast spelet är bra.

Medlem

Aion är apgrymt, om dom bara och dom kommer, fixa detta me ques, så är allt toppen .hang in there så fixar farbror barbror biffen

Inaktiv

Mysterium att det är 1a på steam försäljnings topp när det inte finns en demo/trial!, collectors edition för 60 euro dessutom haha fantastiskt vad ungdomar har pengar fast det är finanskris tihihi.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Jag kräver kompensation av NCsoft. Har man en headstart + 30 dagar så ska man kunna lira så mycket också.

Dessutom om man står "AFK" i kön så blir man kickad och om internet dör så blir det att köa om.

Det känns som om Aion kommer floppa på dessa misstag även fast spelet är bra.

Som sagt, nämn ett MMO som inte har haft sina problem vid release? Att börja kalla det för skit redan mindre än en vecka efter release är knappast ett hållbart argument. Kvarstår samma problem om någon månad, då kan vi däremot börja häva ur oss skällsord.

Att förvänta sig att ett MMO ska fungera helt felfritt från start är ungefär som att förvänta sig att man ska vinna en miljon på första skraplotten man köper. NCsoft har gått ut med att de försöker lösa problemen, vad mer kan man begära?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av showerguy:

Jag kräver kompensation av NCsoft. Har man en headstart + 30 dagar så ska man kunna lira så mycket också.

Dessutom om man står "AFK" i kön så blir man kickad och om internet dör så blir det att köa om.

Det känns som om Aion kommer floppa på dessa misstag även fast spelet är bra.

Som sagt, nämn ett MMO som inte har haft sina problem vid release? Att börja kalla det för skit redan mindre än en vecka efter release är knappast ett hållbart argument. Kvarstår samma problem om någon månad, då kan vi däremot börja häva ur oss skällsord.

Att förvänta sig att ett MMO ska fungera helt felfritt från start är ungefär som att förvänta sig att man ska vinna en miljon på första skraplotten man köper. NCsoft har gått ut med att de försöker lösa problemen, vad mer kan man begära?

Man borde väl begära månadskostnaden tillbaks?, man betalar ju inte för att få sitta i kö.

Medlem
Skrivet av lvitriol:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av showerguy:

Jag kräver kompensation av NCsoft. Har man en headstart + 30 dagar så ska man kunna lira så mycket också.

Dessutom om man står "AFK" i kön så blir man kickad och om internet dör så blir det att köa om.

Det känns som om Aion kommer floppa på dessa misstag även fast spelet är bra.

Som sagt, nämn ett MMO som inte har haft sina problem vid release? Att börja kalla det för skit redan mindre än en vecka efter release är knappast ett hållbart argument. Kvarstår samma problem om någon månad, då kan vi däremot börja häva ur oss skällsord.

Att förvänta sig att ett MMO ska fungera helt felfritt från start är ungefär som att förvänta sig att man ska vinna en miljon på första skraplotten man köper. NCsoft har gått ut med att de försöker lösa problemen, vad mer kan man begära?

Man borde väl begära månadskostnaden tillbaks?.

Varför? Första månaden är gratis, och anser man inte att det är värt att fortsätta spela så betalar man väl ändå inte? Att köpa ett spel utan ha läst på om det är alltid en risk för missnöje, precis som med en bok eller en film, eller någon annan produkt för den delen. Köper du en bok och du inte gillar den, går du tillbaka till affären och kräver kompensation?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av lvitriol:

Mysterium att det är 1a på steam försäljnings topp när det inte finns en demo/trial!, collectors edition för 60 euro dessutom haha fantastiskt vad ungdomar har pengar fast det är finanskris tihihi.

Bättre än alla stofiler med fast jobb som hamstrar sina pengar även fast man måste spendera pengar och få in dom i rörelse för att ta oss ur "krisen".

Inaktiv

Första månaden är gratis?

1 : Köpa spelet som inkluderar 30 dagar
2 : Tvunga att aktivera våra 30 dagar med ett kontokort.
3 : Köa i flera timmar

? 30 dagars speltid är inkluderat med spelet.

Jag respekterar att det kan bli problem med servrar och så vidare men inte har jag betalat för att stå i kö heller. Står det 30 dagar så ska man kunna vara online 30 dagar. Finns ju inga andra argument.

Medlem

Showerguy: Sedan har vi det där med verkligeheten...

Ja, det är dåligt att man måste köa men det är därför Gud uppfann Win 7s fina remote inloggning.

