Forza Motorsport vs Gran Turismo

Medlem

Ni som menar att GT5 äger FM3, så hoppas jag ni menar grafikmässigt. Och som vi alla vet så är grafik inte allt. FM3 kommer äga i gameplay. Har själv provat GT5Pro och det är väldigt stelt jämfört med ett så gammalt spel som FM2.

FM3 kommer man kunna konfigurera sin bil BRA MYCKET mer än i GT5 så att..
Jag tror på Forza3

Edit: När man ändå är igång så kan man ju gissa på FZ-betyg för spelen..

GT5 - 4/5
FM3 - 5/5

Vad tror ni?


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

GT5 ser mycket bättre ut

någon som vet vad låten heter i GT5 trailern?

Medlem

Båda utvecklarna gör exakt samma grej, så kampen blir nog riktigt tajt


signatur

That's the bottom line cuz the great one said so

KoP
Medlem

Same same but different är mitt svar, utan att väcka aggressioner i vardera läger. Blir Forza 3 för egen del.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Edit: När man ändå är igång så kan man ju gissa på FZ-betyg för spelen..

GT5 - 4/5
FM3 - 5/5

Vad tror ni?

Fast oavsett vad FZ ger för betyg så kommer det bli en massa gnäll som vanligt

Men det råder ingen tvekan om bägge spelen kommer att bli ruskigt bra!


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem

Trailers är totalt ointressanta när de inte visar det riktiga "spelet".

Medlem

GT5 leder helt klart grafiskt sett.. Och det märks i menyerna, för de laggar som bara den!
Menyer skall vara snabba att navigera i, inget annat.

Kraftkänslan i bilarna saknas det en hel del, en 500hk bil känns som 200hk.
Visst, det går att få bilen att släppa i kurvorna om man ställer in bilen för drifting, men det skall inte behövas med de hästarna.

Forza är ett givet val för mig då det har den rätta körkänslan samt har en grym bilkonfigurationsdel.

Medlem

Jag är övertygad om att jag kommer gilla Forza 3 bättre än GT5 då japaner ju faktiskt inte kan göra spel speciellt bra.

Jag t.ex. spelar mycket hellre Mass Effect och Forza 2 än Final Fantasy och Gran Turismo. Jag spelar hellre Fifa än PES. Osv. Allt en japansk studio rör vid blir töntigt och pretentiöst om man frågar mig.

Jag har ju dock inte testat GT5 i någon form alls, men det ryktas ju om att bilfysiken inte är direkt 100%.

Medlem

Ingame men med en högre antialiasing och upplösning. Rent innehållsmässigt så erbjuder Gran Tursimo 5 mer än vad förza 3 gör och då är inte allt känt om GT5. Grafisk är det också brutalt mycket snyggare med bättre ljussystem och texturer för att nämna något.

Det som är osäkert idag är hur körkänslan är, vilket får avgöras i december då GT5 förmodligen släpps.
http://www.gran-turismo.com/jp/tv/d7833.html


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

Ingame men med en högre anti alising och upplösning. Rent innehållsmässigt så erbjuder Gran Tursimo 5 mer än vad förza 3 gör och då är inte allt känt om GT5. Grafisk är det också brutalt mycket snyggare med bättre ljussystem och texturer för att nämna något.

Alla bilar i GT5 har inte heller full renderad cockpit view som Forza 3 har, men allt som allt så tror jag spelen blir bra på sina sätt.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Omöjligt att säga vilket av dom som blir bäst innan man spelat dom. Men av dom 2 filmerna att döma så är jag mer imponerad av GT5 hittils...skulle man sen handla nåt bilspel så blir det nog ändå GT5 i mitt fall då jag har en PS3 men inget xbox som lär bli fallet för dom flesta köpare. Så det finns väl igentligen inget riktigt själ att jämföra heller eller?

