Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim
Hört talas om empowerment? Alltså att få individer och grupper att hjälpa sig själva. Det går att dra en måttligt vag parallell till Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim där hjältarna styrs efter humör, och pengabörs. FZ har skrattat, gråtit och recenserat.
Meh...Jag vill bygga en stor stad, med murar, torn och hjältar. Jaja, the settlers kanske låter bättre för mig
Kunde inte hålla med mindre. Efter att ha spelat 1:an, kan jag bara säga att 1:an, som kom för 9 år sedan, är bättre än 2:an. Det som gjorde Majesty bra är bortskalat, kvar är bara en upphottad grafik. I princip ingenting nytt har tillförts, bara tagits bort.
Borta är sandbox (eftersom de inte fattade hur de skulle konstruera en på ett enkelt sätt), som är otroligt viktigt för att hålla liv i sådana här spel. Kvar är man med en standardiserad, oengagerande, tråkig kampanj med dryga missions och ett obefintligt antal single player missions som skrafsats ihop i sista stund. Återspelbarheten är löjligt låg mao.
Borta är känslan att det är en simulator man spelar, istället får man en fadd smak i munnen av att det känns som ett strategispel där man inte har någon kontroll. Ens hjältar agerar inte som enskilda individer längre, dom har ingen personlighet kvar och är mer bara som massproducerade units med dålig AI. Borta är deras små egenheter och att de kunde gå och supa/ spela tärning bara för att roa sig.
2/5 från mig. Spelet håller två kvällar kanske, inte mer.
Man kan inte göra ett spel som blir besegrat av en 9 år yngre upplaga och komma undan med det.
Hade de mixat Majesty med lite Tropico 2 hade det nog kunnat bli något, men det här är ju bara för undermåligt.
Läste på något forum att grafikmotorn som Majesty 2 använder inte kan generera (hantera) en slumpmässig karta om så är fallet så har dom verkligen lyckats med att skita sig själva i örat. Jag läste även att det finns rykten om att dom håller på att fixa en patch (exp) som lägger till en sandlåda men hur mycket utav det är sant kan jag inte svara på.
Inte värt 4/5.. kanske typ 3 eller 3.5 / 5.
Men riktigt kul en stund.. typ 4-5h.. sen äre fan bara repetivt.
Det pendlade för mig runt 3,5, och det var i valet eller kvalet mellan tre och fyra. Men, det fick bli en fyra på grund av hur kvalitativt spelande det var överlag.
By deciding what is right you ultimately end up blind.
Läste på något forum att grafik motorn som Majesty 2 använder inte kan generera (hantera) en slumpmässig karta om så är fallet så har dom verkligen lyckats med att skita sig själva i örat. Jag läste även att det finns rykten om att dom håller på att fixa en patch (exp) som lägger till en sandlåda men hur mycket utav det är sant kan jag inte svara på.
Det där lät jävligt ologiskt.
Exakt, men tydligen är det sant:|
Where are we runnin'?
Bra recension.
Som sagt, det som saknas mest är sandlåde-läget. Att det skulle vara omöjligt att göra ett läge som är mindre statiskt har jag svårt att tro. Om man bara tar en platt bana och "roterar" lägen på monster-spawns skulle räcka långt.
Det är en del balanseringar och buggar men det är än så länge bara version 1.0
Man måste använda flaggor mer än i ettan. Undersåtarna sopar inte rent banan som de kunde göra i ettan.
Gillade man ettan så kommer man antagligen att gilla tvåan, vilket är ett bra betyg.
Visst lade man till free-form först i en patch eller expansion till ettan? Eller var det bara att fortsätta spela efter ett avklarat uppdrag som lades till?
En del har klagat på att spelet är mycket svårt, något jag inte kan hålla med om, definitivt inte i jämförelse med Majesty1.
Att jämföra majesty och dungeon keeper går bra eftersom man kan styra sina undersåtar med flaggor i båda spelen. Men där slutar likheterna... tror jag i alla fall
Skulle själv se mer "sim" i spelet, åtminstone till samma nivå som ettan hade, gärna mer.
Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.
Högst en 2:a för detta liret. Efter inledande mysfaktor då man engagerar sig i den enskilda hjältens liv och leverne försvinner detta helt då man tvingas hyra in horder med hjältar för att stäva den hjärndöda ständiga strömmen av monster som rushar in hjärndött mot slottet. I de senare uppdragen är det som designern lessnat helt och bara spyr ut massa monster hela tiden. De 3-4 sista uppdragen är stora skämt. Omspelbarhetsfaktorn av spelet är lika med noll då kampanjen är ganska kort, enspårig och upprepande. När man väl orkat sig igenom kampanjen så är man glad att det är över och spelet kan förpassas till bokhyllan. Online-schabblet är tröstlöst att ens försöka sig på.
In war, truth is the first casualty
Högst en 2:a för detta liret. Efter inledande mysfaktor då man engagerar sig i den enskilda hjältens liv och leverne försvinner detta helt då man tvingas hyra in horder med hjältar för att stäva den hjärndöda ständiga strömmen av monster som rushar in hjärndött mot slottet. I de senare uppdragen är det som designern lessnat helt och bara spyr ut massa monster hela tiden. De 3-4 sista uppdragen är stora skämt. Omspelbarhetsfaktorn av spelet är lika med noll då kampanjen är ganska kort, enspårig och upprepande. När man väl orkat sig igenom kampanjen så är man glad att det är över och spelet kan förpassas till bokhyllan. Online-schabblet är tröstlöst att ens försöka sig på.
Exakt. Borta är simulatorn, istället är det som man sitter i ett strategispel där enheterna i ett myller springer i kaosartade mönster på skärmen och du försöker (måste, de gör ju inte ett skit annars!) styra dom med lite flaggor.
Och uppdragen blev rent ut sagt frustrerande att spela i kampanjen ju närmre slutet man kom. Det var inte roligt, bara frustrerande.
Kunde inte hålla med mindre. Efter att ha spelat 1:an, kan jag bara säga att 1:an, som kom för 9 år sedan, är bättre än 2:an. Det som gjorde Majesty bra är bortskalat, kvar är bara en upphottad grafik. I princip ingenting nytt har tillförts, bara tagits bort.
Det är ju massa nytt som tillkommit.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.