ALLA MMOs jag har spelat har varit kass i detta avseende från start. Det löser sig. Börja spela lite senare då. Om en månad är det inget problem.

FFXI vid patch = kärlek. Då var man glad om man fick hem patchen samma dag. Och så var det i flera år.

Medlem

Har inte köpt spelet ännu. är lite skeptisk faktiskt. så jag väntar lite till. men om servrarna är så överfulla med folk varför slänger dom inte upp fler servrar på en gång? jag menar det tar inte lång tid att göra.. man kan faktiskt tappa väldigt mycket folk på detta delimmat..

Edit Ja jag vet dem ska slänga upp 2 nya. men det lär ju fortfarande vara fullt på vissa servrar..

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Showerguy: Sedan har vi det där med verkligeheten...

Ja, det är dåligt att man måste köa men det är därför Gud uppfann Win 7s fina remote inloggning.

ALLA MMOs jag har spelat har varit kass i detta avseende från start. Det löser sig. Börja spela lite senare då. Om en månad är det inget problem.

FFXI vid patch = kärlek. Då var man glad om man fick hem patchen samma dag. Och så var det i flera år.

Det är väl ingen direkt ursäkt för Aion då spelet har varit "Live" över ett år i asien.

Medlem

Patetiskt att försöka ursäkta detta med att spelet är nytt.

Det gör det knappast acceptabelt att man ska vänta i 5-6 timmar för att logga in.

Jag själv driver eget och har fru och en son, och lirar någon timme här eller där på kvällarna för att varva ner.

Har betalat för spelet, och dessutom en månadskostnad för att allt skall fungerna, då kan man inte acceptera att inte kunna spela alls.

Två gånger har jag kommit in i spelet ens sen jag köpte det, det var tidigt på morgonen i helgen.
På kvällarna är det helt omöjligt, och det är ju då normala, arbetande människor kan spela..

Man kan ju inte bara sälja spel och ta folks kreditkortsnummer och sedan inte ha täckning för det rent tekniskt, inte ha tillräckligt med servrar.

Har förstålese för lite småproblem, men detta är knappast sådana.

Det är det värsta jag sett, det går ju inte att spela på kvällarna om man inte kan sitta flera timmar i kö. Trots att man betalar.
Ynkligt att det verkar finnas folk som accepterar detta.

Spelet verkar bra jag, gillar det jag sett so far, men NCsoft verkar vara ett gäng rejäla pajasar.

Det har dessutom gått en vecka nu och ja...skandalöst.

Är trött på alla som försvarar detta, för det är oacceptabelt.

SPELET är bra, men hur man skött detta på är mycket amatörmässigt. Det är två skilda saker.
Att man inte lyckats lösa problemen än är bara skrattretande.

Hoppas de får ordning på det inom ett par dagar annars lämnar jag tillbaks skiten, man har ju faktiskt rättigheter som konsument med, vad än spelföretag säger i sina EULAs.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Första månaden är gratis?

1 : Köpa spelet som inkluderar 30 dagar
2 : Tvunga att aktivera våra 30 dagar med ett kontokort.
3 : Köa i flera timmar

? 30 dagars speltid är inkluderat med spelet.

Jag respekterar att det kan bli problem med servrar och så vidare men inte har jag betalat för att stå i kö heller. Står det 30 dagar så ska man kunna vara online 30 dagar. Finns ju inga andra argument.

Hade det funnits någon försäkran om att du skulle kunna vara online 24/7 hade jag hållit med om att kompensation vore rätt i det här fallet, men nu finns det ingen sådan. Du kan fortfarande spela spelet, även om du tråkigt nog behöver sitta i kö i ~2 tim om du väljer att spela på de mest befolkade servrarna, under de mest befolkade tiderna.

Ville du vara säker på att inte stöta på det här problemet hade du kanske gjort smartast i att vänta med att köpa spelet, för att invänta andras reaktioner? Du köpte spelet och du är inte nöjd med vad DU hade förväntat dig, det gör det inte till en skyldighet för NCsoft att betala tillbaka dina pengar.

Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl ingen direkt ursäkt för Aion då spelet har varit "Live" över ett år i asien.