Medlem

Gran Turismo 5 for life!
Även om GT5's trailer skulle vara "förrenderat" så kunde ju FM3 också ha gjort det. De här trailersarna är ju till för att suga åt sig kunder, inte sant? GT5 vinner.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Alla bilar i GT5 har inte heller full renderad cockpit view som Forza 3 har, men allt som allt så tror jag spelen blir bra på sina sätt.

Det är inte bekräftat, utan ett antagande efter en bristfälligt översatt lista på GT5 som sedan togs bort. Om någon dag får vi veta, so hold on.

Skrivet av bladefinor:

Gran Turismo 5 for life!
Även om GT5's trailer skulle vara "förrenderat" så kunde ju FM3 också ha gjort det. De här trailersarna är ju till för att suga åt sig kunder, inte sant? GT5 vinner.

Gran Turismo 5 gör inga förrenderade trailers. Det som de däremot gjort är att ha höjt upp upplösningen och lagt till en väldigt hög antialiasing. Med andra ord "in engine" not in game. Precis som forza trailers som släppts.

Det är bara att titta på denna bild. Texturerna på vägen visar tydligt att det är in engine. 2D gräs texturer och sido linjerna är lägre upplösta.
se själv: http://i36.tinypic.com/34pi1j5.jpg


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

Pinsamt att de visar upp en video på GT5 som är fejk. Vågar de inte visa upp riktiga spelet eller varför släpper de bara för renderade? Nej Forza alla dagar i veckan efter detta.

Medlem
Skrivet av Rooty:

Pinsamt att de visar upp en video på GT5 som är fejk. Vågar de inte visa upp riktiga spelet eller varför släpper de bara för renderade? Nej Forza alla dagar i veckan efter detta.

Bara för att Gt5 är i en helt annan nivå rent grafiskt ska du inte komma och hitta på saker. Har redan visat ett exempel som bevisar att det är ingame. Förutom det faktum att de alltid visar sina spel in game eller in engine. här är ett till bevis som visar att träden i är i bitmap:
http://i34.tinypic.com/2mpih5x.jpg

Dock är GT5 trailern och Forza 3 trailern i högre upplösning med högre antialising. Inga av dessa filmer ger en exakt bild av hur spelet är in game.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

GT5-trailern var lite mer smakfull tycker jag. Ungefär som en mysig bilreklam på nåt vänster. Nån som vet vad låten heter?

Inaktiv
Skrivet av Claeson:

GT5 ser mycket bättre ut

någon som vet vad låten heter i GT5 trailern?

London Elektricity – Just one second (Apex Remix)

Medlem
Skrivet av Xarvaz:

Jag kan inte förstå att folk snurrar in sig så mycket på grafiken!!!

För mig handlar de om rätt propotioner, vrålande motorer och en hejdundrands körglädje! Detta har aldrig GT5 levererat. Och nej jag tycker inte att NFS är ett bra spel. Med körglädje menar jag värklighetstroget lek med monsterbilar. Jag har hittat 2 spel som levererar detta. Forza 2 och Test Drive.

GT5 har ett fint skal men jag vågar svära på att det kommer vara 100ggr roligare att köra FM3. Dessutom verkar de erbjuda mer möjligheter.

Ja jäklar vad glad jag blev första gången jag tryckte gasen i botten i Test Drive. Inte många spel som verkligen ger en känslan av att man är i en riktigt kraftig bil, det ska ju dundra!

Medlem

Forza har alltid haft bättre körkänsla än GT, har både 360 och ps3, har FZ2 och GT5 prologue. Är riktigt besviken på kör känslan i GT5 prologue(har logitech G25 som jag spel med) så jag tror mer på FZ3. dessutom så är ljudet i GT5 prologue riktigt kasst! audi R8:an låter långt ifrån så som den gör iverkligheten... Forza har dock ett helt sjukt bra ljud som får vem som helst som har bensin i blodet att rysa till.

Medlem
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

GT5-trailern var lite mer smakfull tycker jag. Ungefär som en mysig bilreklam på nåt vänster.

