Wolfenstein dras tillbaka i Tyskland

Robot
Medlem
Wolfenstein dras tillbaka i Tyskland

ha ha, är inte Wolfenstein 3D fortfarande förbjudet i tyskland också?? Eller har dom släppt på det??

Medlem

Wolfenstein 3d är ju förbjudet i tyskland fortfarande
så varför skulle detta godkännas?


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Touchy subject


signatur

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Medlem

Det är rätt, blunda för verkligheten!
WW2 har aldrig hänt bara en myt.

Inaktiv
Skrivet av Lambo:

Det är rätt, blunda för verkligheten!
WW2 har aldrig hänt bara en myt.

Det handlar inte om att glömma det förgångna, poängen är att det tyska folket (och många andra) har lidit på ett sätt som vi svenskar aldrig kan förstå och hakkorset råkar vara starkt förknippat med detta lidandet av uppenbarliga själ.
Hakkorset och det som det står för ledde även till delning av Tyskland vilket förde med sig flera decenier av oskyldiga avrättningar, fängslande, tortyr av vanliga familjer.
"-Var tog vår granne herr Müller vägen?"
"-Han blev avrättad och hans fru gömmer sig, vet ni vart hon är?
"- nä jag har ingen aning!"
"-ja tror du ljuger, följ med här!"

Den verkligheten kan vi aldrig förstå, så att börja döma andra utifrån svenska värderingar och erfarenheter är otroligt ignorant.

Inaktiv
Medlem

För att vara ärlig går dom ju inte miste om något


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Äh, låt Tyskarna göra som dom vill. Dom är väl bara rädda för det oundvikliga. "History has a habit of repeating itself".


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Det är tyskarna och strutsen... syns det inte så finns det inte... vilka idioter. Men hade de inte varit de hade ju Hitler knappast lyckats ta makten från början...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

För att sätta saker i perspektiv: Don't mention the war

Medlem

Det är väl självklart att Tyskland försöker glömma det och komma vidare, dem har lidigt nog av 40 år i ockupation. Där resten av världen säger att de är sämst.

Medlem

Men vad tycker tyskarna om det här då? det är ju staten som skrivit lagen.. så det säger ju inte allt för mycket om vad tyska folket vill idag..

Skrivet av cdx873v:

Men vad tycker tyskarna om det här då? det är ju staten som skrivit lagen.. så det säger ju inte allt för mycket om vad tyska folket vill idag..

Jag är god vän med en tyska som immigrerat hit för några år sedan, ingen skämtar om nazityskland som henne...

Den nya generationen tyskar identifierar sig knappast med historien eller känner att det är "deras fel". Dags att gå vidare och inse att det var ett annat folk som stod för skiten.

Medlem

Tyskarna får väl fildela hem spelet istället då...


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Varför tänker jag direkt på Family Guy avsnittet där Tyskland förnekar hela andra världskriget Löjligt...


signatur

Dum di dum dum dum
http://sultansblogg.se

Medlem

Måste älska censur. Vad ska dom liksom göra i vårt globaliserade samhälle? Där fildelning står för en stordel av kakan när det gäller hur man får tag i spel. Men vi i Sverige försöker ju censura lite som vi vill också, men det skulle väl tas bort, så inget kan censureras.
Som jag märkt, är det Judar, Polacker och Tyskar som är känsliga när det kommer till andra världskriget. Och dagens generation har ju aldrig upplevt WW2 själva, utan dom är bara "känsliga" för det blivit någon sorts tradition.

Medlem

haha det är så jävla löjligt!

"vuxna människor ska inte få välja själva om dom vill ta del av det här eller ej!"

varför kan man inte fixa en stat som inte leker storebror åt dom?

Medlem

Det är del av deras historia, bara att acceptera. Vi i Sverige skulle i sådana fall aldrig få prata om kriget heller eftersom vi gjorde vad vi gjorde för att inte bli invaderade.

Medlem

Det är tråkigt att dagens tyskar ska behöva leva med censur pga vad en liten del av en tidigare generation ställde till med för dryga 70 år sedan.

Medlem

Den tyska censuren är löjlig, men det är ju inget nytt. Tycker mest synd om de tyska spelarena och utvecklarna som begränsas av övernitisk lagstiftning. Jag vet inte om jag skulle säga att spelet borde få använda konstnärlighet som motivering att ha med nazistsymboler, men med tanke på hur mycket arbete som läggs ner på att tillverka ett spel så är det ju i mina ögon möjligt.

Jeppen: Många kulturer har lidit i ett historiskt perspektiv, men vi försöker inte censurera bort deras symbolik för den sakens skull. Det handlar nog snarare om en sorts nationell skam, även om det ju i Tysklands fall är ganska kort tid sedan händelserna utspelade sig och det kan ju göra det lite mera känsligt än exempelvis den europeiska kolonialiseringen eller vikingaräder.

Medlem

Tänker på Basil i Pang i Bygget: "Don't mention the war!"

Synd att nazi-töntarna förstörde en rätt vanlig symbol.

Visste ni att finnarna fortfarande har hakkorset i deras presidents flagga?

Skall tyskarna censurera finland också?

Hur som helst, är Call of Duty censurerat också eftersom det innehåller svastikan?

Edit: Finska flygvapnets symbol fram till 1945
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Suomalainen_hakaristi.png


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

Stackars tyskar. Dom flesta nassarna är väl svenskar?

Medlem
Skrivet av robba94:

Stackars tyskar. Dom flesta nassarna är väl svenskar?

Är du galen eller? De flesta "riktiga" nazisterna finns i Ryssland, USA skulle jag kunna tänka mig (stora länder).

Tror du tänkte på att det finns relativt mycket rasister här i Sverige vilket inte är samma sak.

Jeppen, nej vi i Sverige har det så jävla bra så vi kan inte förstå deras lidande. Den nyare generationen skiter nog blanka fan i vad som hände för 70 år sen.

Medlem

Aaaaah, världen är ju underbar... och de som styr den är idioter;)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av cdx873v:

Men vad tycker tyskarna om det här då? det är ju staten som skrivit lagen.. så det säger ju inte allt för mycket om vad tyska folket vill idag..

Jag är god vän med en tyska som immigrerat hit för några år sedan, ingen skämtar om nazityskland som henne...

Den nya generationen tyskar identifierar sig knappast med historien eller känner att det är "deras fel". Dags att gå vidare och inse att det var ett annat folk som stod för skiten.

Word.

Censur tillhör nazityskland. Det är ett starkt diktatoriskt drag med censur.

Medlem

När de skulle ha e slags försoningsceremoni för ett par år sedan i den tyska staden Dresden för att fira 50års minnet av krigsslutet så var engelska drottningen där för att hedra minnet.
Tyska medborgare kastade ägg på henne.
(dresden var en stad som bombades fullständigt sönder och samman under kriget. Fanns ingenting av militärt värde i staden utan var en ren terrorbombning av de allierade)

Så mycket bitterhet finns kvar. Från båda sidor ska kanske tilläggas.


signatur

Jäh!

Medlem

Wolfenstein handlar om att motarbeta nazityskland.
Det faller inte i tyskarnas smak?

Medlem

woot the fook, tyskarna...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

12
Skriv svar