Folks intresse är väl knappast något som NCsoft kan styra över? Bara för att spelet funnits ute i Asien sedan ett år tillbaka betyder det väl inte att det kommer vara exakt samma tryck på servrarna här i Europa eller i Nordamerika? De hade säkerligen kunnat lösa problemet genom att slänga upp 45 olika servrar, men om det skulle ha varit så pass mycket bättre har jag svårt att tro - sett till spelupplevelse.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

I det långa loppet så är det här en bra lösning. De som var med vid releasen av Warhammer förra året minns väl med skräck köerna som var då och hur Mythic bara pumpade ut nya servrar. Efter gratismånaden stod majoriteten av servrarna tomma och man fick så småningom börja slå ihop.

Det är klokt av NCSoft att se tiden an lite. Även WAR och AoC hade mycket folk som vurmade för dem den första tiden, men ännu har vi inte riktigt sett vad endgame, pvp osv har att erbjuda i Aion.

När WoW-fansen har återgått till WoW kan det vara trevligt med några välfyllda servrar snarare än en massa tomma och en eller två som alla flockas till.

Medlem
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl ingen direkt ursäkt för Aion då spelet har varit "Live" över ett år i asien.

Folks intresse är väl knappast något som NCsoft kan styra över? Bara för att spelet funnits ute i Asien sedan ett år tillbaka betyder det väl inte att det kommer vara exakt samma tryck på servrarna här i Europa eller i Nordamerika? De hade säkerligen kunnat lösa problemet genom att slänga upp 45 olika servrar, men om det skulle ha varit så pass mycket bättre har jag svårt att tro - sett till spelupplevelse.

Hade man bara kollat på antal förbeställda betalda kopior(vilket det funnits information om sedan länge genom retailers) så kunde vem som helst räkna ut med arslet att det skulle bli såhär. Förstår inte varför du försvarar NCsoft när det verkligen inte är första gången dom struntar i kunder och gör en massa konstigheter. Att stå i kö i timtal när spelet varit live i Asien i ett år med 3 miljoner spelare plus att man vet om antal beställda BETALADE preorders så är detta ingen ursäkt, jag spelar inte Aion och kommer antagligen aldrig att göra det men avskyr verkligen människor som försvara väldigt dumma val som företag gör när man faktiskt BETALAT för deras produkt.

Inaktiv
Skrivet av showerguy:

Första månaden är gratis?

1 : Köpa spelet som inkluderar 30 dagar
2 : Tvunga att aktivera våra 30 dagar med ett kontokort.
3 : Köa i flera timmar

? 30 dagars speltid är inkluderat med spelet.

Jag respekterar att det kan bli problem med servrar och så vidare men inte har jag betalat för att stå i kö heller. Står det 30 dagar så ska man kunna vara online 30 dagar. Finns ju inga andra argument.

Att spela nya MMO-spel vid lanseringen är inte för dig helt enkelt, du får gott vänta tills spelen mognat innan du börjar.

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:
Skrivet av mr.bear:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Det är väl ingen direkt ursäkt för Aion då spelet har varit "Live" över ett år i asien.

Folks intresse är väl knappast något som NCsoft kan styra över? Bara för att spelet funnits ute i Asien sedan ett år tillbaka betyder det väl inte att det kommer vara exakt samma tryck på servrarna här i Europa eller i Nordamerika? De hade säkerligen kunnat lösa problemet genom att slänga upp 45 olika servrar, men om det skulle ha varit så pass mycket bättre har jag svårt att tro - sett till spelupplevelse.

Hade man bara kollat på antal förbeställda betalda kopior(vilket det funnits information om sedan länge genom retailers) så kunde vem som helst räkna ut med arslet att det skulle bli såhär. Förstår inte varför du försvarar NCsoft när det verkligen inte är första gången dom struntar i kunder och gör en massa konstigheter. Att stå i kö i timtal när spelet varit live i Asien i ett år med 3 miljoner spelare plus att man vet om antal beställda BETALADE preorders så är detta ingen ursäkt, jag spelar inte Aion och kommer antagligen aldrig att göra det men avskyr verkligen människor som försvara väldigt dumma val som företag gör när man faktiskt BETALAT för deras produkt.

Jag försvara inte de långa köerna, men tycker bara att det är för tidigt att börja kasta skit och hit och dit. Jag har ingen tidigare erfarenhet av NCsoft så har ingenting att säga om hur de har hanterat situationer innan.