Jupp, tycker GT5videon har en skönare stil och känsla än Forzavideon. Väldigt mysig som du sa.

Men vilket spel som är det bättre får tiden utvisa

Medlem

Snyggaste videon, utan tvekan GT enligt mig.

Forza ser suveränt ut. Ingen tvekan om det men! När man ska just jämföra detaljrikedomen på bilarna så har GT eggen.

OCH! Ni som säger att alla bilar i GT inte kommer ha cockpit view är helt ute och snurrar. Det som sas på den japanska Gran Turismo hemsidan var att dom skulle ha 170 interna cockpits med full skademodellering.

Nåja, utseende kan bara gå så långt i alla fall. Frågan är om spelen är _roliga_ att spela! Eller?

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av bladefinor:

Gran Turismo 5 for life!
Även om GT5's trailer skulle vara "förrenderat" så kunde ju FM3 också ha gjort det. De här trailersarna är ju till för att suga åt sig kunder, inte sant? GT5 vinner.

Gran Turismo 5 gör inga förrenderade trailers. Det som de däremot gjort är att ha höjt upp upplösningen och lagt till en väldigt hög antialiasing. Med andra ord "in engine" not in game. Precis som forza trailers som släppts.

Det är bara att titta på denna bild. Texturerna på vägen visar tydligt att det är in engine. 2D gräs texturer och sido linjerna är lägre upplösta.
se själv: http://i36.tinypic.com/34pi1j5.jpg

Jag sa ju faktiskt "skulle" vara. Det var ett antagande från de andra som jag citerade. Nåja, jag står på GT5's sida oavsett

Medlem

Bla Bla Bla... köp spelet DU tycker verkar bäst, svårare är det inte.


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Medlem
Skrivet av Guzgob:

Bla Bla Bla... köp spelet DU tycker verkar bäst, svårare är det inte.

High five!

Medlem

Den där GT5 trailern måste vara en av de vackraste jag sett, fyfan beauty säger jag bara ! Perfekt bil att visa upp spelet med också.

Medlem

VS

Som sagt, Gran Turismo 5 är i en helt annan liga. Case closed.
Dock ser F3 bra ut, xbox ägarna ska vara glad för det. Önskar alla F3 fans mycket nöje, ni är väl värda det.

ett kul citat jag läst som stämmer så bra:

You don't obtain anything comparing a FM3 capture with a real image of these car...

wait, isn't the second real???

GT5 vs real life:


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av redmac:

http://i35.tinypic.com/2yxrsw2.jpg

VS

http://i76.photobucket.com/albums/j35/kohanson/458Italia2.jpg

Som sagt, Gran Turismo 5 är i en helt annan liga. Case closed.
Dock ser F3 bra ut, xbox ägarna ska vara glad för det. Önskar alla F3 fans mycket nöje, ni är väl värda det.

ett kul citat jag läst som stämmer så bra:

You don't obtain anything comparing a FM3 capture with a real image of these car...

wait, isn't the second real???

GT5 vs real life:

http://i38.tinypic.com/11l4kck.jpg

Argh, sluta nu Red. Man börjar längta alldeles för mkt

Medlem
Skrivet av Naida:
Skrivet av redmac:

http://i35.tinypic.com/2yxrsw2.jpg

VS

http://i76.photobucket.com/albums/j35/kohanson/458Italia2.jpg

Som sagt, Gran Turismo 5 är i en helt annan liga. Case closed.
Dock ser F3 bra ut, xbox ägarna ska vara glad för det. Önskar alla F3 fans mycket nöje, ni är väl värda det.

ett kul citat jag läst som stämmer så bra:

You don't obtain anything comparing a FM3 capture with a real image of these car...

wait, isn't the second real???

GT5 vs real life:

http://i38.tinypic.com/11l4kck.jpg

Argh, sluta nu Red. Man börjar längta alldeles för mkt

HAHA det är illa när man slås mot real life...


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

GT5 är segraren!

Skriv svar