Däremot känner de flesta till att MMO:s oftast har växtvärk i startskedet och att börja gnälla efter mindre än en vecka efter release känns bara onödigt. Att framföra sina åsikter till utvecklaren är en sak, men att börja kräva kompensation när utvecklaren har gått ut med att de jobbar på problemen vet jag inte riktigt om jag tycker är helt rätt. Kvarstår däremot köproblemet om några veckor kan jag vara beredd på att börja höja rösten.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

"Däremot känner de flesta till att MMO:s oftast har växtvärk i startskedet och att börja gnälla efter mindre än en vecka efter release känns bara onödigt. Att framföra sina åsikter till utvecklaren är en sak, men att börja kräva kompensation när utvecklaren har gått ut med att de jobbar på problemen vet jag inte riktigt om jag tycker är helt rätt"

Är du allvarlig?
Onödigt att börja "gnälla" efter en vecka?

Ursäkta mig, men jag anser att betalar man för en tjänst ska den fungera vare sig den är ny eller ej.

Fungerar det inte som det skall och det inte går att nyttja tjänsten på en vecka så skall man givetvis inte ta betalt.

Om ditt internet ligger nere i en vecka och är i princip obrukbart, tycker du att man "gnäller" om man blir förbannad och tycker att det är oaccetabelt?

Folk i Sverige är på tok för snälla och accepterar otroligt mycket skit.

Det är inte releasedagen längre, det har gått en vecka.

Dessa problem skulle man ha förutsett, man kan inte bara skylla på att andra MMOs haft problem i början med.

Om du har 10 bilar att sälja kan du inte ta betalt för 100 bilar och sedan inte kunna leverera.
Så klart kunderna som inte får någon bil trots att de betalat blir fly förbannade och "gnäller"..

Samma princip gör sig givetvis gällande med NGsoft i detta fall med.

Man kan inte ta betalt för mer konton än servrarna klarar.
Då får man först investera i mer servrar så att kunderna får det de betalt för.

Man kan inte båda spara pengar och ha för lite servrar, samtidigt som man tar emot hur många nya konton som helst.
Det är som att äta kakan och ha den kvar på samma gång.

Jag skrev en lång post med konstruktiv kritik på deras officiella forum angående detta, den RADERADES inom en kvart.

Kontaktade deras support som i princip bara sa "sorry it will get better in the coming months..."

Allvarligt talat, detta är inte acceptabelt jag förstår inte varför man ska finna sig i att bli trampad på.

Tycker det är bra att folk reagerar och klagar.

Det MINSTA Ngsoft kunde gjort är ju i alla fall att inte börja räkna 30 gratisdagarna (som man faktiskt betalat för i och med att man köpt spelet) föränns dessa problem är lösta.

Det hade man vunnit mycket på och folk som jag hade kunnat acceptera det på ett helt annat sätt.

Det här handlar absolut inte om pengarna, det är bara principen som jag stör mig enormt mycket på.

Synd, för Aion verkar vara ett riktigt trevligt spel de få timmar jag kunnat spela i helgen.

Hemma från jobbet sjuk idag, och givetvis har man inte kunnat spela än..

Medlem

Jag trodde jag skulle vara en av de värst drabbade som enbart spelar kvällstid, men det verkar ju som folk har haft det mycket värre. Spelar på Perentos och fått vänta från 15 minuter till 2 timmar som värst.

Håller med om att WAR dog rejält en bit in och då var det jävligt glest med folk, det sög.

Förstår att folk är frustrerade, men är samtidigt lite frågande. Var det någon som trodde att det här skulle gå helt smärtfritt? Isf, är det här ditt första MMO?

Blizzard bjöd iaf på de första tre dagarna, för att det faktiskt inte gick att komma in öht. Först dog inloggningen och sedan spelet ^^

WAR bestämde sig för att ha två koder som skulle verifieras genom flash app. GG!

FFXI skickade patchar från central server. GG!

AoC... o s v

Edit: Innan någon gjort ett Youtube klipp med Hitler som väntar i kö på att komma in är det inte ett problem.

Medlem

^^ tror inte många vill byta server iaf om inte gratis flytt lr något
köerna kommer nog fortsätta på den servern jag kör på =(


signatur

Den som kan tala väl kan ljuga väl.

Medlem
Skrivet av BigD:

Jag skrev en lång post med konstruktiv kritik på deras officiella forum angående detta, den RADERADES inom en kvart.

Kontaktade deras support som i princip bara sa "sorry it will get better in the coming months..."

Allvarligt talat, detta är inte acceptabelt jag förstår inte varför man ska finna sig i att bli trampad på.

Välkommen till Korea, här trampar vi på och censurerar folk dag till ända.

12
Skriv svar